Eigenaar De Massagewinkel ziet massagebranche groeien: ‘Massages sinds corona populair als preventieve zorg’

Eigenlijk had Koen van der List (24), oprichter en eigenaar van demassagewinkel.com, niet veel met de massagebranche en de denkwijze eromheen. Hij zag toen hij jong was gewoon een kans in de markt en greep die. Maar nu, vier jaar na de oprichting van zijn bedrijf, kan hij zich helemaal vinden in de filosofie én is hij zelf opgeleid als masseur. En hij niet alleen. “Steeds meer mensen stappen over naar de massagebranche.”

massagebranche

Vanaf zijn achttiende startte Koen van der List verschillende webshops. Klokken, kroonluchters, hondenaccessoires: als jonge student bedrijfseconomie probeerde hij van alles aan de man te brengen. Uiteindelijk ging hij door met het product waar hij de meeste klik mee had: massagetafels. “Bij het vak masseren lag niet per se m’n passie, maar ik vond het hele leuke mensen om mee samen te werken”, vertelt Van der List.

Klantgedreven producten

Hij begon met de verkoop van massagetafels via demassagewinkel.com en al snel kreeg hij verzoeken uit de branche. Is er ook een passend hoeslaken? Een kussentje in dezelfde kleur? Beetje bij beetje breidde hij het assortiment uit, volledig vanuit de vraag van de masseurs zelf. “Al onze producten zijn klantgedreven”, zegt Van der List. “We werken ook veel samen met massagescholen. Zij laten ons weten wat de behoeftes zijn en testen al onze producten uitvoerig voordat we die aanbieden.”

Want, benadrukt hij, kwaliteit staat voorop. “Onze producten zijn gemaakt om lang mee te gaan. Ik wil niet dat je het na een jaar moet vervangen, je moet het 5, 10, 20 jaar kunnen gebruiken. Ik wil niet bijdragen aan de hele wegwerpcultuur.”

Voor duurzaamheid zet Van der List zich dan ook actief in. Zo wil hij de ecologische voetafdruk van het bedrijf klein houden. “We laten inmiddels een groot deel van onze producten in Europa produceren, in plaats van in China. Ik ben er best wel trots op dat we dat voor elkaar hebben gekregen.”

Groeiende branche

De coronatijd heeft er in veel sectoren flink ingehakt, ook in de massagebranche. Maar nu corona voorbij is, lijkt de branche juist te groeien, vertelt Van der List. “Mensen zijn preventiever naar de zorg gaan kijken: hoe kunnen we voorkomen dat mensen ziek worden? Je stresslevels naar beneden brengen helpt daarbij, en steeds meer mensen worden zich daar bewust van. Je ziet bijvoorbeeld dat het aantal nieuwe studenten bij massagescholen enorm toeneemt.”

Hijzelf heeft dat ook geleerd, vertelt hij. “Ik heb zelf de neiging om snel stress te hebben, te druk te zijn. Ik heb echt geleerd van de filosofie van de massagebranche: doe rustig aan, pak je rust. Helemaal in deze tijd, waarin veel mensen een burn-out krijgen, is dat zo’n goede boodschap.”

 

 

Geef een reactie