Elektrische racewagen: TU/e-studenten gaan op Formule 1-circuit Barcelona voor ‘t eerst autonoom racen

Elektrische racewagen van team University Racing Eindhoven haalt zonder coureur in bochten zo’n 50 kilometer per uur en bereikt op rechte stukken een snelheid van 115 kilometer per uur. Na jaren van voorbereiding gaat studententeam University Racing Eindhoven (URE) van de TU/e in Barcelona (van 2 tot 8 augustus) voor het eerst deelnemen aan de racedisciplines in de nieuwste klasse van de Formula Student competitie: de autonome klasse. Hierbij scheurt de racewagen zonder menselijk hulp over de baan, waarbij het voertuig – dat elektrisch is aangedreven – en het autonome systeem volledig ontworpen zijn door studenten van de TU Eindhoven.

Elektrische racewagen

Elektrische racewagen studententeam University Racing Eindhoven (URE)

Veertien andere teams

Dennis Gubbels, teammanager van URE, kijkt enorm uit naar de race: “Natuurlijk gaan we voor de eerste plek. Het zou toch prachtig zijn als onze autonome racewagen tijdens zijn eerste race meteen wint, zoals Max Verstappen op hetzelfde circuit zijn eerste Formule 1-race won in zijn toenmalige nieuwe bolide. We willen winnen en ik denk zeker dat dat kan.” Aangezien er geen coureur aan te pas komt, beschikt het team tijdens de race enkel over een kastje om de start in te luiden. URE neemt het in Spanje in de autonome klasse – waar op rechte stukken een snelheid van 115 kilometer per uur wordt behaald – op tegen veertien andere teams uit onder meer de VS, Portugal, Duitsland, Italië en Noorwegen.

Elektrische racewagen 2

Elektrische racewagen studententeam University Racing Eindhoven (URE)

Verschillende racedisciplines

Tijdens de competitie in Barcelona verschijnen de teams ombeurten op de baan. Ze worden op verschillende racedisciplines beoordeeld, zoals bochtensnelheid, acceleratie, uithoudingsvermogen en een kwalificatieronde. Het team wilde twee jaar geleden ook al meedoen aan een autonome race, maar kwam niet volledig door de technische keuring, waardoor de racedisciplines niet verreden konden worden.

Studenten van verschillende faculteiten

De racewagen is volledig ontworpen en ontwikkeld door studenten van verschillende faculteiten. Daarom zijn niet alleen de prestaties van de auto zelf belangrijk, ook het hele designproces zal beoordeeld worden door juryleden uit de auto-industrie. Verder moeten de deelnemende teams een gedetailleerd overzicht maken van al hun kosten, onderdelen en arbeidsprocessen. Als laatste moeten alle teams een winstgevend businessmodel opstellen rondom hun ontwikkelde racewagen.

Elektrische racewagen 3

Elektrische racewagen studententeam University Racing Eindhoven (URE)

Juiste samenhang

Gubbels vertelt dat het team moet pionieren, want autonoom racen staat nog in de kinderschoenen. Wedstrijden zijn er amper. “Daarom is dit een grote uitdaging voor ons. De systemen werken afzonderlijk van elkaar bijvoorbeeld vaak prima, maar het vinden van de juiste samenhang tussen de hard- en software is een lastige klus. De sensoren en camera’s zijn de ogen van de auto, het softwarepakket is het brein van de wagen en de stuuractuator en motoren de ledematen. Alles moet perfect op elkaar zijn afgesteld. Wanneer er ook maar een fractie van een seconde vertraging in zit, kan dit al veel tijd kosten. We hebben het afgelopen jaar hard aan de wagen gewerkt en hopen de resultaten in Barcelona te kunnen tonen.”

De autonome auto van URE. Video via: studententeam University Racing Eindhoven (URE)

Elektrische racewagen

Naast de autonome competitie in Spanje heeft het team meerdere malen deelgenomen aan de al langer bestaande elektrische klasse, zoals begin deze maand op het TT circuit in Assen. Van de dertig deelnemende teams behaalde URE een tweede plek. Het elektrische racemonster wat in Assen aan de start verscheen, wordt nu omgebouwd tot een autonome wagen, onder meer door de voor- en achtervleugel te vervangen voor een computer en een set extra sensoren. Gubbels: “We kunnen in korte tijd onze elektrische wagen omturnen tot een autonoom voertuig en andersom. Dat autoconcept is uniek.”

Door: Frans Raaijmakers (Science Information Officer)

Met dank aan: studententeam University Racing Eindhoven (URE)

Bron: tue.nl

 

Geef een antwoord

Adverteren?

Wilt u op deze website adverteren neem dan contact met ons op voor de mogelijkheden.

Meld u aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief

Bij het aanmelden gaat u akkoord met ons privacybeleid.

© Copyright Duurzaam Actueel 2021 | Website is ontwikkeld door Sabos webdesign