31 elektrische VDL Citea’s voor stadsvervoer in Amsterdam

GVB, het openbaarvervoerbedrijf van Amsterdam en VDL Bus & Coach, de divisie Bussen van VDL Groep, hebben vandaag het contract voor de levering van 31 elektrische Citea’s getekend, met de optie tot 69 extra elektrische bussen. VDL Bus & Coach is tevens verantwoordelijk voor de implementatie van de laadinfrastructuur. De 31 voertuigen worden ingezet in het stadsvervoer van Amsterdam. Het project is tot stand gekomen door nauwe samenwerking tussen Vervoerregio Amsterdam als concessieverlener, de gemeente Amsterdam, GVB en VDL Bus & Coach.

Citea’s

Impression exterior design Citea SLF-120 Electric. Afbeelding via vdlgroep.com

Bijdrage CO2-reductie in stad

President-directeur Willem van der Leegte van VDL Groep: “Wij zijn enorm trots dat wij door het leveren van onze elektrische openbaarvervoerbussen een bijdrage gaan leveren aan de verdere CO2-reductie in de stad en dus aan een schoner Amsterdam. De ambities van GVB om elektrisch te gaan rijden, sluiten naadloos aan bij de ambities van VDL om een aanzienlijke bijdrage te leveren aan de elektrificatie van het busvervoer in Nederland. Het is natuurlijk extra bijzonder om ook elektrische bussen aan onze hoofdstad te leveren. Deze hernieuwde samenwerking met GVB staat symbool voor het onderlinge vertrouwen tussen onze organisaties.”

VDL Citea’s voor stadsvervoer

Alexandra van Huffelen, algemeen directeur GVB: “Dit is de eerste stap naar het verduurzamen van onze busvloot. Ik ben er trots op dat onze eerste 31 elektrische bussen van VDL er nu aankomen. Als stadsvervoerder dragen we hiermee bij aan schonere lucht in Amsterdam en het verlagen van onze eigen CO2-uitstoot. De komende jaren vervangen we onze hele busvloot, ongeveer 200 voertuigen, door zero emissie bussen waarmee we onze reizigers comfortabel en schoon kunnen vervoeren.”

Inzet op stadslijnen in Amsterdam

Vanaf 2020 gaan de elektrische Citea’s rijden op de lijnen 15, 22 en 36, alle met begin- en eindpunt Station Sloterdijk. Zij vervangen een deel van de huidige dieselvloot. De serie van 31 elektrische bussen bestaat uit 9 Citea’s SLF-120 Electric en 22 gelede Citea’s SLFA-180 Electric. Beide type voertuigen zijn qua uitvoering op elkaar afgestemd en voldoen aan de eisen die GVB stelt aan een efficiënte busoperatie in de binnenstad.

Nieuwste batterijtechnologie

De elektrische Citea’s voor GVB worden voorzien van een pantograaf op het dak en uitgevoerd met de nieuwste batterijtechnologie. Dankzij het geoptimaliseerde snellaadconcept is de operationele beschikbaarheid van de elektrische bussen maximaal. De gelede voertuigen, de Citea’s SLFA-180, worden voorzien van een 288 kWh batterijsysteem en de Citea’s SLF-120 krijgen een batterijpakket van 216 kWh. In de dienstregeling worden de bussen middels 7 snelladers op station Sloterdijk tussentijds bijgeladen. Gedurende de nacht worden de batterijen met 31 langzaamladers volledig herladen op de GVB-locatie Garage West.

VDL Citea Electric

GVB heeft de Citea Low Floor in dieseluitvoering al in de dienstregeling rijden. Deze lagevloerbus is ideaal voor de zware stadsinzet met veel passagiers zoals in Amsterdam. De gelede Citea Electric voor GVB heeft 47 zitplaatsen en de 12-meter Citea is uitgevoerd met 31 zitplaatsen. GVB gaat 100% groene stroom gebruiken om de bussen te laden waardoor de elektrische Citea’s volledig emissieloos rijden. Bijkomend voordeel is dat ze veel stiller zijn dan de dieselbussen. Dit betekent naast het verbeteren van de luchtkwaliteit door minder CO2-uitstoot ook minder geluidshinder, wat bijdraagt aan een betere leefomgeving. Het klimaatsysteem is voorzien van een warmtepomp. Deze moderne techniek voor klimaatbeheersing zorgt voor een hoog passagierscomfort. Dankzij het connectiviteitsplatform in de bussen wordt door het verzamelen en verzenden van relevante, operationele data meer controle op de batterijcapaciteit gegarandeerd en wordt een hogere efficiency gerealiseerd.

GVB

GVB verzorgt het openbaar vervoer in en rond Amsterdam. Dagelijks reizen ongeveer 843 duizend mensen met GVB, in de metro, tram en bus en op de veren over het IJ en Noordzeekanaal. GVB heeft als doel reizigers veilig, gastvrij en volgens dienstregeling te vervoeren. Uitgangspunt is dat zij zich hierbij comfortabel, geïnformeerd en gewaardeerd voelen. GVB zet al zijn ervaring in om een volwaardige mobiliteitspartner te zijn voor de stad en de regio. Samen met verschillende partijen werkt GVB aan een uitnodigend, toegankelijk en duurzaam OV-netwerk.

VDL Bus & Coach

De kernactiviteiten van VDL Bus & Coach bestaan uit de ontwikkeling, productie, verkoop en after sales service van een breed pakket bussen, touringcars en chassismodules, de om- of uitbouw van mini- en midibussen en de in- en verkoop van gebruikte bussen. VDL Bus & Coach bestaat uit meerdere werkmaatschappijen die gezamenlijk actief zijn op de wereldmarkt. De productie vindt plaats in Nederland en België. Hoog in het vaandel van VDL Bus & Coach staan kwaliteit, veiligheid, duurzaamheid, het milieu, een laag brandstofverbruik, comfort en lage onderhoudskosten. De verkoop van de VDL Bus & Coach producten vindt plaats door middel van een wereldwijd netwerk van eigen vestigingen, importeurs en agenten in meer dan 30 landen. Daardoor kunnen vervoersoplossingen op maat worden aangeboden. Voor after sales service en onderhoud kan de klant rekenen op een vlekkeloos en snel ingrijpen door medewerkers van één van de vele servicepunten. Een zeer omvangrijk distributienetwerk zorgt ervoor dat reserveonderdelen en busgerelateerde artikelen zo snel mogelijk op de plaats van bestemming geleverd worden. VDL Bus & Coach is inmiddels uitgegroeid tot één van de grootste busproducenten in Europa.

Bron: www.vdlgroep.com

 

Geef een reactie

Adverteren?

Wilt u op deze website adverteren neem dan contact met ons op voor de mogelijkheden.

Meld u aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief

Bij het aanmelden gaat u akkoord met ons privacybeleid.

© Copyright Duurzaam Actueel 2019 | Website is ontwikkeld door Sabos webdesign