Relatiegeschenken zijn cadeaus die bedrijven geven aan hun klanten, leveranciers of andere zakelijke relaties als teken van waardering of om de relatie te versterken. Dit kunnen zowel kleine cadeautjes zijn zoals een pen met het logo van het bedrijf, tot grotere cadeaus zoals een reis of een weekendje weg.Relatiegeschenken kunnen ook worden gebruikt als marketingtool, bijvoorbeeld door het geven van een cadeau aan potentiële klanten om hen aan te moedigen om zaken te doen met het bedrijf. Het geven van relatiegeschenken kan ook helpen bij het versterken van bestaande zakelijke relaties en het creëren van een positieve indruk van het bedrijf. Omdat duurzaamheid steeds belangrijker wordt, kiezen steeds meer bedrijven ervoor om ook steeds vaker te kiezen voor duurzame relatiegeschenken. Welke de populairste zijn, vertellen we je nu!
Herbruikbare drinkfles
Een persoonlijke boodschap is natuurlijk wat centraal staat bij het geven van een relatiegeschenk. Een herbruikbare drinkfles is hier bijvoorbeeld bij uitstek voor geschikt. Vooral omdat de fles maar één keer hoeft te worden gemaakt, kun je hier tot in lengte van jaren plezier van hebben. Daarbij komt natuurlijk ook dat je op deze manier zorgt dat je als gever continue met je bedrijfsnaam prominent aanwezig bent. De gebruiker van de fles zal je dus altijd blijven herinneren. Naast het bedrukken van de fles, is een persoonlijke boodschap natuurlijk ook belangrijk. Groeipapier bedrukken is bijvoorbeeld een goede manier om dit te kunnen doen. Groeipapier is namelijk speciaal ontwikkeld, zodat je er na het lezen nog iets nuttigs mee kunt doen ook. Dit is namelijk papier dat bestaat uit twee lagen en waartussen zaadjes zitten. Je kunt dit papier dus in de grond stoppen en vervolgens tot bloei laten komen.
Powerbank op zonne-energie
Het zelf opwekken van stroom is natuurlijk mateloos populair. Waar steeds meer mensen en ook bedrijven ervoor kiezen om zonnepanelen te laten plaatsen, is een powerbank op zonne-energie natuurlijk in het verlengde hiervan een perfect relatiegeschenk. Op deze manier kun je namelijk je telefoon opladen, zonder dat je hiervoor stroom uit het stopcontact nodig hebt. Om ervoor te zorgen dat het cadeau helemaal compleet is, is het ook leuk er wat bedrukte zaadzakjes bij te doen. Zo kunnen ze namelijk ook hun eigen bloemen planten en doet ze dit tot in lengte herinneren aan je bedrijf. Niet alleen vanuit duurzaamheidsoogpunt perfect, maar ook als we het hebben over een stukje marketing, is dit natuurlijk ontzettend slim.
Duurzaam en marketing in één
Dat een relatiegeschenk wat duurzaam is, bijdraagt aan het verminderen van de uitstoot van CO2 natuurlijk super is, heb je er ook marketingtechnisch voordeel bij. Waar een relatiegeschenk natuurlijk een blijk van waardering is, is het simpelweg ook een stukje branding. Bijna ieder relatiegeschenk is namelijk voorzien van een naam en logo van het bedrijf waarvan je het ontvang. Niets mis mee, maar wel goed om te weten. Dus ben jij op zoek naar originele relatiegeschenken. Kies er dan voor om duurzaam en marketing met elkaar te combineren. Niet alleen zal je klant het stuk duurzaamheid extra waarderen, maar zorgt het er ook voor dat je naam nog beter onder de aandacht komt.