Mercedes-Benz Trucks breidt portfolio van batterij-elektrische vrachtwagens op basis van de eActros 600 uit

Mercedes-Benz Trucks zal zijn portfolio van batterij-elektrische vrachtwagens uitbreiden met verdere varianten op basis van de Mercedes-Benz eActros 600. Deze nieuwe uitvoeringen zijn technologisch identiek aan de huidige varianten van de eActros 600, met onder andere de elektrische aangedreven as, lithium-ijzerfosfaat (LFP) accutechnologie en het 800 volt-boordsysteem.

eActros 600

  • De eActros 600, het vlaggenschip voor het langeafstandstransport is de basis voor nieuwe varianten
  • Technologische sterke punten van de tweede modelgeneratie eActros zoals elektrische aangedreven as, lithium-ijzerfosfaat-accuceltechnologie (LFP), Multimedia Cockpit Interactive 2 blijven belangrijke kenmerken
  • Nieuw: trekkers en bakwagens met extra wielbases, verschillende varianten van accupakketten en alternatieve lange cabinevarianten van het beproefde Actros-design met verschillende dakvormen
  • Achim Puchert, CEO Mercedes-Benz Trucks: “Met de nieuwe varianten, die voortbouwen op de sterke punten van de eActros 600, willen we onze klanten het beste uit de portfolio van Mercedes-Benz Trucks aanbieden en hen helpen om hun transportoplossingen elektrisch en rendabel te realiseren.”
  • Nieuwe modellen vanaf najaar 2025 te bestellen

Foto via: media.nl.daimlertruck.com

De eActros 600

De eActros 600, die vorig jaar met de nieuwe ProCabin op de markt werd gebracht, beschikt over de in eigen huis ontwikkelde, elektrische aandrijfas, de om zijn lange levensduur bekend staande lithium-ijzerfosfaatceltechnologie (LFP) en 800 volt-boordsysteem. Voor meer rijcomfort en veiligheid is de eActros 600 uitgerust met de Multimedia Cockpit Interactive 2 en uitgebreide beproefde assistentiesystemen. De eerste nieuwe varianten kunnen vanaf het najaar worden besteld en rollen nog in 2025 van de band in de fabriek in Wörth am Rhein.

Achim Puchert, CEO Mercedes-Benz Trucks:

“Ons doel is om de CO2-besparing van de transportsector snel te stimuleren door steeds meer transporttoepassingen te elektrificeren. De toepassingsgebieden en daarmee de behoeften van onze klanten aan batterij-elektrische vrachtwagens zijn zeer divers, met name met het oog op laadvermogen en actieradius. Met de nieuwe varianten, die voortbouwen op de sterke punten van de eActros 600, willen we onze klanten het beste uit de portfolio van Mercedes-Benz Trucks aanbieden en hen helpen om hun transportoplossingen batterij-elektrisch en rendabel te realiseren.”

Het uitgebreide portfolio zal bijvoorbeeld trekkers en bakwagens met diverse wielbases, varianten met twee accupakketten en alternatieve cabinevarianten van het beproefde Actros-design in verschillende dakvormen omvatten.

Sinds 2021 heeft Mercedes-Benz Trucks elektrische vrachtwagens in zijn portfolio.

Eerst werd de eActros 300/400 voor het zware distributieverkeer als eerste batterij-elektrische voertuig geïntroduceerd, slechts een jaar later volgde de eEconic, uitermate geschikt voor toepassingen in de binnenstad, zoals afvalinzameling. Eind 2024 ging de serieproductie van de tweede modelgeneratie elektrische vrachtwagens van Mercedes-Benz Trucks van start met het nieuwe vlaggenschip op batterij-elektrische aandrijving, de eActros 600. Vanaf 2026 start een kleine serie van de onlangs op de Bauma 2025 gepresenteerde nieuwe eArocs 400 voor het stedelijke bouwverkeer. De eArocs 400 neemt hierbij ook belangrijke componenten van de eActros 600 over. Hiertoe behoren bijvoorbeeld de frontbox en de LFP-accu’s.

In het kader van de uitbreiding van het portfolio van batterij-elektrische vrachtwagens wordt de productie van de eActros 300/400 van de eerste generatie tegen het einde van het jaar stopgezet. De productie van de eEconic wordt wel voortgezet.

