Accenture en Salesforce maken impact KLM Sustainable Flight Challenge concreet

De luchtvaartindustrie staat voor de gezamenlijke uitdaging om vliegen duurzamer te maken. KLM beseft dit al jaren en is koploper met initiatieven en maatregelen om de CO2 uitstoot van zijn vluchten terug te dringen. Ook bij andere luchtvaartbedrijven gebeurt er veel op dit vlak. Bedacht door KLM en georganiseerd door het SkyTeam is het doel van de Sustainable Flight Challenge om maatschappijen te stimuleren tot innovatie. Alleen door kennis en best practices te delen, kan de gehele sector de noodzakelijk verandering vormgeven. Om duurzaamheid inzichtelijk te maken, data en CO2-emissie goed te begrijpen en te interpreteren heeft Accenture Net Zero Cloud van Salesforce ingezet en een dashboard ingericht.

De challenge daagt 16 maatschappijen van het wereldwijde SkyTeam-netwerk uit om een lange afstand- en middellange afstand vlucht zo duurzaam mogelijk uit te voeren. Zo is gekozen voor vluchten naar Edmonton, Canada en Porto in Portugal, die begin mei plaatsvonden. Gewicht speelt een cruciale rol bij het terugdringen van de CO2-uitstoot. Minder gewicht betekent automatisch ook minder brandstofgebruik. Om dit te realiseren voor zijn vluchten, nam de KLM veel verschillende maatregelen, zowel op de grond als in de lucht.

Accenture

Kennis en best practices delen, brengt duurzamer vliegen dichterbij.

Ideale route- en vlieghoogte

Om de uitstoot te verminderen, is voor de vlucht naar Canada 39 procent SAF (duurzame brandstof) gebruikt. Dit is momenteel het grootste aandeel SAF dat ooit voor een passagiersvlucht aan kerosine is toegevoegd. Ook de route is geoptimaliseerd. Door in het weekend te vliegen, zijn er minder militaire restricties. Hierdoor kon KLM in overleg met de autoriteiten de ideale route en vlieghoogte bepalen en efficiënter vliegen. Snelheid is daarbij minstens zo belangrijk. Een minuut later aankomen, kan betekenen dat je eerst rondjes moet vliegen om te mogen landen, met de nodige brandstof- en CO2-impact vandien. Ook de lading is zo gunstig mogelijk verdeeld over de ruimte. Bovendien zijn lichtere pallets en netten gebruikt. In de cabine is ook winst geboekt, bijvoorbeeld door de hoeveelheid water die nodig is zo goed mogelijk te voorspellen. Passagiers is gevraagd hun maaltijd vooraf te bestellen om deze vervolgens bij binnenkomst mee te geven, zodat er geen extra gewicht is meegenomen. Verder is dunner glas gebruikt en platte wijnflessen.

Impact inzichtelijk

Om de impact van de verschillende maatregelen voor de challenge inzichtelijk te maken, wordt tijdens de vluchten ontzettend veel data verzameld. Dat is nodig om de effecten van de verschillende initiatieven te meten en te vergelijken. Dit betreft bijvoorbeeld de meetgegevens over de CO2-emissie in de verschillende fases van het proces, van grondafhandeling en taxiën tot opstijgen en doorstijgen naar de vlieghoogte. Om de resultaten van al deze maatregelen per vlucht en maatschappij te kunnen vergelijken, moet alle data verzameld en visueel gemaakt worden. Op basis van deze inzichten is te bepalen welke inzichten de meeste impact hebben. Deze resultaten zijn de basis voor de uitslag van de challenge en bieden waardevolle inzichten voor alle luchtvaartmaatschappijen.

