Rijkswaterstaat gunt project Afsluitdijk aan consortium Levvel

Rijkswaterstaat heeft het project Afsluitdijk definitief gegund aan consortium Levvel. Dit consortium wordt gevormd door Van Oord (in samenwerking met Aberdeen Standard Investments en APG Group), BAM (in samenwerking met PGGM) en Rebel. Levvel zal de versterking van de Afsluitdijk ontwerpen, bouwen, financieren en onderhouden gedurende 25 jaar. De werkzaamheden starten najaar 2018 en zullen eind 2022 zijn afgerond. De opdracht vertegenwoordigt een netto-contante waarde van circa € 550 miljoen.

project Afsluitdijk

Foto via deafsluitdijk.nl

Project Afsluitdijk

Levvel is bij het ontwerp uitgegaan van het beheersen van risico’s, benutten van kansen, duurzaamheid (duurzaam bouwen en energieneutraliteit) en slimme toepassingen van bewezen technologie. Nadat de Afsluitdijk is versterkt, kan hij een storm weerstaan die eens in de tienduizend jaar voorkomt. Tevens wordt de afvoercapaciteit vergroot: de spuisluizen worden uitgebreid en er worden pompen ingebouwd. Levvel vergroot de afvoercapaciteit met zo min mogelijk energieverbruik volgens het principe: “Spuien als het kan, pompen als het moet”. Zo kan ook in de toekomst bij alle weersomstandigheden voldoende water worden afgevoerd uit het IJsselmeer naar de Waddenzee.

Aandacht voor recreatie en ecologie

Voor de bouw van de nieuwe pompen en de extra spuicapaciteit blijven de bestaande monumentale Spuisluizen in Den Oever volledig intact en worden zij gerenoveerd. Levvel versterkt de dijk met innovatieve betonnen elementen. Het innovatieve karakter van het project komt onder meer tot uitdrukking in een hoogwaterkering van vezelversterkte kunststof in de Vismigratierivier . Daarnaast wordt de snelweg A7 veiliger door de verbreding van de vluchtstroken. Het ontwerp van Levvel heeft nadrukkelijk aandacht voor recreatie en ecologie, door de realisatie van een fietspad aan de Waddenzeezijde over de volledige lengte van de Afsluitdijk, ecologische voorzieningen langs de dijk en visvriendelijke pompen.

Michèle Blom, directeur-generaal Rijkswaterstaat: “Rijkswaterstaat verheugt zich op de samenwerking met Levvel. Levvel heeft een slim en robuust ontwerp gemaakt dat het erfgoed van Lely eer aandoet.”

Rijkswaterstaat selecteerde bij de aanbesteding op basis van de economisch meest voordelige inschrijving met de beste prijs-kwaliteit verhouding (EMVI-BPKV). EMVI-BPKV helpt om de innovatiekracht en de creativiteit van de markt beter te benutten. Rijkswaterstaat heeft de plannen van de marktpartijen o.a. beoordeeld op de criteria ‘duurzaamheid’, ‘tevreden gebruiker’, ‘tevreden beheerder’, ‘tevreden omgeving’ en de beheersing van enkele technische risico’s.

Namens het consortium zegt Pieter van Oord, CEO Van Oord: “Als consortium zijn wij zeer verheugd met het verwerven van deze opdracht. Het is een eer te mogen bijdragen aan dit unieke project, dat al sinds 1932 grote delen van Nederland tegen overstroming beschermt. Na oplevering van de versterkte Afsluitdijk, beschikt Nederland opnieuw over een iconisch project als bewijs van het innovatieve karakter van de Nederlandse (water)bouw.”

Toonbeeld

De Afsluitdijk is al decennia een toonbeeld van de Nederlandse waterbouwkunde. De 32 kilometer lange dam beschermt sinds 1932 grote delen van Nederland tegen overstroming vanuit de Waddenzee en het IJsselmeer. Na ruim 85 jaar is de dijk aan vernieuwing toe. Rijkswaterstaat versterkt de dijk, vergroot de spuicapaciteit en bouwt pompen in om meer water af te kunnen voeren naar de Waddenzee. In opdracht van regionale overheden, samenwerkend onder de naam De Nieuwe Afsluitdijk worden ook enkele regionale ambities uitgevoerd. Er zullen onder meer een coupure voor de Vismigratierivier en een fietspad aan de kant van de Waddenzee worden aangelegd. De ingenieurs van nu bouwen op eigentijdse wijze voort op de nalatenschap van Lely met behoud van de unieke kwaliteiten: de Afsluitdijk gaat de 21e eeuw in als vernieuwd toonbeeld voor de Nederlandse waterbouw.

Bron: www.deafsluitdijk.nl

 

2 Responses to Rijkswaterstaat gunt project Afsluitdijk aan consortium Levvel

  • Opstand tegen isolementspolitiek RWS mbt bereikbaarheid Fryslân en WENN EU-regio. TEN-tec projecten af te dwingen-Spoor Harlingen Randstad via Afsl.dijk

  • Ad. Verbndende functie Afsluitdijk zijn de volgende klachten neer te leggen bíj het EU gerechtshof
    a- Een al 80 jaar durende politiek-economische achterstelling van regio NoordNL
    a-1- een ingekankerde ‘mind-set’ mbt een “splendid isolation” van Regio Noord NL en Wese/Ems ( de WENN EU-regio
    a-2- de notoire weigering van 3 achterenvolgnde bewindsvoerders VenW I&M daadwerkelijk inhoud te geven aan de verbndende functie waarvoor de Afsluitdijk door C.Lely is ontworpen en aangelegd, nl., een SPOORverbindende dijk die het Noorder Spoorstelsel met het Nationale kern spoornet verbindt
    -a-2-De weigering van de VenW/I&M bewindvoerders en fries prov.bestuur de Haven Harlingen als serieus te nemen partnerhaven van Randstad Mainports en zo, alsnog te investeren in bereikbaarheid Harlingen zeewaarts en land-inwaarts via ShortSea BInnenVAart en het spoor, zoals expliciet aanbevolen in de Langman rapportage inzake recettedeling wingewest (aardgas en magnsiumzoutwinning nu enkel ten koste van de Regio NoordNL

Geef een reactie

Adverteren?

Wilt u op deze website adverteren neem dan contact met ons op voor de mogelijkheden.

Meld u aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief

Bij het aanmelden gaat u akkoord met ons privacybeleid.

© Copyright Duurzaam Actueel 2019 | Website is ontwikkeld door Sabos webdesign