BMW Group start serieproductie van elektrische motoren voor Neue Klasse

BMW Group Fabriek Steyr is vandaag begonnen met de serieproductie van de e-motor voor de Neue Klasse. “Vandaag leggen we de basis voor de toekomst van de BMW Group,” verklaarde Milan Nedeljković, Lid van de Raad van Bestuur van BMW AG, verantwoordelijk voor Productie. “Als eerste productielocatie voor de Gen6 elektrische motor is Fabriek Steyr centraal voor de Neue Klasse en de verdere ontwikkeling van ons wereldwijde productienetwerk.” De elektrische motor voor de zesde generatie van BMW eDrive (Gen6) is de eerste volledig elektrische aandrijflijn die wordt geproduceerd op de locatie Steyr in Oostenrijk. Vanuit daar zal die door het productienetwerk worden verspreid. “Drie jaar geleden kondigden we aan dat we deze elektrische motor in Steyr zouden bouwen. Vandaag zijn we trots om deze te leveren,” zei Klaus von Moltke, Senior Vice President van Motorproductie voor BMW AG en fabrieksdirecteur van de Steyr-faciliteit. “Wat we hier vandaag lanceren is meer dan alleen een productieverhoging. Het is een stevige toewijding aan Europa, aan technologie en aan de toekomst.”

BMW Group

Foto via press.bmwgroup.com/netherlands 

Technologische openheid: BMW Group Fabriek Steyr als centrum van aandrijflijnexpertise

Tussen de projectlancering in 2022 en 2030 investeert BMW Group meer dan een miljard euro in het uitbreiden van ontwikkelings- en productie-expertise voor e-drives op de locatie Steyr. Deze capaciteitsuitbreiding zal ervoor zorgen dat de fabriek de leidende locatie voor aandrijflijnen van BMW Group blijft. Al meer dan 40 jaar ontwikkelt en produceert de fabriek verbrandingsmotoren voor de BMW en MINI. Deze uitgebreide ervaring en rijkdom aan expertise in aandrijflijnen maken de motorfabriek de ideale faciliteit om de Gen6 elektrische motoren te produceren. De locatie zal parallel diesel- en benzinemotoren blijven produceren. “Technologische openheid is onze kracht – het geeft ons de nodige flexibiliteit om op lange termijn banen te garanderen,” zei Von Moltke. Ongeveer 1.000 medewerkers zullen werken in de nieuwe elektrische motorassemblage. Afhankelijk van de wereldwijde vraag kan de helft van het totale personeelsbestand van de Steyr-locatie tegen 2030 in e-mobiliteit werkzaam zijn. Von Moltke vervolgt: “Steyr zal het hart van onze aandrijflijnexpertise blijven – zowel voor verbrandingsmotoren als elektromobiliteit.”

Aandrijflijncomponenten geproduceerd in Steyr, aluminium behuizingen uit Landshut

Rotor, stator, transmissie en omvormer – alle kerncomponenten van de innovatieve, sterk geïntegreerde e-drive – zullen worden vervaardigd in Fabriek Steyr. De behuizing voor de elektrische motor zal worden gegoten in de aluminiumgieterij van Fabriek Landshut en verder worden verwerkt in Steyr. De omvormer zal worden geproduceerd in een nieuwe interne clean room, waarmee de Oostenrijkse motorfabrikant zijn intrede doet in de elektrotechniek. e-drive componenten uit Steyr zullen worden geassembleerd op twee nieuwe lijnen. Het algehele productieconcept voor de Gen6 e-drive volgt het principe van een modulair systeem, waardoor het mogelijk is om verschillende zeer flexibele elektrische aandrijflijnvarianten te produceren voor het gehele assortiment van Neue Klasse modellen. Het modulaire concept genereert positieve schaalvoordelen en kostenbesparingen in zowel ontwikkeling als productie. Het verbetert ook de schaalbaarheid van productievolumes en houdt productie-, leveringsnetwerken en inkoop zeer flexibel.

Uitgebreide verbeteringen aan elektrische motor

De elektrische motor heeft aanzienlijke verdere ontwikkeling ondergaan voor Gen6: De rotor, stator en omvormer zijn allemaal ontworpen voor de nieuwe 800-volt architectuur van de Gen6 technologie, waardoor de prestaties en de efficiëntie van het aandrijfsysteem worden gemaximaliseerd. In de omvormer worden nu 800-volt technologie en siliciumcarbide (SiC) halfgeleidertechnologie gebruikt om de efficiëntie te verhogen. De omvormer is volledig geïntegreerd in de behuizing van de elektrische motor en zet gelijkstroom van de hoogspanningsbatterij om in wisselstroom voor de elektrische motor.

Lager gewicht, lagere kosten en minder energieverlies leiden tot grotere voertuig efficiëntie

Over het geheel genomen levert het intelligente gebruik van nieuwe technologieën in de aandrijflijn en de systematische doorontwikkeling van bestaande systemen opmerkelijke resultaten op. Een vergelijk tussen de aankomende BMW iX3 50 xDrive en een Gen5 xDrive model toont de volgende verbeteringen in de elektrische motor: “Het energieverlies wordt met 40 procent verminderd, de kosten met 20 procent en gewicht met 10 procent. Dit alles draagt bij aan de toename van de algehele voertuigefficiëntie met ongeveer 20 procent”, legt Martin Kaufmann uit, Senior Vice President van wereldwijde aandrijflijnontwikkeling bij BMW AG. Het efficiënte ontwerp van de aandrijflijn samen met de hoge energie-inhoud van de hoogspanningsbatterij, maken een bereik van tot 800 km (WLTP) mogelijk in de BMW iX3 50 xDrive, het eerste model van de Neue Klasse.

Door: Christian Marxt, BMW Group

Bron: press.bmwgroup.com/Netherlands

 

Geef een reactie