Technologie van Panasonic excelleert tijdens World Solar Challenge

Door een technische innovatie van Panasonic, ‘backcontact’, is met een kleiner zonmodulegebied een hoger rendement behaald dan vorig jaar.

Het door Panasonic Corporation ondersteunde Tokai University Solar Car Team is als vierde geëindigd in de Bridgestone World Solar Challenge. Deze wedstrijd voor voertuigen die door zonne-energie worden aangedreven, is dit jaar voor de veertiende keer georganiseerd. Hij geldt als een technologische showcase voor panelen en energieopslag.

Aan de 2017-editie van de Solar Challenge namen 41 teams uit bijna 30 landen en regio’s deel, met onder andere drie teams uit Nederland en een door Panasonic Corporation gesponsord team uit Japan. In de wedstrijd legden de deelnemers in vier dagen tijd een afstand van 3.000 kilometer af tussen Darwin en Adelaide, in Australië.

Panasonic

Succes

Net als zes eerdere edities kende de Solar Challenge ook dit jaar Nederlands succes. Het NUON Solar Team uit Delft kwam als winnaar over de streep, met een gemiddelde snelheid van ruim 80 kilometer per uur. Op de tweede plaats eindigde een Amerikaanse team, als derde een team uit België, en een fraaie vierde plaats was weggelegd voor het Japanse Tokai University Solar Car Team. Dit team wordt sinds 2011 ondersteund door Panasonic, dat er geavanceerde componenten aan levert zoals hoogwaardige HIT®-zonnepanelen en lithium-ion batterijen met een grote capaciteit.

Technische wijzigingen

De wagen van het Tokai University-team is dit jaar flink gewijzigd ten opzichte van het voertuig in de vorige race. Een van de redenen daarvan is dat het maximaal toegestane oppervlakte aan zonnepanelen dit jaar is verkleind van 6 naar 4 vierkante meter. De technische uitdaging daarvan is uiteraard om met een kleiner oppervlakte toch zo veel mogelijk vermogen op te wekken. De nieuwe wedstrijdregel heeft ervoor gezorgd dat de auto een innovatief monohull-ontwerp (bestaande uit een enkele romp) kreeg, met een lagere windweerstand en een nieuwe, strakke vormgeving. De verkleining van het zonmodulegebied was mogelijk door een technische innovatie van Panasonic, genaamd ‘backcontact’. Doordat alle elektroden aan de achterzijde van de zonnecellen werden bevestigd, bereikten ze een output van 962 watt met een energie-genererend rendement van ruim 24 procent. Dit is bijna 1 procent meer dan bij de deelname aan de vorige race.

HIT®-module

De HIT®-module die Panasonic sinds 2011 aan het Tokai-team levert, gebruikt unieke heterojunction zonnecellen die een kristallijn siliciumsubstraat combineren met amorfe silicium dunne film. De cellen geven bij hoge temperaturen een kleiner verlies aan uitgangsvermogen dan standaard kristallijne siliciummodules. Hierdoor heeft de module de hoogst haalbare omzettingsefficiëntie voor massa-geproduceerde zonnecellen. De HIT®-panelen bleken bovendien zeer geschikt voor gebruik in de Solar Challenge, waar de modules flink worden verwarmd door het sterke Australische zonlicht.

Batterij

De in de auto van het Tokai-team gebruikte lithium-ion batterijen van Panasonic zijn samengesteld uit uniek nikkel-type kathodemateriaal, voor de hoogst haalbare dichtheid in een cilindrische ‘18650’-maat (diameter: 18 mm, hoogte: 65 mm). Hierdoor kan meer van de gegenereerde energie worden opgeslagen, zodat de auto langere afstanden kan afleggen op bewolkte dagen met minder zonlicht.
De combinatie van HIT®-zonnemodules en deze speciale lithium-ion batterijen maakte het mogelijk voor het Tokai University Solar Car Team om onder zeer zware omstandigheden een prima prestatie neer te zetten.

Over Panasonic

De Panasonic Corporation is een wereldleider in de ontwikkeling van diverse elektronicatechnologieën en -oplossingen voor klanten in de consumentenelektronica, huisvesting, autosector en business-to-business. Het bedrijf bestaat in 2018 honderd jaar en heeft zich ontwikkeld tot een wereldspeler. Het heeft nu 495 werkmaatschappijen en 91 gelieerde bedrijven over de hele wereld, met een geconsolideerde netto-omzet van 61,711 miljard euro in het fiscale jaar dat eindigde op 31 maart 2017. Alle afdelingen streven het creëren van nieuwe waarde via innovatie na. Zo realiseert het bedrijf door middel van zijn technologieën een beter leven en een betere wereld voor zijn klanten.

Voor meer informatie over Panasonic: www.panasonic.com/global.

 

Geef een reactie