Duurzaamheid in transport en logistiek anno 2025

Stel je eens een dag zonder transport en logistiek voor. Geen pakketjes die aan de deur worden bezorgd, lege schappen in de supermarkt en bouwprojecten die stilvallen. Het is bijna niet voor te stellen, want alles wat we dagelijks gebruiken of eten is ooit onderweg geweest. Juist daarom speelt duurzaamheid in deze sector zo’n grote rol: hoe houden we al die bewegingen draaiende, zonder de planeet uit te putten?

De keerzijde van al deze bewegingen is namelijk dat de logistieke sector verantwoordelijk is voor een groot deel van de CO₂-uitstoot. Daarom ligt er steeds meer druk op deze branche. De vraag is namelijk niet of de sector moet verduurzamen, maar eerder: hoe snel kunnen we duurzaamheid in transport en logistiek doorvoeren en op welke manier kunnen we dat doen? In dit artikel vertellen we je meer over dit onderwerp anno 2025.

transport

De rol van innovatie in transport

Zonder technologische vooruitgang komt de verduurzaming van transport en logistiek niet van de grond. Diverse innovaties, zoals nieuwe brandstoffen en slimme oplossingen, zorgen ervoor dat de sector verschillende stappen kan zetten naar duurzaam transport.

Wagenpark en brandstoffen

Hierbij is het logisch om eerst te kijken naar het wagenpark. Voor een langere tijd was diesel dé brandstof van deze sector, maar nu gaan we langzaam maar zeker over op andere, alternatieve brandstoffen en aandrijvingen. Een hele belangrijke ontwikkeling hierbij is bijvoorbeeld de opkomst van LNG, oftewel: Liquefied Natural Gas en natuurlijk trucks die volledig elektrisch rijden. Vrachtwagens die op LNG rijden, zijn veel schoner dan de varianten die op diesel rijden en worden ingezet op lange afstanden.

Elektrische vrachtwagens blijken het vooral erg goed te doen in stedelijke gebieden. Ze zijn schoon, stil én klaar voor de zero-emissie zones in steden. Ook Hydrotreated Vegetable Oil (HVO) is een goede optie: deze hernieuwbare dieselvariant wordt gemaakt van reststromen, zoals frituurvet. Het grote voordeel van HVO is dat het zonder enige vorm van aanpassing in bestaande dieselmotoren kan worden gebruikt. Bedrijven hoeven hun wagenpark dus niet volledig te vervangen, iets wat met elektrische voertuigen of voertuigen op waterstof wel moet.

Optimalisatie en efficiëntie

Natuurlijk gaat technologische innovatie verder dan alleen nieuwe brandstoffen. Het is ook belangrijk om slimmer te werken, bijvoorbeeld met slimme routeplanningssystemen. Zo’n systeem houdt rekening met de actuele verkeersinformatie én beladingsgraad van de trucks, waardoor er heel wat onnodige kilometers kunnen worden bespaard. Dit heeft direct invloed op het brandstofverbruik, wat betekent: minder uitstoot én lagere kosten.

Ook zien we dat steeds meer bedrijven kiezen voor de inzet van lange zware voertuigen (LZV’s). Deze extra lange combinaties kunnen tot meer dan 50% lading vervoeren dan een gewone vrachtwagen, terwijl daar maar één chauffeur voor nodig is. Ook dit zorgt voor minder uitstoot, puur omdat er minder ritten nodig zijn. Een andere technologische innovatie die we niet mogen missen, is rijgedragsmonitoring. We zien dat steeds meer vrachtwagens zijn uitgerust met systemen waarmee chauffeurs realtime feedback krijgen. Hier kunnen ze direct op anticiperen, bijvoorbeeld door rustiger op te trekken en slimmer te schakelen, waarmee ze tot wel 10% aan brandstof besparen.

De logistieke ketting vergroenen

Niet alleen de voertuigen zelf kunnen duurzamer worden: ook de manier waarop goederen worden vervoerd speelt een grote rol in verduurzaming. Zo kun je de uitstoot aanzienlijk verlagen door samen te werken met de juiste partners en door vervoer met elkaar te combineren.

