Eindhoven start eerste proef afvangen fijnstof in openbare ruimte

In de binnenstad van Eindhoven vindt de komende drie maanden een proef plaats waarbij via parkeergarageventilatie fijnstof en roet uit de stadslucht gereinigd wordt en schone lucht de stad in wordt geblazen. De luchtkwaliteit in de stad kan hiermee substantieel worden verbeterd. Nooit eerder ter wereld werd in de openbare ruimte van een stad wetenschappelijk onderzoek gedaan naar het op grote schaal reinigen van stadslucht. In het project ‘Longen van de Stad’ werkt de TU Eindhoven samen met milieu-innovatiebedrijf ENS Urban, de gemeente Eindhoven en Air Liquide. Met als doel een grootschalige oplossing te bieden voor de toenemende luchtvervuiling in stedelijke gebieden.

fijnstof

Een impressie van de opstelling boven de parkeergarage op het stadhuisplein van Eindhoven. Foto: B. Rongen

Fijnstof en roet afvangen

Een doorrekening van onderzoekers van de faculteit Bouwkunde van de TU/e toonde vorig jaar aan dat het effect op de luchtkwaliteit voor de binnenstad van Eindhoven onverwacht groot kan zijn als je fijnstof en roet afvangt in ondergrondse parkeergarages en schone lucht de straat op blaast.

Computersimulaties en modellen

De onderzoekers, onder leiding van hoogleraar bouwfysica Bert Blocken, lieten met computersimulaties en modellen zien dat de potentiële verbetering van stadslucht verder reikt dan alleen de directe omgeving waar de lucht wordt gereinigd.

Wereldprimeur

In de proef die binnenkort van start gaat, worden dertig door ENS Urban ontwikkelde luchtzuiveringsinstallaties geplaatst naast de uitgang van de ondergrondse parkeergarage op het Stadhuisplein. “Nooit eerder is in de openbare ruimte van een stad op deze manier geëxperimenteerd met het grootschalig reinigen van stadslucht. Het is wat dat betreft een wereldprimeur”, zegt Blocken. Een uitgebreid netwerk van hoogwaardige meetapparatuur zal in een groot gebied rondom het Stadhuisplein gedurende vier maanden de concentraties fijnstof meten. Daarnaast worden weergegevens verzameld, waaronder windrichting en –snelheid, om de luchtbeweging in kaart te brengen … Lees verder

Lees verder op: www.tue.nl

 

Geef een reactie