Elektrische racemotor Twentse studenten maakt eerste meters

De studenten van Electric Superbike Twente hebben de eerste meters gemaakt met hun elektrische racemotor. De machine rijdt volgens het team soepel en reageert zoals gehoopt op het bedienen van de gashendel en de remmen. Komende week volgen uitgebreide tests op een circuit in Emmen. Team Electric Superbike Twente is een team van vijftien studenten van de Universiteit Twente en Saxion Hogeschool, die in minder dan een jaar vanaf nul een elektrische motorfiets hebben ontworpen en gebouwd. Daarbij kregen ze de hulp van verschillende bedrijven. Het team is opgericht door Tim Veldhuis en Lars Haarmeijer, die allebei al ervaring hadden met racen.

Elektrische racemotor

Afbeelding Electric Superbike Twente / Sebastiaan Bors Photography, via deingenieur.nl

Elektrische racemotor

‘Ik had de eer om als eerste op onze motor te mogen rijden’, vertelt teammanager Veldhuis, student Industrial Design Engineering aan de Universiteit Twente. ‘Hij reed heel soepel, dat was mooi om te ervaren. De machine luistert heel goed naar wat je met je handen doet. Hij reageert direct en rijdt pittig.’ Wat heet pittig. De machine heeft 200 pk en trekt binnen 3 s op van stilstand naar 100 km/h. In tegenstelling tot een motor op benzine, heeft de elektrische motor van Electric Superbike Twente vanuit stilstand direct een maximaal koppel ter beschikking. En hij weegt maar 220 kg.

Serieuze tests

Na de eerste succesvolle meters op een parkeerterrein volgen komende dinsdag, 17 juli, de eerste serieuze tests. In Emmen gaat dan de coureur van het team, Thijs Peeters, op de motor rijden. Langs de kant wordt dan allerlei data verzameld, zoals temperaturen van de batterijen en de elektronica. Maar ook de mate van vering voor en achter en de bandenspanning, die een maat is voor de temperatuur van de band, worden gemeten. ‘We willen weten of al deze waarden netjes binnen afgesproken grenzen blijven. Vooral voor een optimale werking van de batterijpakketten is het van belang dat de temperatuur ervan onder de 60 °C blijft’, zegt Veldhuis. De batterijen zijn luchtgekoeld, de elektromotor en de invertor watergekoeld … Lees verder

Lees verder op: www.deingenieur.nl

 

Geef een reactie