Elektrische nachtdistributie op Brennerroute: minder uitstoot, minder filedruk en forse besparing op tolkosten

MAN Truck & Bus en het transportbedrijf Dettendorfer testen als onderdeel van een pilot gedurende vier weken in juli en augustus de nachtelijke inzet van volledig elektrische trucks op de Brennerroute tussen Raubling en Bolzano. Dankzij de bestaande vrijstelling van het nachtelijke rijverbod op de A12 (Inntal-autosnelweg) mogen eTrucks er er ’s nachts rijden, in tegenstelling tot dieseltrucks. Het doel van het project is om de verkeersstroom over de Brennerpas te verlichten, congestie te voorkomen, CO₂- en geluidsemissies te verminderen, en de leveringszekerheid te verhogen, vooral tijdens de vakantieperiode.

elektrische

  • MAN en Dettendorfer demonstreren emissievrije nachtlogistiek over de Brennerpas met een MAN eTruck in een pilotproject
  • Vrijstelling van het nachtelijke rijverbod: 95 ton CO₂-besparing per voertuig per jaar bij dagelijks gebruik en tot 40 procent recuperatie op de Brennerroute
  • Jaarlijkse tolbesparingen van meer dan €60.000 voor elektrische trucks op de Brennerroute – totaal kostenvoordeel van 15 procent
  • Aanzienlijke vermindering van geluidsemissies in het Inntal en bij de Brennerpas.

Foto via: nieuws.man-trucks.nl 

Elektrische trucks

“E-trucks kunnen een belangrijk onderdeel zijn van de oplossing voor Alpen transporten op de Brennerroute. Als we serieus werk willen maken van de transporttransitie, moeten we ook het wegvervoer duurzamer maken. Het nachtelijk gebruik van e-trucks toont aan dat minder CO₂, minder geluid en beter gebruik van infrastructuur mogelijk zijn. Dit is een belangrijk signaal voor groene corridors voor commerciële voertuigen door heel Europa. Nu is het belangrijk om de laadinfrastructuur grensoverschrijdend consequent uit te breiden,” zegt Christian Bernreiter, Beierse minister van Staat voor Wonen, Bouw en Transport.

Competitief voordeel voor vervoerders

Nachtdistributie met eTrucks over de Brennerpas is al mogelijk sinds 2021. Echter, het ontbrak aan beschikbaarheid van voertuigen en laad-infrastructuur voor lange afstand. Met de MAN eTruck, die in juni 2025 in serieproductie is genomen in München, kunnen dagelijkse afstanden tot 800 km gemakkelijk worden afgelegd met één laadstop in zowel winter als zomer. Dankzij een vrijstelling van het nachtelijk rijverbod op de Inntal-autosnelweg (A12) in Tirol kan de volledig elektrische truck ’s nachts grensoverschrijdend opereren op de gehele route tussen Duitsland en Italië, bijvoorbeeld van München naar Verona of van Rosenheim via de Brennerpas naar Bolzano en terug.

Routes kunnen afleggen die eerder onmogelijk waren

Dit betekent dat eTrucks nu routes kunnen afleggen die eerder onmogelijk waren voor dieseltrucks vanwege nachtelijke rijverboden, een echte vooruitgang voor efficiënte, stille en emissievrije nachtlogistiek in het Alpengebied en bijzonder interessant voor transport in de gekoelde en farmaceutische logistieke sectoren of voor tijdkritische supply chains. Op deze manier ontlasten eTrucks de Brennerroute door te rijden tijdens de rustige nachtelijke uren. Een modelberekening toont aan dat slechts 300 eTrucks die ’s nachts opereren de blokkering in Kufstein overdag met maximaal één uur kunnen verminderen. Tegelijkertijd leveren ze een belangrijke bijdrage aan de klimaatbescherming: elke eTruck bespaart gemiddeld ongeveer 95 ton CO₂ per jaar, met een jaarlijkse kilometerstand van 110.000 km. Met slechts 300 voertuigen per dag resulteert dit in jaarlijkse besparingen van tot 28.000 ton CO₂, wat gelijkstaat aan de uitstoot van een kleine stad.

