Het kabinet trok in 2019 € 34,5 miljoen subsidie uit voor transportprojecten die goed zijn voor het klimaat. Met deze subsidie – Demonstratie Klimaattechnologieën en -innovaties in transport (DKTI-transport) – komen innovaties die levensvatbaar zijn sneller van de grond. Dat maakte Stientje van Veldhoven van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat vandaag bekend. Het kabinet investeert samen met de betrokken bedrijven (€ 47 miljoen) en de Europese Unie (€ 5,9 miljoen) voor ruim € 87 miljoen in 43 projecten in heel Nederland. Het gaat vooral om laadinfrastructuur en om machines en voertuigen die draaien op waterstof of batterijen. In 2020 worden de eerste projecten gerealiseerd.
Een geweldig project komt van het Groningse bedrijf Holthausen. Zij gaan veegwagens voor op straat ombouwen, zodat ze op waterstof kunnen rijden. In 2020 rijden de eerste waterstofveegwagens rond in Rotterdam, Amsterdam, Den Haag en Groningen. (Foto via Holthausen, Hoogezand)
Transportprojecten in Nederland
Van de € 87 miljoen subsidie gaat ongeveer de helft naar batterij-elektrische innovaties. Iets minder dan de helft gaat naar waterstofinnovaties en een klein deel naar toepassing van hernieuwbare biobrandstoffen. Ook komen er bijvoorbeeld 7 nieuwe waterstoftankstations, in Roosendaal, Utrecht, Amsterdam, Dordrecht, Barneveld, Nieuwegein en Den Helder.
Een onafhankelijke commissie toetste alle aanvragen en de projecten die het best in elkaar zitten en het meest bijdragen aan het klimaat. Omdat er zoveel goede projecten zijn ingediend, besloot Van Veldhoven het subsidiebudget dit jaar nog met € 5 miljoen te verhogen.
Schone bouwvoertuigen en veegwagens op waterstof
Een van de geselecteerde projecten is van transportbedrijf Condor uit Rotterdam. Zij zijn gespecialiseerd in zeer zwaar en groot transport. De subsidie zet het bedrijf in voor het ombouwen van een zeer zware kraanwagen en een net zo zware oplegger om stenen te vervoeren.
Eigenaar Rokus Vlot: “Voor deze zware kraanwagens is nog geen duurzaam alternatief op de markt. Iedereen zegt dat het niet kan om die elektrisch te maken. Maar we staan in de startblokken en gaan het gewoon doen.” Bijzonder aan het project is dat er ook mobiele snelladers bij zitten. Daarmee kunnen de kraan- en stenenwagens hun batterij opladen tijdens het laden en lossen, waardoor ze ondanks hun gewicht een grote actieradius hebben. De omgebouwde wagens komen in 2020 op de weg.
Een ander project komt van het Groningse bedrijf Holthausen. Zij gaan veegwagens voor op straat ombouwen, zodat ze op waterstof kunnen rijden. In 2020 rijden de eerste waterstofveegwagens rond in Rotterdam, Amsterdam, Den Haag en Groningen.
Tankstations, betonmixers en vrachtwagens
In 2017 was er ook een subsidieronde van DKTI. Deze ronde leverde 33 projecten op, met een totale investering van € 76 miljoen. Hiermee zijn in Nederland nieuwe waterstoftankstations gerealiseerd, is een elektrische betonmixer ontwikkeld en vindt er nu uitstootvrije pakketbezorging in Rotterdam plaats. Ook rijden er elektrische vrachtwagens om supermarkten te bevoorraden.
Klimaatakkoord in uitvoering
Het kabinet wil de CO2-uitstoot in 2030 gehalveerd hebben ten opzichte van 1990. Het transport is verantwoordelijk voor ongeveer een kwart van de CO2-uitstoot. In het klimaatakkoord staan tal van afspraken om deze uitstoot terug te dringen.
Meer weten?
Demonstratie Klimaattechnologieën en -innovaties in transport (DKTI-transport) 2019
Bron: rvo.nl