Is je ABS stuk? Zo weet je het!

In elke auto zit een Anti Blokkeer Systeem (ABS) ingebouwd. Dit systeem zorgt ervoor dat je wielen niet blokkeren als je een noodstop moet maken. De auto blijft dan volledig bestuurbaar. Maar het kan ook zijn dat het systeem niet werkt. Dat kan voor gevaarlijke situaties zorgen. Hoe weet je of je Anti Blokkeer Systeem goed werkt, en hoe weet je dat je ABS stuk is? We leggen je het graag uit.

ABS

Je ABS-lampje brandt

De ABS regelt je maximale remdruk op een elektronische manier. Er zitten sensoren in je wielen die in de gaten houden of een wiel dreigt te blokkeren. Als dat zo is, vermindert de ABS de remkracht op dat ene wiel, tot het weer grip krijgt. Het proces herhaalt zich voortdurend. Werkt een van die sensoren niet goed, of werkt je hele Anti Blokkeer Systeem niet goed, dan kan het zijn dat er een lampje gaat branden op je dashboard. De wielsensoren zijn het aller gevoeligst. Ze hebben te lijden onder vervuiling, roest, pekel en uitdroging. Gaan ze stuk, dan moet je deze laten vervangen door de garage. Het kan ook zijn dat je ABS pomp of regelunit stuk is. Die moet je dan ook vervangen.

Je wielen blokkeren als je hard remt

Blokkeren je wielen als je hard remt? Dan is dat een signaal dat er iets mis is met je ABS. Het Anti Blokkeer Systeem is immers precies het onderdeel dat ervoor zorgt dat je soepeltjes remt. Je merkt dat je ABS wel normaal werkt, maar dat deze niet meer kan ingrijpen in het geval van nood. Het is bij dit symptoom de vraag wat er aan de hand is. Soms is een algehele ABS reparatie nodig, maar het kan ook zijn dat het in een specifiek onderdeel zit. De garage kan daarachter komen door het systeem uit te lezen en dan een diagnose te stellen.

Het rempedaal trilt niet of reageert helemaal niet

Als je Anti Blokkeer Systeem goed werkt, merk je dat je rempedaal een beetje trilt als je het rempedaal indrukt. Dat is normaal. Schrik niet en laat zeker het rempedaal niet los. Het ABS remt op een pompende manier, veel sneller dan een mens zou kunnen. Als je je rempedaal krachtig ingedrukt houdt, kom je tot de beste remvertraging. Andersom heb je pas reden tot zorg: als je helemaal geen trilling meer voelt, of als je rem helemaal niet goed reageert. Er bestaat dan een mogelijkheid dat de ABS-pomp vervangen moet worden. Een ABS-pomp vervangen kost ongeveer 1200 euro. Gelukkig gaan deze onderdelen wel 10 jaar of langer mee.

 

Geef een reactie