Een CO2-boekhouding

In de zoektocht naar een oplossing om alle resultaten goed vast te leggen, te analyseren en inzichtelijk te maken, kwamen Accenture en Salesforce in beeld. Martine Vrolijk, Account Executive Platform bij Salesforce, legt uit: “Wij werken al jaren samen met KLM en toen ze vroegen of we een partner wilden zijn voor deze challenge, waren we meteen enthousiast. Dit initiatief sluit perfect aan op onze eigen duurzaamheidsdoelstellingen. Het is een grote uitdaging om zo transparant mogelijk te zijn over duurzaamheidsresultaten. Onze oplossing Net Zero Cloud biedt organisaties een administratie voor de CO2 voetafdruk. Alle relevante data wordt op één platform verzameld. Dit maakt het makkelijker uitstootgegevens en energieverbruik met geavanceerde analytics bij te houden en data te visualiseren en te vergelijken in dashboards.”

De implementatie is verzorgd door Accenture. Ingrid Kersten, Sustainability Lead bij Accenture: “Wij doen alles wat we doen zo duurzaam mogelijk. Net als KLM lopen wij hierin graag voorop. Natuurlijk omdat we verantwoordelijk zijn voor onze leefomgeving, maar ook omdat duurzaam ondernemen de weg naar succes is in de toekomst. Hierbij is het cruciaal om data rondom duurzaamheid en CO2-emissie goed te begrijpen en te interpreteren. Om de impact van de challenge goed inzichtelijk te maken, hebben we Net Zero Cloud en het dashboard met zoveel mogelijk parameters ingericht. Dat hebben we als partner van dit initiatief kosteloos gedaan.”

Eenvoudig vluchtgegevens vergelijken

Het dashboard dat Accenture inrichtte, is veelzijdig en geeft KLM verschillende mogelijkheden duurzaamheid inzichtelijk te maken. De data-experts hebben de tool neergezet en meegedacht hoe de KPI’s voor de Sustainable Flight Challenge het beste ingericht konden worden. Op deze manier kan de impact van de verschillende initiatieven zichtbaar gemaakt worden in het dashboard. Kersten: “Met het dashboard kan KLM bijvoorbeeld het verschil in uitstoot van een SAF-vlucht en een vlucht met reguliere brandstof vergelijken. Maar ook de vergelijking tussen grondafhandeling met elektrisch materieel is eenvoudig te maken. En door het platform uit te breiden met AI-opties, kunnen we bijvoorbeeld de benodigde hoeveelheid water per vlucht beter voorspellen. Of op basis van weersvoorspellingen de ideale route en vluchthoogte beter bepalen.”

Michiel Potjer is de programmamanager van de Sustainable Flight Challenge bij KLM. “Luchtvaart is een complex ecosysteem met tal van spelers, en we hebben dat hele ecosysteem nodig om samen te werken aan de transformatie van de luchtvaart. Met deze onderlinge competitie kunnen luchtvaartmaatschappijen over de hele wereld duurzame alternatieven uitproberen, ervaringen delen en elkaar inspireren. Ook de ervaring met Net Zero Cloud speelt daarin voor ons een cruciale rol om alles wat we proberen te kunnen vertalen in concrete besparingscijfers.”

Acht procent efficiënter vliegen

Uit de resultaten bleek bijvoorbeeld dat de vlucht van KLM naar Edmonton door alle duurzame maatregelen acht procent efficiënter was. Potjer: “Dat lijkt misschien niet zo veel, maar operationeel gezien is het gigantisch. Het is daarbij goed te weten dat de maatregelen de uitstoot helpt terugdringen. Al deze inzichten bieden informatie om ook in de toekomst nieuwe kansen te benutten.”

Niet te stuiten

Potjer, Kersten en Vrolijk zijn enthousiast over de eerste concrete resultaten van de challenge. “Dit helpt om duurzaamheid beter te begrijpen en te interpreteren. Door de effecten van maatregelen tastbaar te maken en ideeën uit te wisselen, dragen alle partners bij aan een duurzame ontwikkeling die niet te stuiten is.”

 

Geef een antwoord