Woensdag, vorige week, opende TNO de eerste testcel voor maritieme motoren in het Innovation Centre for Sustainable Powertrains (ICSP) in Helmond. Hierin kunnen motoren voor de binnen- en kustvaart ontwikkeld worden. Een mijlpaal voor de Nederlandse maritieme sector, want met ruim 5.000 geregistreerde binnenvaartschepen telt Nederland meer binnenvaartschepen dan welk ander Europees land. Met de nieuwe faciliteit gaat TNO als onafhankelijke testplek een belangrijke bijdrage leveren aan de transitie naar schone en duurzame motoren voor de scheepvaart.

Door een van de weinige testcellen voor maritieme motoren te hebben, kan Nederland weer een belangrijkere rol gaan spelen in deze sector. Foto via tno.nl
Nederland als de motor van maritieme verduurzaming
De druk op de scheepvaart om te verduurzamen neemt toe. De International Maritime Organization (IMO) stelde als doel 50% CO2-reductie voor al het scheepvaartverkeer wereldwijd in 2050. Ook de binnenvaart moet significant verduurzamen. Bovendien gelden sinds enige jaren de strenge EU Stage V emissienormen.
Voor Nederland, met een van de grootste binnenvaarten ter wereld, is dit zowel een uitdaging als een kans. “Nederland heeft in het verleden maritieme motorenbouwers gehad, maar die zijn verdwenen”, zegt Peter van Gompel, Business Manager Powertrain Testing bij TNO. “Terwijl we wel een enorm belang hebben bij verduurzaming van de scheepvaart. Hier ligt nu een kans om weer een positie in te nemen door oplossingen te ontwikkelen.”
Investeren in nieuwe motoren aantrekkelijker maken
Het probleem is dat de binnenvaart wereldwijd een te kleine afzetmarkt is voor grote motorenfabrikanten, om hier als eersten significant in te investeren. Bovendien gaan binnenvaartschepen 50 jaar mee en hun motoren zo’n 30 jaar. “Als je in 2050 een doel wilt halen, moet je nu al beginnen”, zegt Jack Bloem, Business Developer bij TNO. “Ook het omzetten van bestaande motoren wordt met de strengere milieu-eisen steeds ingrijpender. Je moet dan bijna op fabrikantniveau dingen veranderen.”
Door een van de weinige testcellen voor maritieme motoren te hebben, kan Nederland weer een belangrijkere rol gaan spelen in deze sector. “We hebben deze cel echt samen met de markt ontwikkeld”, benadrukt Jack. Met brede steun vanuit de sector kreeg TNO budget voor de cel bij het Ministerie van Economische Zaken. De onafhankelijke positie van TNO maakt het voor fabrikanten aantrekkelijker om hier samen nieuwe oplossingen te ontwikkelen, zonder dat één commerciële partij de regie heeft.
nieuwe testcel
Technisch gezien onderscheidt de nieuwe testcel zich op meerdere punten van bestaande faciliteiten … Lees verder
Lees verder op bron: tno.nl
Bron: tno.nl
