EDC Retail steekt miljoenen in EasyToys uitbreiding opslag en productie

Twee extra hallen en inpakstraat voor moederbedrijf EasyToys 

Om voorbereid te zijn op verdere groei steekt EDC Retail, Europees marktleider op het gebied van online erotiek, bijna 4 miljoen euro in uitbreiding. Met de bouw van twee nieuwe hallen van in totaal ruim 3000 vierkante meter en de komst van een extra inpakmachine wordt de opslagruimte fors vergroot en de productiecapaciteit verdubbeld. De uitbreiding biedt werk aan tientallen medewerkers.

EasyToys

Uiteindelijk moeten de hallen van EasyToys zelfvoorzienend zijn en net zo veel energie opwekken dan ze verbruiken.

Klaar zijn voor toekomstige groei

De erotiekgigant, bekend van webshop EasyToys, wil klaar zijn voor toekomstige groei. Afgelopen jaar draaide EDC Retail al een omzet van ruim 33,4 miljoen: een groei van meer dan 50 procent vergeleken met 2018, toen 21 miljoen werd omgezet. Voor de komende jaren wordt een verdere groei verwacht. Zo is het label Beate Uhse – EDC nam vorig jaar de onlineactiviteiten van het Duitse erotiekconcern over – flink gegroeid. In 2019 bedroeg de omzet zo’n vijf miljoen euro, voor dit jaar wordt ingezet op zo’n 18 miljoen euro. “De terugkeer van het merk Beate Uhse heeft een enorme impact gehad”, constateert CEO van EDC Retail Eric Idema.

Corona-inzichten

Daarnaast heeft de huidige coronaperiode het bedrijf belangrijke inzichten gegeven. De crisis was door aanvankelijke aanvoerproblemen vanuit China en door de hausse aan bestellingen logistiek gezien een uitdaging. Op sommige momenten was er een omzetgroei van 162 procent. EDC moest alle zeilen bijzetten om de orders te verwerken.

“Corona heeft ons geleerd hoe belangrijk het is om veranderingen in de markt voor te zijn en de mogelijkheid te hebben een grotere voorraad aan te leggen. We willen voorbereid zijn op een eventuele tweede golf. Op die manier zijn we ook minder afhankelijk van eventuele problemen met toeleveranciers”, legt Idema uit.

Ten slotte wil EDC beter inspelen op seizoenspieken. “Zo zien wij de verkoop stijgen rond de kerstperiode. De drukte neemt al toe rond Black Friday. Ook de adventskalender, een verrassingsbox met onder andere allerlei speeltjes, is een seizoensproduct en vraagt om veel ruimte.”

Jasje

Het erotiekbedrijf is op de huidige plek, een pand van ongeveer 8.000 vierkante meter, uit zijn jasje gegroeid. Daarom komen er twee hallen bij in Veendam. De eerste hal meet 650 vierkante meter, wordt deze zomer gebouwd en moet in september gereed zijn. De tweede hal verrijst volgend jaar zomer en is met 2.400 vierkante meter beduidend groter.

Door de uitbreiding kan EDC Retail een veel grotere voorraad erotische artikelen opslaan. Idema: “Het biedt ruimte aan vele duizenden palletplaatsen. Hiermee hebben we genoeg ruimte voor een voorraad van een jaar in plaats van drie maanden. Dat past bij de beoogde groei en doelstellingen voor de komende jaren.”

Inpakstraat erbij

Niet alleen de opslagruimte, ook de productiecapaciteit wordt uitgebreid. Nu maakt het erotiekbedrijf nog gebruik van één inpakmachine en één inpakstraat, straks zijn dat twee inpakmachines en twee inpakstraten. De productiecapaciteit wordt daarmee verdubbeld. Bovendien kunnen er grotere dozen worden ingepakt. 95 procent van alle orders wordt straks machinaal ingepakt. “Onze logistieke afdeling is 24 uur per dag operationeel, waardoor de machines optimaal benut worden”, aldus Idema.

Net zo veel energie opwekken dan ze verbruiken

De uitbreiding biedt naar verwachting werk aan zo’n dertig tot veertig medewerkers. Zij gaan aan de slag in hallen die op een zo duurzaam mogelijke manier worden gebouwd. Uiteindelijk moeten ze zelfvoorzienend zijn en net zo veel energie opwekken dan ze verbruiken. Daartoe worden zonnepanelen op het dak geplaatst. Door de goede isolatie is verwarming in de hal naar verwachting niet nodig.

 

Geef een reactie