Dinsdag heeft een meerderheid van de Tweede Kamer voor een motie gestemd die de regering verzoekt een plan te maken voor het instellen van een landelijk gestandaardiseerde uitzondering voor de zero-emissiezones tot 2029. Daarmee komt de geplande invoering van de zero-emissiezones per 1 januari 2025 op losse schroeven te staan. TLN betreurt het dat er nu opnieuw geen duidelijkheid is voor ondernemers.

Foto via tln.nl
Invoering van de uitstootvrije zones
Er wordt al bijna tien jaar gesproken over de invoering van de uitstootvrije zones. Nu de invoering over twee maanden wordt gerealiseerd, worden de regels mogelijk toch weer aangepast. Dat betekent dat ondernemers die investeringen hebben gedaan of overwegen te doen in duurzaam transport, nog steeds niet weten waar zij aan toe zijn.
Visie TLN
TLN ziet liever dat de invoering doorgaat zoals gepland en dat de landelijke overheid samen met gemeenten optrekt om te komen tot uniforme zero-emissiezones met een duidelijke bebording, waar door middel van geharmoniseerde ontheffingen en vrijstellingen ondernemers niet in de knel komen. De veertien gemeenten die op het punt staan de zones in te voeren waren hier samen met de ondernemersorganisaties al volop mee bezig. TLN roept de staatssecretaris op om spoedig met de gemeenten en betrokken brancheorganisaties in gesprek te gaan over de ontstane situatie.
Bron: tln.nl
