Toyota Motor Europe en VDL Groep hebben samengewerkt om het brandstofcelsysteem van Toyota te integreren in zware vrachtwagens. Na de eerste demonstratietruck heeft Toyota nu vier extra voertuigen ingezet op zijn logistieke routes in België (Diest), Frankrijk (Rijsel), Duitsland (Keulen) en Nederland (Rotterdam en Weesp).
- Waterstof-brandstofcelvrachtwagens gebouwd door VDL Groep, met Toyota-brandstofcelmodules, worden ingezet op de logistieke routes van Toyota’s Europese onderdelencentrum in Diest, België, naar Frankrijk, Duitsland en Nederland
- Logistieke dienstverleners van Toyota zullen emissievrij vrachtvervoer opnemen in hun dagelijkse activiteiten tussen België, Frankrijk, Duitsland en Nederland
- De 40 ton brandstofcelvrachtwagens leveren vergelijkbare prestaties als dieselvrachtwagens, maar zonder uitlaatemissie
- Elk voertuig kan onder reële rijomstandigheden tot 400 km rijden op één tankbeurt
Foto via pers.toyota.nl
Toyota Motor Europe heeft krachten gebundeld
Toyota heeft de krachten gebundeld met zijn logistieke dienstverleners – Vos Transport Group, CEVA Logistics, Groupe CAT en Yusen Logistics – om zware vrachtwagens zonder uitlaatemissie* in zijn logistieke activiteiten te introduceren. Toyota zal samen met deze logistieke dienstverleners de prestaties van de brandstofcelvrachtwagens voortdurend evalueren in de dagelijkse activiteiten van Toyota Parts Centre Europe, dat dagelijks meer dan 500.000 onderdelen en accessoires verwerkt.
Vergelijkbare prestaties met dieseltruck
De 40 ton brandstofcelvrachtwagen levert vergelijkbare prestaties als een dieselvrachtwagen, maar dan zonder uitstoot tijdens het rijden. De elektromotor wordt aangedreven door elektriciteit die wordt opgewekt uit waterstof in combinatie met zuurstof. Met één tankbeurt kan het voertuig tot 400 km rijden onder reële rijomstandigheden. Een bijkomend voordeel is dat de elektromotor stil en trillingsvrij zijn werk doet, fijner voor de omgeving en voor het rijcomfort.
CO2-neutraal in 2040
Thiebault Paquet, Vice President R&D, Toyota Motor Europe: “Dit initiatief sluit aan bij Toyota’s doel om tegen 2040 CO2-neutraal te zijn in zijn logistieke activiteiten, maar het heeft ook tot doel bij te dragen aan de groei van de waterstofeconomie. Zware brandstofcelvrachtwagens kunnen de vraag naar waterstof stimuleren, wat samen met de implementatie van de EU-verordening over infrastructuur voor alternatieve brandstoffen (AFIR) een van de belangrijkste factoren is. Samen met onze logistieke dienstverleners willen we lessen trekken uit de dagelijkse werking van onze eerste waterstofaangedreven logistieke vloot en de voertuigen en operationele processen verder verbeteren.”
* ‘Nul uitlaatemissies’ verwijst naar de aandrijflijn waarbij tijdens het rijden geen broeikasgassen of schadelijke deeltjes uit de uitlaat worden uitgestoten. Alleen H2O wordt uit de uitlaat uitgestoten. Er kunnen nog steeds emissies optreden in andere stadia van de levenscyclus van het product (winning, productie, logistiek, onderhoud, recycling/sloop…) maar ook tijdens het gebruik (banden, remmen…) en de productie van waterstof, afhankelijk van de bron.
Guido Roozekrans, Head of Press & Public Affairs Toyota
E-mail: publicrelations@toyota.nl
Bron: pers.toyota.nl