Intermodaal vervoer

Een van de meest veelbelovende trends op dit gebied is intermodaal vervoer. Bij intermodaal vervoer wordt wegvervoer gecombineerd met transport via het water en/of het spoor. Door deze vormen van transport samen te voegen en waar mogelijk over te schakelen op trein of schip zorgt dit voor een flinke verlaging van de CO₂-uitstoot. Kijk bijvoorbeeld alleen in Nederland al naar containers uit de Rotterdamse haven. Deze worden steeds vaker via het spoor of via de binnenvaart vervoerd. De winst? Duizenden kilometers met een vrachtwagen én milieuwinst, want er is minder uitstoot.

Samenwerking en netwerken

Wie in de logistieke sector bezig gaat met verduurzaming weet dat hij of zij gebruik moet maken van de kracht en kennis van een andere organisatie. Bedrijven moeten samenwerken met overheden en andere instellingen om zo samen impact te kunnen maken. Een goed voorbeeld hiervan is het Lean & Green programma. Bedrijven die aan dit programma meedoen, beloven hun CO₂-uitstoot terug te dringen, waarbij ze voor elke gerealiseerde mijlpaal een ster ontvangen. Zo behaalde het logistieke bedrijf HST Groep al haar derde Lean & Green ster door verduurzaming. Hiermee laten ze zien dat verduurzaming geen eenmalig ding is, maar een doorlopend proces dat ook in de toekomst belangrijk is.

Duurzame faciliteiten en de focus op gezonde medewerkers

Logistiek gaat nog verder dan alleen de basis van vrachtwagens en transportstromen: gebouwen en medewerkers maken uiteraard ook een groot verschil. Daarom investeren steeds meer bedrijven in duurzame faciliteiten en leggen ze de focus op gezonde werknemers.

Vastgoed en energie

De gebouwen waarin logistieke processen plaatsvinden, kunnen in de meeste gevallen ook wel een duurzame make-over krijgen. In Nederland vinden we duizenden distributiecentra en overslagpunten waar duurzaamheid steeds belangrijker wordt. Zo zijn er de laatste jaren heel wat zonnepanelen bij gekomen in ons land. Voorheen zagen we ze vooral op daken van woningen, terwijl er nu complete distributiecentra worden voorzien van zonnepanelen om zo groene energie op te wekken. Uiteraard zijn de meer simpele stappen, zoals de overstap op LED-verlichting en isolatie, ook niet meer weg te denken uit het verduurzamen van bedrijfspanden in deze branche. Sommige panden zijn zelfs volledig energieneutraal of zijn onderweg om dat te worden.

De menselijke factor

Hoewel je de kern voor verduurzaming nu te pakken hebt, moet je weten dat duurzaamheid niet alleen draait om technologie en gebouwen. De mensen die iedere dag in deze sector werken, zoals chauffeurs en medewerkers van magazijnen, maken pas écht het verschil. Daarom is het belangrijk om als ondernemer in deze branche te investeren in medewerkers. Hierbij moet je zowel kijken naar het welzijn van de werknemers als naar hun kennen en kunnen. Investeer bijvoorbeeld in trainingen voor chauffeurs, zoals ‘Het Nieuwe Rijden’. Hierbij leren ze hoe ze brandstof kunnen besparen en veiliger kunnen rijden. Ook komen ze meer te weten over hoe ze hun eigen werkdruk kunnen verminderen, iets wat er prettig is in een tijd waarin ziekteverzuim veel voorkomt. Kijk direct naar programma’s omtrent duurzame inzetbaarheid, die medewerkers stimuleren om meer te bewegen, gezonder te eten en die aandacht hebben voor de mentale gezondheid.

Grote uitdagingen en enorme kansen

Al met al zijn de uitdagingen voor de transport- en logistieke sector anno 2025 groot, maar liggen er ook enorme kansen wanneer we het hebben over verduurzaming. Het grote voordeel is namelijk niet alleen de bijdrage aan een betere wereld, maar ook aan lagere bedrijfskosten, gezondere medewerkers en een groener bedrijfsimago. We zien hierbij dat innovatie in voertuigen en brandstoffen, de focus op gezonde medewerkers en de inzet van slimme en groene ketens de basis vormen voor verandering. Kortom: duurzaamheid is een absolute noodzaak én een drijvende kracht voor groei.

 

Geef een reactie