Colruyt Group test waterstofvrachtwagen van 27 ton in België en Frankrijk

Colruyt Group testte de afgelopen maanden in België een 27 ton elektrische truck mét waterstof “range extender”, nadat het eerder dit jaar ook al een 44-ton waterstoftruck uittestte. De groep zal deze 27 ton vrachtwagen nu ook een maand lang testen in Frankrijk. Deze vrachtwagen werd ontwikkeld door VDL Groep te Eindhoven, en de test kadert in het Europese Interreg North-West Europe H2‑Share demonstratieproject. Tijdens het rijden worden de batterijen van de truck bijgeladen met de elektriciteit die door de waterstof fuel cell wordt gegenereerd. Naast het duurzame karakter door het gebruik van groene energie en waterstof, heeft dit voertuig als bijkomend voordeel dat het langere afstanden kan afleggen dan andere elektrische trucks – een belangrijke troef voor vrachttransport. Colruyt Group gelooft dat waterstof een belangrijke rol kan spelen in de verdere verduurzaming van de mobiliteit- en energievoorzieningen. Daarom investeert de groep al jaren in deze groene energiedrager, en hoopt dat andere bedrijven ook zullen volgen.

Colruyt Group

Na België ook test in Frankrijk met 27 ton waterstof truck

Als toegewijde eindgebruiker test Colruyt Group de waterstoftruck in zijn dagelijkse logistieke operaties in België en Frankrijk. Vanwege de diversiteit van de groep, is het mogelijk om een verscheidenheid aan gebruikersgevallen te testen. Op die manier maakt Colruyt Group z’n voortrekkersrol op vlak van de concrete toepassing van groene energie helemaal waar. Deze vrachtwagen is ook stiller dan andere, wat Colruyt Group’s ambitie naar meer stille leveringen ook ondersteunt.

Colruyt Group en VDL Groep zijn actieve partners van het Europese demonstratieproject H2‑Share (H2‑Share staat voor “Hydrogen Solutions for Heavy-duty transport Aimed at Reduction of Emissions in North-West Europe”), dat kennis en ervaring wil opbouwen met grootschalige waterstoftoepassingen in de logistiek. De truck wordt door de verschillende partners getest op 6 locaties in België, Nederland, Duitsland en Frankrijk. Door de opgedane ervaring breed te delen wil H2‑Share een roadmap ontwikkelen voor de toepassing van waterstof in zwaar (heavy-duty) transport. Dit project wordt mede mogelijk gemaakt door financiële steun door de Europese Unie in het kader van het Interreg North-West Europa programma.

Niet aan proefstuk toe: Colruyt Group voortrekker op vlak van waterstof

Sinds 2004 investeerde Colruyt Group al 6 miljoen euro in innovatieve projecten met waterstof. Zo produceert de groep al enkele jaren zelf groene waterstof op de site Dassenveld. In het distributiecentrum rijden een aantal heftrucks op waterstof. Daarnaast wordt de waterstof gebruikt voor 20 personenwagens, die binnen de groep ingezet worden. In oktober 2018 opende de groep het eerste groene publieke waterstoftankstation: het Dats24-station in de Zinkstraat in Halle werd zo het eerste volledig geïntegreerde station in België met een aanbod van alle mogelijke brandstoffen.

In 2020 testte Colruyt Group als eerste in Europa een 44 ton waterstoftruck. Eveneens een volledig elektrische truck mét waterstof “range extender”. Deze test kaderde in het Europese demonstratieproject Waterstofregio 2.0, Interreg Vlaanderen-Nederland.

Colruyt Group

Dit project is gefinancierd binnen het Europese samenwerkingsprogramma Interreg North-West Europ. Meer info: www.nweurope.eu

Over WaterstofNet

WaterstofNet is een kennis- en samenwerkingsplatform dat bijdraagt aan een koolstofneutrale samenleving door het ondersteunen en realiseren van waterstofprojecten in Vlaanderen en Nederland. Samen met de industrie en overheden zorgen we voor concrete realisaties op het terrein en leggen we de basis voor verdere samenwerking. Zo laten we Vlaanderen en Nederland verder uitgroeien als vooraanstaande waterstofregio. Meer info www.waterstofnet.eu

Over VDL Groep

Kracht door samenwerking. Dat is de basis van VDL Groep, het internationale industriële familiebedrijf met het hoofdkantoor in Eindhoven. Deze onderneming is in 1953 door Pieter van der Leegte opgericht. Aanvankelijk was VDL Groep specialist in metaalbewerking. Toen zijn zoon Wim van der Leegte het bedrijf in 1966 overnam, heeft het bedrijf zich gespecialiseerd in de hightech-toelevering voor onder andere de halfgeleiderindustrie en is het portfolio aangevuld met kunststofverwerking en de ontwikkeling, productie en verkoop van bussen. VDL Groep is groot in toeleveringen en halffabricaten, maakt eigen eindproducten, zoals veersystemen, de geautomatiseerde inrichting van autofabrieken, warmtewisselaars en containerhandlingsystemen, en beschikt met VDL Nedcar in Born over de enige personenautofabriek in Nederland waar voor derden seriematige assemblage plaatsvindt.

VDL Groep innoveert door een combinatie van vakmanschap, ondernemerschap en hoogwaardige machines. De bedrijvengroep voegt de slagkracht van een multinational samen met de platte organisatie en de open, informele werksfeer van een familiebedrijf waar doorgroeimogelijkheden en continuïteit voorrang krijgen. Sinds 2016 staat de derde generatie van de familie Van der Leegte aan het roer. VDL Groep is met ruim 15.000 medewerkers in 20 landen actief. De groep omvat 104 werkmaatschappijen, elk met een eigen specialisme, die onderling intensief samenwerken. De gecombineerde jaaromzet in 2019 bedraagt 5,780 miljard euro. Meer informatie: www.vdlgroep.com

Foto’s via www.colruytgroup.com

Bron: colruytgroup.com

 

Geef een antwoord

Adverteren?

Wilt u op deze website adverteren neem dan contact met ons op voor de mogelijkheden.

Meld u aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief

Bij het aanmelden gaat u akkoord met ons privacybeleid.

© Copyright Duurzaam Actueel 2021 | Website is ontwikkeld door Sabos webdesign