Verduurzamen wordt steeds meer onderdeel van ons dagelijks leven. Ook in de marketingwereld komt het steeds vaker voor, onder de naam duurzame marketing. Maar wat houdt deze marketing nu precies in? En hoe kun je deze marketing gebruiken voor je eigen bedrijf(je)? We leggen het uit in deze blog.
Duurzame marketing: marketing waarbij duurzaamheid voorop staat
Duurzame marketing doet de naam eer aan. Het is namelijk een vorm van marketing dat is verduurzaamd en voor duurzame producten reclame maakt. Bij deze marketing gaat het om de promotie van duurzame, natuurlijke en eerlijke producten, diensten en merken.
De marketing beperkt zich dus niet alleen tot het gebruik van gerecycled papier voor de posters. Ook het doneren van (een deel van) de winst aan duurzame goede doelen en producten promoten die bijdragen aan een schonere wereld, vallen onder duurzame marketing. Omdat deze vorm van marketing zo breed is, is het ook op meerdere manieren voor jouw eigen bedrijf inzetbaar.
Duurzame marketing voor je eigen bedrijf gebruiken
Zit je eraan te denken om jouw marketing wat meer te verduurzamen? Het is dan belangrijk om niet alleen de marketing zelf te verduurzamen, maar om duurzaamheid in je hele verdere bedrijf(je) door te voeren. Laat zien aan je (toekomstige) klant dat duurzaamheid terug is te vinden in alle lagen van het bedrijf, en dat je duurzaamheidsplannen langdurig en consistent zijn. Als duurzaamheid vanaf het begin al helemaal bij je bedrijfje hoort, wordt het doorvoeren in je marketing een stuk gemakkelijker én is het eerlijker tegenover jouw klant. Jouw duurzame marketing zal op deze manier enorm opvallen.
Er zijn verder vier goede algemene manieren om je marketing te verduurzamen:
1. Gebruik gerecycled en biologisch afbreekbaar verpakkingsmateriaal
Het gebruik van gerecycled en biologisch afbreekbaar verpakkingsmateriaal is een goede eerste stap om aan de klant te laten zien dat je bedrijfje bezig is met duurzaamheid. Denk hierbij, bijvoorbeeld, aan dozen gemaakt van gerecycled karton, of verpakkingsmateriaal dat door de natuur kan worden afgebroken. De verpakking van een product is als het ware een uithangbord voor de idealen van een bedrijf. Het gebruik van natuurlijke verpakkingsmaterialen is daarom een goede manier om te laten zien aan klanten dat duurzaamheid bij jouw bedrijf serieus wordt genomen.
2. Creëer een product dat bijdraagt aan een groenere aarde
Duurzame verpakkingsmaterialen zijn een goede eerste stap, maar als je echt aan klanten wilt laten zien dat jouw bedrijf duurzaamheid hoog in het vaandel heeft, kun je ook de producten zelf van duurzame materialen maken.
Ben je voor je product echter aan plastic verbonden? Bedenk dan eens of je jouw product herbruikbaar kan maken. Herbruikbare producten worden namelijk steeds populairder. Waterflesjes die meerdere keren opnieuw te vullen zijn, zijn al langer onderdeel van het dagelijks leven, maar bedrijven worden steeds innovatiever en gaan steeds verder met herbruikbare producten. Er wordt al gewerkt aan recyclebare verpakkingen voor soepen en sauzen.
Veel bedrijven moedigen daarnaast ook het hergebruik onder klanten zelf aan. Dit kan, bijvoorbeeld, door een kleine korting te geven op producten als een klant, bijvoorbeeld, het eerder gekochte potje weer meeneemt om opnieuw te vullen met een dagcrème of voedsel.
3. Gebruik ook duurzame producten in het bedrijf zelf
Het is belangrijk dat het geen loze woorden zijn. Voorkom vooral greenwashing. Dit is een fenomeen onder grote bedrijven waarbij de marketing doet geloven dat een bedrijf duurzaam bezig is, maar dat eigenlijk stiekem helemaal niet is. Klanten zullen gauw afknappen op dit soort bedrijven.
Door duurzaamheid ook in het verdere bedrijf door te voeren, voorkom je dit. Zo kun je regels opstellen voor het printen en papiergebruik, maar ook je werknemers groene producten laten gebruiken, zoals herbruikbare stoffen tassen en koffiekopjes.
4. Doneren aan een duurzaam goed doel
Als laatste is het doneren aan een goed doel dat zich inzet voor duurzaamheid een hele goede manier om de marketing en het bedrijf te verduurzamen. Ook al sta je maar 1% van al je winst af aan een goed doel, op de lange termijn kan dat aardig wat geld opleveren. Dat je bedrijf geld doneert, kun je dan via de marketing, zoals op de website of via sociale media, vertellen aan je klanten. Hierdoor wordt je bedrijf niet alleen gezien als transparant, maar kan het ook mensen overhalen om bij jouw bedrijfje iets te kopen in plaats van bij een ander.
Duurzame marketing is een breed begrip en kan op veel manieren geïmplementeerd worden in een bedrijf. Met deze vier stappen ben je al aardig op weg.