Een unieke samenwerking op het gebied van duurzaamheid en onderwijs

Een unieke samenwerking op het gebied van duurzaamheid en onderwijs. Dat is waar studenten van Noorderpoort Energy & Maritime en Marine Service Noord (MSN), partner van Gas2.0 en EnergyCollege, het afgelopen jaar mee bezig zijn geweest. Samen werkten ze aan het project ‘Met H2 naar de HT’. Hierbij is een reddingssloep van 8 meter voorzien van een aandrijving door een brandstofcel-unit op waterstof. De bedoeling was dat de sloep mee zou gaan varen als volgboot tijdens de Harlingen-Terschelling-race. De brandstofcel-unit stond binnen de school in een aparte ruimte zodat de studenten er in alle rust aan konden werken. Ook aan de sloep zelf moest nog veel worden gedaan. Om de sloep en unit op tijd klaar te krijgen, werkten sinds afgelopen september twee groepen van elk ±10 Noorderpoort-studenten van de opleidingen AOT en Maritiem Officier na elkaar op vrijwillige basis samen. Helaas heeft het coronavirus roet in het eten gegooid en stopte het project van de ene op de andere dag.

unieke

Voor de afronding van het project is de waterstof sloep op de foto gezet met het museumschip ‘Emma’. Een schip, aangedreven door oude, vertrouwde technieken dat gezusterlijk bij een schip ligt dat aangedreven wordt met moderne technieken. Foto door Koos Boertjens.nl via noorderpoort.nl en marine-service-noord.com

Studenten Energy & Maritime samen met Marine Service Noord

De studenten werden door zowel MSN als school begeleid. De begeleiders vanuit school waren Mara Philipa en Jan Jaap Das. Jan Jaap Das: “Elke vrijdag sinds september werkten de studenten keihard om dit project tot een succes te maken. En als het nodig was ook op andere momenten van de week. Ik ben er erg trots op te zien hoe de studenten met dit project bezig zijn. Ze pakten de dingen op die nodig waren, regelden dingen en overlegden met elkaar en de begeleiders vanuit MSN over de voortgang. Het gaf ons allemaal erg veel energie en voldoening om met de studenten en de medewerkers van MSN, Jort Rensen, Jeroen Nijburg en Foppe Metzlar samen te werken aan dit unieke project.”

Unieke reddingssloep op waterstof

De student die van de laatste groep studenten de team captain is (Jesper Schults), geeft aan waarom hij en de andere studenten gekozen hebben voor dit project. Jesper: “Dit was een prachtige kans om meer over waterstof te weten te komen en met een groep studenten en mensen van MSN met dit project bezig te zijn. Het was een flinke domper dat we door corona niet verder konden, en MSN de sloep zonder ons moest afbouwen.”

MSN: waterstof en zeevaart

Voor MSN was een belangrijke reden om mee te doen de kennis op het gebied van waterstof te delen met de zeevaart- en AOT-studenten van Noorderpoort Energy & Maritime. Samen bedachten ze het project. “We hadden een elektrisch aangedreven sloep en de spullen om de sloep op waterstof te laten varen, maar er moest nog heel veel aan gebeuren. De keuze voor de school in Delfzijl was gauw gemaakt. Als er één is geweest die emissievrij kon varen, dan was dat Abel Tasman wel!”, aldus Foppe Metzlar van MSN.

“Oud en nieuw”

Vrijdag 2 oktober was het de bedoeling om met de studenten, MSN en de sloep in Groningen voor een feestelijke afsluiting van het project te zorgen. Vanwege de aangescherpte coronaregels is uiteindelijk besloten om de feestelijkheden niet door te laten gaan. Voor de afronding van het project is de waterstof sloep op de foto gezet met het museumschip ‘Emma’. Een schip, aangedreven door oude, vertrouwde technieken dat gezusterlijk bij een schip ligt dat aangedreven wordt met moderne technieken.

Foto: Koos Boertjens.nl

Bron: noorderpoort.nl

 

 

Geef een reactie

Adverteren?

Wilt u op deze website adverteren neem dan contact met ons op voor de mogelijkheden.

Meld u aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief

Bij het aanmelden gaat u akkoord met ons privacybeleid.

© Copyright Duurzaam Actueel 2020 | Website is ontwikkeld door Sabos webdesign