Delftse studenten presenteren nieuwe duurzame racewagen op waterstof

Studenten van de TU Delft hebben afgelopen dinsdag op de Pier van Scheveningen hun nieuwste racewagen op waterstof gepresenteerd. De ‘Forze IX’ moet met zijn topsnelheid van 300 kilometer per uur de strijd aangaan met Porsches en Lamborghini’s op het circuit van Zandvoort en definitief de ban breken voor waterstof in de auto-industrie.

racewagen

Wanneer je hier klikt, krijg je alle informatie over de Forze IX. Foto via tudelft.nl 

Racen zonder uitstoot

“Daar draait het uiteindelijk om”, zegt teammanager Coen Tonnaer: “We willen mensen inspireren om waterstof te omarmen als duurzaam alternatief voor fossiele brandstoffen en aantonen dat het niet onderdoet voor gangbare racewagens op het circuit”. Dat de waterstofracer niet onderdoet voor ‘normale’ auto’s met verbrandingsmotoren heeft het team al bewezen. In 2019 werd met het vorige model een podiumplek behaald in de Sportklasse van de Supercar Challenge op het circuit van Assen, waarbij het team meerdere tegenstanders op benzine achter zich liet.

Innovatieve studenten

Met de nieuwe auto zetten de studenten een gigantische stap vooruit in de technologie. Hoe geavanceerd het ontwerp van de studenten ook is geworden, het werkingsprincipe is nog altijd hetzelfde: waterstof uit de tanks wordt in een brandstofcel in een chemische reactie gebracht met zuurstof, waarbij water en elektriciteit ontstaan. Die elektriciteit gebruikt de auto om zijn elektromotoren aan te drijven. “We willen onszelf blijven uitdagen en de grenzen van de technologie verleggen” aldus Tonnaer. “De Forze IX heeft een piekvermogen van omgerekend meer dan 800 pk, mede door een dubbele brandstofcel en een superbatterij die een flinke ‘adrenaline-shot’ kan geven. Dat is echt enorm veel”.

De racewagen: enorme uitdaging

De ontwikkeling heeft ruim twee jaar gekost, “een ongekende uitdaging, zeker in de afgelopen periode” volgens de teammanager. “Zoveel teamleden hebben door de jaren heen hun hart en ziel in dit project gestoken. Om dat allemaal samen te zien komen in deze auto is fantastisch”. De volgende stap voor het team is om alle systemen verder te testen, zodat de waterstofracer zo snel mogelijk het circuit op kan.

Meer informatie

Kijk voor meer informatie op de website van Forze Delft.

Bron: tudelft.nl

 

One Response to Delftse studenten presenteren nieuwe duurzame racewagen op waterstof

  • In China EV productie, Batterij Productie, CATL Battery Swap, BYD Blade Battery, NIO EV Battery Swap, BYD EV Bussen in Groningen, Wuling EV 40.000 verkoop per maand, BYD EV, XPeng, Aiways, MG, GWM ORA, SAIC, Wuling EV kost 5000 euro, BYD Dolphin kost 15.000 euro, GWM ORA CAT kost 12.000 euro in China. Dacia Spring EV kost in China 8000 euro. Een Waterstof Raceauto is niks voor mij.

Geef een antwoord

Duurzaam Actueel wordt mede mogelijk gemaakt door onze partners: 

Adverteren?

Wilt u op deze website adverteren neem dan contact met ons op voor de mogelijkheden.

Meld u aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief

Bij het aanmelden gaat u akkoord met ons privacybeleid.

© Copyright Duurzaam Actueel 2022 | Website is ontwikkeld door Sabos webdesign