Drie afgeronde BMW Group pilots om efficiënter autogebruik te stimuleren +++ gemene deler is ‘nudging’, oftewel subtiele aanmoediging +++ Visuele beloning voor energiezuinig rijden en informatie over ritten en realtime CO2-uitstoot van de elektriciteitsmix, blijken effectief.

MINI Artwork Challenge evoluerend AI-kunstwerk. Afbeelding via bmw.nl
Mobiliteitsonderzoek
In samenwerking met steden doet BMW Group veel mobiliteitsonderzoek. Zo testen we oplossingen die automobiliteit en het verkeer efficiënter maken en de congestie verminderen. Door strategische samenwerkingen, zoals met de stad Rotterdam, kunnen beide partijen diepgaande inzichten verkrijgen in wat de stad nodig heeft en welke oplossingen goed werken voor automobilisten. Ons onderzoek toont aan dat mobiliteitsgedrag effectief kan worden beïnvloed door ‘nudging’, oftewel subtiele aanmoediging.
Door middel van aantrekkelijke, digitale ervaringen willen we de rijbeleving verbeteren en onze klanten aanmoedigen hun voertuigen zo efficiënt mogelijk te gebruiken en zo zuinig mogelijk met hulpbronnen om te gaan. Onlangs zijn drie pilots afgerond die uitgaan van relatief bescheiden, maar positieve stimulansen. De inzichten hieruit zijn veelbelovend.
Highlights.
De pilot ‘My Travels’, uitgevoerd in de tweede helft van 2024 in heel Nederland met BMW-modellen, bood gebruikers een rapport over de lengte van hun gemaakte reizen en informatie over realistische alternatieven zoals reizen te voet, met de fiets of met het openbaar vervoer. De resultaten toonden aan dat alleen al inzicht krijgen in het eigen reisgedrag, inclusief informatie over de lengte van reizen en alternatieve vervoersmogelijkheden, een prikkel geeft om te kiezen voor een ander vervoermiddel in plaats van de auto. Dit resultaat sluit perfect aan bij de wens van Rotterdam om wegen vrij te maken voor degenen die ze echt nodig hebben.
Daarnaast hebben we een pilot uitgevoerd met een ‘gamificatie’-aanpak om de ecologische voetafdruk van onze producten tijdens de gebruiksfase te verminderen. Praktijkdata van een representatief volledig elektrisch wagenpark van BMW en MINI toont aan dat rijden in de efficiënte rijmodus over het algemeen resulteert in een gemiddelde vermindering van het energieverbruik van ongeveer 7%. Het doel van de ‘MINI Artwork Challenge’ was om bestuurders te stimuleren over te schakelen naar deze rijmodus. De pilot vond plaats in het eerste kwartaal van dit jaar met de nieuwste generatie volledig elektrische MINI-modellen Countryman en Cooper, waarbij werd onderzocht of gamificatie energiezuiniger rijgedrag kan bevorderen. In deze pilot groeide het virtuele kunstwerk – een door AI gegenereerd beeld – naarmate de gebruiker vaker in Green Mode reed. Het resultaat: deelnemers werden aangemoedigd om hun aandeel ritten in ‘Green Mode’ te verhogen tot bijna 40%, tegenover 25% in de basisfase. Dit komt overeen met een toename van 60% van het aantal ritten in de efficiënte rijmodus.

My Travels pilot, inzichten in gemaakte ritten. foto via bmw.nl
Tot slot
Tot slot het onderzoeksproject ‘COOL’ (CO2 Optimaal Laden), een veldexperiment dat begon in april 2025. Een eenvoudige en inzichtelijke app liet de CO2-uitstoot per kWh van de lokale elektriciteitsmix in realtime zien en notificeerde de gebruiker wanneer die uitstoot onder een bepaald niveau zakte. Zo ondersteunden we berijders bij het moment waarop ze hun voertuig oplaadden. 355 berijders van volledig elektrische en plug-in hybride BMW-modellen namen deel aan dit project. Door middel van gamificatie konden wij hen succesvol aanmoedigen om hun oplaadsessies te verschuiven naar tijdstippen met een voorspeld hoger aandeel hernieuwbare energie in de Nederlandse energiemix. Het aantal van dergelijke oplaadsessies nam met 6% toe ten opzichte van de controlegroep.
Rotterdam en BMW Group
De stad Rotterdam en BMW Group zullen de opgedane inzichten gebruiken om duurzamere, gebruiksgerichte mobiliteitsconcepten te ontwikkelen die zowel de individuele mobiliteit als het stedelijke mobiliteitssysteem verbeteren.
Het volledige persbericht met meer achtergrondinformatie en afbeeldingen is te vinden op de BMW Press Club Nederland
Door: Andrew Mason
Bron: press.bmwgroup.com/netherlands
