Project Cece haalt groeikapitaal binnen om het duurzame alternatief voor Zalando te worden.

Project Cece onthulde deze week dat het een eerste investering heeft opgehaald van ASIF Ventures. Project Cece is het verzamelplatform voor eerlijke en duurzame mode dat het makkelijk maakt om verantwoorde kleding te kopen. Het platform is inmiddels ook actief in Duitsland. Met het groeigeld van ASIF wordt de website in Groot-Brittanië gelanceerd.

Project Cece

Foto (vlnr): Saskia Verstege (ASIF), Madeline Lawrence (ASIF), Melissa Wijngaarden (Cece), Marcella Wijngaarden (Cece), en Noor Veenhoven (Cece).

Van studieproject tot internationale onderneming

Project Cece, een tech en mode start-up van drie Amsterdamse jonge vrouwen, maakt het vinden van duurzame mode makkelijk. Het platform verzamelt het aanbod van duurzame webshops – zowel grote als kleine – op één website, waarmee het voor de consument makkelijker wordt om duurzame mode te vinden. Handige filteropties helpen bij het zoeken van de juiste kleding. “De markt voor duurzame mode wordt gekenmerkt door veel kleine, relatief onbekende merken, shoppers weten die maar lastig te vinden op het moment dat ze een aankoop willen doen” vertelt Noor Veenhoven, mede-oprichter van Project Cece.

Voorloper in de fair fashion movement

Noor Veenhoven en de zussen Marcella en Melissa Wijngaarden startten Project Cece als project naast hun studie – één van de oprichters is zelfs nog bezig met het afronden van haar PhD in Mathematical Science. Tot nu toe hebben ze Project Cece laten groeien zonder enige externe financiering. Overlevend op commissie over de aankopen via hun platform en parttime banen, bouwden ze de backend technologie en een groot netwerk van merken. Nu – net iets meer dan twee jaar later – is Project Cece uitgegroeid tot voorloper in de fair fashion movement. Actief in twee landen en samenwerkingen met meer dan 529 merken en meer dan 20.000 items op hun website, biedt Project Cece online shoppers de grootste selectie duurzame mode.

Investering van ASIF Ventures

“Je komt niet elke dag een bedrijf als Project Cece tegen” zegt ASIF Ventures Director, Saskia Verstege. Dit is de tweede investering van ASIF Ventures, het venture capital fonds dat wordt gerund vóór en dóór studenten. Gefinancierd door zowel publieke als private investeerders, zoals de Universiteit van Amsterdam, Vrije Universiteit en verschillende angel investors, investeert ASIF uitsluitend in startups van (net-afgestudeerde) studenten.

“Dit is waar student ondernemerschap allemaal om draait,” concludeert Verstege, “starten met niets anders dan een probleem en de motivatie om dat op te lossen. Zonder financiële middelen en met beperkte know-how hebben de oprichters keihard gewerkt om op dit punt te komen. We zijn enthousiast om als eerste te investeren in Project Cece en hen te helpen om verdere groei te realiseren.”

Project Cece

Veranderende tijden: prijs is uit, impact is in.

Project Cece stapt in de mode markt op het moment dat het consumentengedrag aan het veranderen is. “We zien dat consumenten niet alleen meer kijken naar de prijs van producten, maar ook naar hoe een product gemaakt is. Steeds vaker kopen consumenten producten die op een positieve manier bijdragen aan de wereld. Prijs is uit, impact is in” aldus Noor Veenhoven.

Consumenten worden steeds bewuster

Onderwerpen als duurzaamheid zijn steeds vaker doorslaggevend bij het doen van een aankoop. De omslag naar waardengedreven aankopen zal vooral in de mode industrie grote impact hebben, dankzij de grote aanwezigheid van “fast fashion”. Een term die gebruikt wordt om het proces van massaproductie met zeer korte omlooptijd te beschrijven, fast fashion wordt gelinkt aan praktijken als overconsumptie, oneerlijke productieketens en milieuvervuiling. Grote merken zoals H&M en Primark verkopen goedkope, vaak lage kwaliteit kleding aan de consument, terwijl ze dankzij het outsourcen van productie naar lagelonenlanden de kosten zo laag mogelijk houden. Deze mode-reuzen hebben, net als grote merken in andere industrieën, moeite om de vraag naar duurzame en eerlijk geproduceerde producten bij te benen.

“Project Cece lost het juiste probleem op de juiste tijd op,” merkt Verstege op, “ze maken winkelen op basis van je waarden efficiënt, makkelijk en leuk

Project Cece

Project Cece is een tech en mode start-up van drie Amsterdamse jonge vrouwen en maakt het vinden van duurzame kleding simpel. Het is een online marktplaats, waar ze het aanbod van de veelal kleinere duurzame webshops op een inzichtelijke en makkelijk te browsen website verzamelen. Met de lancering in Groot-Brittanië in zicht is Project Cece ook op zoek naar nieuw talent voor het marketing en development team! Contact noor@projectcece.nl voor meer informatie.

ASIF Ventures

ASIF Ventures is een Amsterdams Venture Capital (VC) fonds dat volledig wordt gerund door studenten en net-afgestudeerden. Ze worden gefinancierd door zowel publieke instellingen als door private investeerders, zoals de Universiteit van Amsterdam, Vrije Universiteit en verschillende angel investeerders. Met een fonds van €1 miljoen financiert ASIF startups van jonge ondernemers. Project Cece is de tweede investering van ASIF Ventures en treed daarmee in de voetsporen van Dyme, een fintech startup waarin ASIF eerder dit jaar investeerde. Naast het investeren, organiseert ASIF ook maandelijkse events en ontmoetingen om het Amsterdamse ondernemende ecosysteem en studenten te verbinden.

Bron: ASIF Ventures

 

Geef een reactie