Minder kosten en CO₂-uitstoot met Zonneplan-laadpaal

Maandag 7 november kondigt Zonneplan de verkoop van slimme laadpalen aan. Het energiebedrijf stimuleert gebruikers daarmee bewust te laden op momenten waarop goedkope wind- en zonnestroom beschikbaar is. Daarvoor is de koppeling met een dynamisch energiecontract noodzakelijk. Volgens Zonneplan laden elektrische rijders met een laadpaal van Zonneplan tot ruim 30 procent goedkoper dan met een gewone laadpaal. Om die reden stelt het bedrijf dat een laadpaal van Zonneplan de eerste laadpaal is die zichzelf terugverdient.

zonneplan 3

De laadpaal van Zonneplan

Het voordeel van een Zonneplan-laadpaal

Met de combinatie van een slimme laadpaal en een dynamisch energiecontract had je een gemiddelde EV-accu (65,6 kWh) de afgelopen twaalf maanden voor gemiddeld 21,42 euro kunnen opladen. Met een niet-planbare laadpaal en een vast of variabel energiecontract betaalde je 31,20 euro per volle accu: een verschil van meer dan 30 procent. Het voordeel van een Zonneplan-laadpaal is dat het bedrijf een alles-in-één-oplossing biedt: je energiecontract, laadpaal en eventueel zonnepanelen allemaal in één app, bij één en dezelfde partij. Om dit mogelijk te maken ontwikkelde Zonneplan eigen hardware en 4G-communicatiesoftware.

Zonneplan

Bekijk interactieve weergave 

Daadwerkelijk groen rijden

Doordat lage uurprijzen vaak een gevolg zijn van een groot aanbod van wind- en zonnestroom, laadt de gebruiker op deze manier automatisch meer daadwerkelijk groene stroom in zijn auto. Dat is een groot verschil met de EV-rijder die – zonder financiële prikkel – de auto rond een uur of zes ‘s avonds aan de laadpaal zet, terwijl gas- en kolencentrales op dat moment volop draaien om in de landelijke stroomvraag te kunnen voorzien. De ‘CO₂-terugverdientijd’ van een elektrische auto neemt met slim laden op uurprijzen zodoende sterk af.

Centrale aansturing voor netstabilisatie

Vooralsnog is het plannen van de laadsessies tijdens goedkope uren een kwestie van handwerk. Maar in de nabije toekomst zullen accu’s van elektrische auto’s steeds vaker gaan bijspringen om het stroomnet in balans te houden. Er ontstaan namelijk steeds meer situaties waarin windmolens en zonnepanelen voor te veel spanning op het net dreigen te zorgen. Zonneplan gaat eigenaren op die momenten aanvullende vergoedingen betalen om hun laadpaal deels ter beschikking te stellen om in te spelen op onbalans. De gebruiker geeft dan aan wanneer hij of zij de accu vol wil hebben en de software bepaalt vervolgens tijdens welke uren, kwartieren of zelfs minuten de laadpaal gaat laden. De prijzen op de zogeheten onbalansmarkt zijn daarvoor bepalend.

zonneplan laadpaal

De laadpaal van Zonneplan

Volgende stap

De verkoop van laadpalen is voor Zonneplan de logische volgende stap, nadat het een jaar geleden startte met het aanbieden van dynamische energiecontracten. Vooral huishoudens met een relatief hoog stroomverbruik profiteren optimaal van zo’n contract. Hoe hoger het verbruik, hoe groter de invloed van het verplaatsen naar goedkope momenten immers is. Dat geldt bij uitstek voor huishoudens met een elektrische auto, waarvan er inmiddels meer dan 300.000 rondrijden in Nederland. Slim gebruikmaken van wisselende uurprijzen scheelt hen al gauw 13 euro op een volle accu.

Bron: zonneplan.nl

 

Zonneplan is Partner van Duurzaam Actueel

 

Geef een antwoord