Eerste Multi Purpose Vessel van Rijkswaterstaat opgeleverd

Vrijdag is het eerste Multi Purpose Vessel van Rijkswaterstaat, de MPV-30 Merwestroom, opgeleverd. Op de werf bij Bijlsma Wartena is het schip overgedragen aan mevrouw Janssen, directeur van de Rijksrederij. Zoals de naam aangeeft, kan het schip worden ingezet voor diverse functies, zoals vaarwegmarkering, patrouille, metingen en onderzoek. De Merwestroom zal met name worden ingezet voor werkzaamheden aan de drijvende vaarwegmarkering in de Zeeuwse wateren, de Waddenzee en het IJsselmeer.

Multi Purpose Vessel

Het eerste Multi Purpose Vessel van Rijkswaterstaat. Foto via rijkswaterstaat.nl

Multi Purpose Vessel: energiezuinig schip

Naast multifunctioneel is de MPV-30 ook zeer energiezuinig. Het schip is uitgerust met accu’s (batterijen) die groot genoeg zijn om de dagelijkse werkzaamheden op het accupakket uit te voeren. Doordat de motoren minder gebruikt worden, is het energieverbruik laag. Ook heeft het schip zonnepanelen voor bijvoorbeeld de energievoorziening in de accommodatie van de bemanning. Doordat de schepen ’s nacht niet operationeel zijn en meestal in een haven liggen, kunnen de accu’s worden opgeladen met walstroom. Later dit jaar worden nog 2 MPV-30 schepen opgeleverd.

Bron: rijkswaterstaat.nl

 

3 Responses to Eerste Multi Purpose Vessel van Rijkswaterstaat opgeleverd

  • Laden met zon en wind stroom. Klaar. zo makkelijk is het. wat is de winst door geen diesel?

  • Drie dure werkschepen die Rijkswaterstaat bestelde, zijn ongeschikt voor hun taak. Maar is dat de schuld van Rijkswaterstaat of de werf die ze maakte? Van een tewaterlating is voorlopig nog geen sprake.
    De schepen liggen te diep voor de wateren die ze moeten bevaren. De motoren haperen. En op het dek staat een grote kraan die het zicht van de stuurman belemmert. De drie MPV-30’s, zogeheten multi- purpose vessels die Rijkswaterstaat voor 27,7 miljoen euro heeft aangeschaft, zijn, kortom, een miskoop.
    Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat, VVD) weet nog niet hoe ze dit probleem gaat oplossen, schreef ze in een brief die ze in het hart van de zomer naar de Tweede Kamer stuurde. En ook niet wie ervoor gaat betalen. En er is nóg een andere, hinderlijke kwestie die aandacht behoeft: de dubbelrol van een ingehuurde adviseur.
    Bovenstaand artikel uit 2019
    Mijn vraag is hoe hebben ze bij de werf het probleem met de diepgang van deze schapen op gelost, want daar ging hoofdzakelijk het probleem over, een van de aangedragen oplossingen die ik las was het verlengen van het schip, en ben nieuwsgierig hoe het is gegaan met het onderzoek naar de ingehuurde adviseur.

  • Waar kunnen wij het antwoord vinden van RWS op bovenstaande vraag van Hans Peerenboom en Ben Meijer.

Geef een reactie

Adverteren?

Wilt u op deze website adverteren neem dan contact met ons op voor de mogelijkheden.

Meld u aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief

Bij het aanmelden gaat u akkoord met ons privacybeleid.

© Copyright Duurzaam Actueel 2020 | Website is ontwikkeld door Sabos webdesign