Rolande breidt LNG-netwerk verder uit in Duitsland

Rolande opende gisteren, samen met Duisport, een LNG-tankstation in Duisburg. Het is de tweede locatie in Duitsland van de Nederlandse pionier en marktleider op het gebied van vloeibaar aardgas (LNG). In juli werd Ulm geopend; de komende zes maanden volgen nog eens vijf stations in de Bondsrepubliek. “Ons eerste eigen Duitse station in Ulm bewijst hoe snel en succesvol LNG in Duitsland wordt geaccepteerd”, aldus Jolon van der Schuit, Rolande’s CEO. “Slechts een paar weken na de opening, is het station een van onze best verkopende LNG-tankstations in Europa. Ik ben ervan overtuigd dat we in de haven van Duisburg een vergelijkbaar succesverhaal gaan zien. Duisport en Rolande worden gedreven door het geloof in een toekomst zonder fossiele brandstoffen. We zien LNG als de springplank naar bio-LNG. Samen willen we bijdragen aan een schonere wereld van morgen.”

Rolande

Foto van het nieuwste Rolande tankstation in Duisburg.

Haven van Duisburg

Het tankstation in de haven van Duisburg bevindt zich op een Tankpool 24-locatie en is een openbaar 24/7 zelfbedieningsstation met twee liquefied natural gas (LNG)-pompen. De capaciteit bedraagt 150 voertuigen per dag, waarbij een snelle tankbeurt zonder lange wachttijden garandeert wordt. Het station is reeds geschikt gemaakt voor het gebruik van bio-LNG; een volledig biologische brandstof die gemaakt wordt uit gecertificeerde afvalstromen, zoals organisch huishoudelijk afval, mest, slib of landbouwafval. Met bio-LNG bespaart zwaar wegtransport tot 99,8 procent aan CO2-uitstoot ten opzichte van diesel.

“Met de uitbreiding van het openbare LNG-netwerk in de haven van Duisburg dragen wij bij aan een significante reductie van (CO2) uitstoot”, voegt Erich Staake, voorzitter van de Raad van Bestuur van Duisburger Hafen AG, toe. “Het is een belangrijke stap in de richting van klimaatvriendelijke logistiek.”

Europees LNG-tanknetwerk

Het tankstation in Duisburg maakt deel uit van het Connect2LNG-project, dat wordt gefinancierd door het CEF-programma van de Europese Commissie. Het doel van dit project is om een ​​Europees LNG-tanknetwerk te ontwikkelen. Binnen dit kader zijn onlangs door Rolande twee stations geopend in België (Antwerpen en Habay) en worden de komende maanden ook nog eens locaties in Dortmund, Grasdorf, Lübeck, Ziesar en Hamburg opgestart. Van der Schuit: “Hiermee maken we LNG toegankelijk voor een nog veel grotere groep transportondernemers.” In Nederland exploiteert Rolande reeds 13 LNG-tankstations.

Over Rolande en (bio-)LNG

Rolande, gevestigd in Tilburg, is een pionier en koploper op het gebied van de inzet van liquefied natural gas (LNG). De focus ligt op het verduurzamen van het wegtransport om zo bij te dragen aan een schonere wereld. In de afgelopen jaren is ‘vloeibaar aardgas’ als duurzaam en betaalbaar alternatief op de kaart gezet. Rolande ontwikkelt, bouwt en exploiteert een eigen netwerk van (Bio-)LNG-tankstations in Europa. Inmiddels staat de teller op 17 stations.

Sinds 2011 is LNG in Nederland beschikbaar als brandstof voor trucks. Met deze brandstof kunnen CO2-emissies al tot 20 procent gereduceerd worden ten opzichte van diesel. Door LNG te maken uit biogas, ontstaat Bio-LNG. Hiermee bespaart zwaar wegtransport 99,8 procent aan CO2-uitstoot ten opzichte van diesel.

 

Geef een antwoord