“Elektrische zware logistiek revolutioneert het wegvervoer, zelfs onder de meest veeleisende topografische omstandigheden die heersen in bergachtige regio’s. Met dit project tonen we aan dat volledig elektrische trucks niet alleen praktisch zijn, maar ook nieuwe normen stellen in efficiëntie, duurzaamheid en verkeersbeheer dankzij functies zoals recuperatie en de mogelijkheid van nachtelijk transport. De politiek en industrie moeten hand in hand werken om emissievrije logistiek overal werkelijkheid te maken,” zegt Dr. Frederik Zohm, bestuurslid voor Research & Development bij MAN Truck & Bus.

eTrucks op de Brennerpas: kosten verlagen, verkeer verminderen, klimaat beschermen

Het gebruik van elektrische trucks op de Brennerroute is niet alleen zinvol om files en congestie te vermijden, maar ook vanuit economisch perspectief. Met een jaarlijkse kilometerstand van meer dan 110.000 km op Duitse autosnelwegen, resulteert dit in tolbesparingen van meer dan €60.000 per voertuig per jaar, een duidelijk economisch voordeel voor het gebruik van elektrisch aangedreven trucks. De 100% tolvrijstelling geldt momenteel exclusief in Duitsland. EU-transportcommissaris Apostolos Tzitzikostas heeft onlangs aanbevolen de tolreductie voor elektrische trucks, die eerder beperkt was tot eind 2025, te verlengen tot midden 2031. Het doel is om de investeringszekerheid voor logistieke bedrijven te verhogen en de overgang naar e-mobiliteit te versnellen.

In andere landen gelden verschillende regels: op de A13 in Oostenrijk worden e-trucks tot 75 procent minder tol in rekening gebracht, vooral ’s nachts. In Italië daarentegen zijn er slechts marginale verschillen in tol tussen diesel- en e-trucks op de route via de Brennerpas naar Bolzano.

Over een periode van drie jaar, een typisch gebruiksscenario voor trucks in de logistiek, dragen de tolbesparingen van een eTruck bij aan een totaal kostenvoordeel (total cost of ownership) van meer dan 15 procent vergeleken met diesel-aangedreven voertuigen op de Brennerroute. Naast lagere tol-, energie- en onderhoudskosten, draagt een vrijstelling van voertuigbelasting en de laad-infrastructuur langs de route bij aan de economische efficiëntie. Oplaadscenario’s tonen aan dat opladen ‘s nachts ongeveer €0,41/kWh kost in Raubling en ongeveer €0,38/kWh in Bolzano. Bovendien verhoogt de recuperatie op de bergachtige route tot 40%. Terwijl remenergie verloren gaat bij dieseltrucks, slaat de eTruck deze op als elektriciteit terug in de batterij – een duidelijk efficiëntievoordeel.

Aanzienlijk verminderde geluidsoverlast

Elektrische trucks verminderen ook aanzienlijk de geluidsemissies vergeleken met dieseltrucks. In akoestische tests werd de eTruck als ongeveer half zo luid ervaren als een conventionele dieseltruck bij acceleratie. Dit levert een verschil in geluidsniveau op van ongeveer twaalf decibel, wat overeenkomt met het verschil tussen een hoofdweg en een rustige straat in een woonwijk. Een echte winst voor bewoners en het milieu langs de Brennerroute.

Dettendorfer als pionierende logistieke partner

“Voor ons is het duidelijk: als we de overgang naar klimaatvriendelijke logistiek willen maken, hebben we oplossingen nodig die in het dagelijks leven werken, grensoverschrijdend en zonder in te boeten op dienstverlening,” zegt Georg Dettendorfer, Managing Director van Spedition Dettendorfer. Het familiebedrijf Spedition Dettendorfer, gevestigd in Raubling, geldt als pionier in duurzame logistiek. Als langdurig innovatiepartner van MAN test Dettendorfer al enkele jaren alternatieve aandrijfsystemen in de praktijk, nu voor het eerst in grensoverschrijdende nachtoperaties. Dettendorfer Energy GmbH speelt ook een centrale rol in het project door het opzetten van een laadinfrastructuur voor vrachtvervoer in Opper- en Neder-Beieren en Tirol.

Bron: nieuws.man-trucks.nl

 

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

 

Geef een reactie