Over de eActros 600

Mercedes-Benz Trucks vierde eind november vorig jaar de seriestart van de eActros 600 in de Mercedes-Benz fabriek in Wörth. Sinds december 2024 wordt hij aan klanten geleverd. Het elektrische vlaggenschip onder de Mercedes-Benz trucks heeft zijn capaciteiten al meermaals bewezen onder reële omstandigheden: bij klanten en in het kader van de ‘eActros 600 European Testing Tour 2024’, een volledig elektrische ontwikkelingsrit van meer dan 15.000 kilometer door in totaal 22 landen, en de ‘European Testing Tour Winter 2025’ over ongeveer 6.500 kilometer door Noord-Europa – elk met een treingewicht van 40 ton. Bovendien werd de elektrische vrachtwagen verkozen tot ‘International Truck of the Year 2025’. De onderscheiding is de belangrijkste prijs van de branche en wordt jaarlijks uitgereikt door de International Truck of the Year (IToY) juryleden, die bestaat uit 24 bedrijfswagenjournalisten uit Europa. Doorslaggevend voor de onderscheiding was onder andere het technologische totaalconcept van elektrische aangedreven as en LFP-celtechnologie.

  • Hoge accucapaciteit

De hoge accucapaciteit van meer dan 600 kilowattuur – vandaar de typeaanduiding 600 – en een nieuwe, bijzonder efficiënte elektrische aangedreven as uit eigen ontwikkeling maken een actieradius van de eActros 600 van 500 kilometer mogelijk [1] zonder tussentijds opladen. Deze actieradius wordt onder zeer realistische, praktijkgerichte omstandigheden met een totaal treingewicht van 40 ton bereikt en kan afhankelijk van de rijstijl en het traject ook duidelijk worden overtroffen. De eActros 600 kan zelfs ruim 1.000 kilometer per dag afleggen: tussentijds opladen tijdens de wettelijk voorgeschreven pauzes van de bestuurder maakt dit mogelijk, voor zover de oplaadmogelijkheden aanwezig zijn.

  • Drie accupacks met elk 207 kWh

De eActros 600 beschikt over drie accupacks met elk 207 kWh[2]. Deze bieden een geïnstalleerde totale capaciteit van 621 kWh. De accu’s zijn gebaseerd op de lithium-ijzerfosfaat-celtechnologie (LFP) en onderscheiden zich door een lange levensduur. In tegenstelling tot andere accuceltechnologieën kan bovendien meer dan 95 procent van de geïnstalleerde capaciteit bij de LFP-technologie worden gebruikt. Dit maakt een grotere actieradius bij dezelfde ingebouwde accucapaciteit mogelijk. Het voertuig is technisch ontworpen voor een treingewicht tot 44 ton. Met een standaardoplegger heeft de eActros 600 in de EU een laadvermogen van ongeveer 22 ton. In sommige gevallen kan de nationale wetgeving een hoger laadvermogen toestaan.

  • Eigen semi-openbaar laadnetwerk

Voor een zo snel mogelijke opstart van het lokaal CO2-neutrale goederenvervoer over de weg met batterij-elektrische vrachtwagens is de laadinfrastructuur een cruciaal punt. Er is echter nog heel wat inhaalwerk. Momenteel zijn er in heel Europa minder dan 1.000 oplaadpunten voor zware bedrijfsvoertuigen. Om het bestaande tekort ten minste gedeeltelijk te compenseren, heeft Daimler Truck in maart van dit jaar een concept voor een eigen, semi-openbaar laadnetwerk gepresenteerd. Het moet tegen 2030 meer dan 3.000 snellaadpunten in Europa omvatten en daarmee het grootste in Europa zijn. De nieuwe zogenaamde semi-publieke oplaadoptie voor elektrische vrachtwagens moet depots in staat stellen hun oplaadinfrastructuur voor extern gebruik open te stellen. Dat moet een aanvulling zijn op het openbare laadaanbod van onder andere Milence. Milence is in juli 2022 opgericht als joint venture van Daimler Truck, de TRATON GROUP en de Volvo Group en heeft zich tot doel gesteld om tegen 2027 in Europa 1.700 krachtige openbare oplaadpunten te bouwen en te exploiteren.

 

[1] De actieradius is intern bepaald onder specifieke testomstandigheden, na preconditionering met een 4×2-trekker met een totaal treingewicht van 40 ton bij een buitentemperatuur van 20 °C in het internationaal transport en kan afwijken van de volgens Verordening (EU) 2017/2400 bepaalde waarden.
[2] Nominaal vermogen van een nieuwe accu, gebaseerd op intern gedefinieerde randvoorwaarden. Deze kan variëren afhankelijk van de toepassing en de omgevingsomstandigheden.

Bron: media.nl.daimlertruck.com

eActros 600

 

Geef een reactie