Aldi start verkoop van producten uit de regio

Onder de naam ‘Streekproduct’ zijn vanaf maandag in alle Aldi-filialen in de omgeving van Overijssel diverse regionale producten te koop. Al deze producten zijn geteeld, geproduceerd en verwerkt in de regio. Ze hebben elk een eigen verhaal, dat op de verpakking wordt uitgelegd door de maker. Ook draagt dit regionale assortiment bij aan het landschapsbeheer van Overijssel en omgeving.

Aldi 1

Hester Maij, gedeputeerde provincie Overijssel op Streekmarkt Aldi: bij de stand van slachterij Gosschalk. Foto gemaakt door Michiel. 

Producten uit de regio

Staphorster kaas, vers eierbrood uit Salland, boeren chipolataworst uit Epe en dipschotel met vergeten groenten uit de Noordoostpolder zijn enkele van de typische streekproducten die
verkrijgbaar zijn bij de Aldi-winkels in de omgeving van Overijssel. Het assortiment ‘Streekproduct’ is ontstaan vanuit het Ketenontwikkelingstraject Overijssel, waarbij Aldi in gesprek ging met
ketenpartners. Gezamenlijk is gekeken hoe landschap en landbouw elkaar kunnen versterken. Het streekassortiment is duurzaam en herkenbaar aan de regio verbonden.

Kringlooplandbouw

Hester Maij, gedeputeerde provincie Overijssel: “Nederland wil zich ontwikkelen tot koploper in kringlooplandbouw. In Overijssel laten we zien hoe: door samenwerking tussen supermarkt, boer én overheid. Provincie Overijssel stimuleert met het uitvoeringsprogramma agro & food in Overijssel de verduurzaming in de voedselketen. Samenwerking tussen partijen in de keten is cruciaal daarvoor. Boeren, supermarkten en overheid kunnen samen zorgen voor verandering. Het Streekproduct van deze supermarkt is daar een prachtig voorbeeld van. Ik hoop dat meer supermarkten dit voorbeeld gaan volgen.”

Waarde van natuur en landschap

Ook Staatsbosbeheer is betrokken geweest bij het traject rondom regionale verduurzaming van de keten. “Inspirerend om te ontdekken dat de waarde van natuur en landschap zo breed in de hele
keten herkend wordt. Staatsbosbeheer werkt in en rond haar natuurterreinen intensief samen met boeren die daar de mooiste natuurproducten produceren. Initiatieven als ‘Streekproduct’ van Aldi geven deze streekproducten waarde; lekker voedsel van dichtbij geproduceerd in het prachtige Overijsselse landschap. Door de korte kringloop van productie en verwerking hebben ze bovendien een hele kleine ecologische footprint. Laten we proberen met inzet van alle ketenpartners het aandeel lokale natuurproducten in de Nederlandse supermarkten te vergroten, lekker voor de consument en heel goed voor de bloemen, insecten en vogels in het boerenland”, aldus Elke Kunen van Staatsbosbeheer.

Aldi 2

v.l.n.r. Nadie Winde, Manager Corporate Responsibility Aldi – Peter winters, directeur Aldi Ommen BV – Hester Maij, gedeputeerde provincie Overijssel. Foto gemaakt door Michiel.

Lokale betrokkenheid

Aldi wil met de introductie van de streekproducten haar lokale betrokkenheid tonen. Nadie Winde, manager Corporate Responsibility: “Bij Aldi laten we graag zien dat wij betrokken zijn bij onze
omgeving. Met dit mooie assortiment streekproducten bieden we telers en boeren een podium, zodat zij de consument met hun eigen verhaal kunnen bereiken. Ook dragen wij zo bij aan de verdere verduurzaming van de voedselketen.”

Aldi introduceert het eerste assortiment streekproducten in haar filialen in Overijssel en omstreken. Na een succesvolle introductie wordt het aantal regio’s met een eigen streekassortiment verder
uitgebreid.

Bron: www.aldi.nl

 

Geef een antwoord