Audi maakt auto’s onderdeel elektriciteitsnet bidirectional charging

Samen met de Hager Group onderzoekt Audi de mogelijkheid om elektrische auto’s te integreren in het elektriciteitsnet. De focus ligt daarbij op ‘bidirectional charging’, oftewel twee-richtingladen. Dat betekent dat auto’s elektriciteit uit het net kunnen ontvangen om op te laden, maar die energie vervolgens ook terug kunnen ‘geven’ aan het huis waar ze worden geladen. De voordelen hiervan: een stabieler elektriciteitsnet, lagere energiekosten en een belangrijke bijdrage aan het beschermen van het milieu.

Audi

Foto via nieuws.audi.nl 

Aantal mobiele opslagpunten

* Elektrische auto’s kunnen belangrijke rol spelen in energietransitie
* Audi e-tron voorziet huishoudens van energie
* Meer stabiliteit voor het elektriciteitsnet, kostenefficiënt en CO2-neutraal

Er worden steeds meer elektrische auto’s verkocht. Daarmee neemt ook het aantal mobiele opslagpunten voor energie toe. Elke elektrisch aangedreven auto heeft immers een ruim bemeten accupakket. Het idee van Audi en Hager is als volgt: als de gebruiker van een Audi e-tron thuis beschikt over zonnepanelen, is het mogelijk om het accupakket van de auto met de zelf opgewekte (groene) stroom te laden, als deze op dat moment niet wordt gebruikt. Op momenten dat de zon niet schijnt, kan deze stroom worden ingezet voor de energievoorziening van het huis. Om een idee te geven: een volledig geladen Audi e-tron accu kan een gezinshuishouden een week lang van energie voorzien. Dit principe staat bekend als ‘bidirectional charging’ of V2H (Vehicle to Home).

Energievoorziening ook bij eventuele netstoringen

Door de toename van het aantal zonnepanelen (en windmolens) kan op zonnige dagen of dagen waarop het waait zoveel energie opgewekt worden, dat het elektriciteitsnet dit niet kan verwerken. De accu’s van elektrische auto’s en eventuele ‘stand alone’ accu’s kunnen dan als energieopslag fungeren. Zo wordt het elektriciteitsnet ontlast én het betekent dat zelfs bij netstoringen elektriciteit beschikbaar is (stand-alone operation). Audi heeft dit in de praktijk getest met een e-tron met nieuwe laadtechnologie die bijna gereed is voor productie, een DC-wallbox met een laadcapaciteit van maximaal 12 kW en een thuisaccu met een opslagcapaciteit van 9 kWh … Lees verder

Lees verder op bron: nieuws.audi.nl

 

Geef een reactie