ANWB: duurzame mobiliteit belangrijk maar mag niet teveel kosten

Nederlanders willen graag duurzamer rijden, zolang het maar niet teveel van hun portemonnee gaat vragen. Dat blijkt uit de ANWB Onderweg Monitor, een onderzoek naar gedrag onderweg. Nederlanders die van plan zijn om binnen vijf jaar een nieuwe auto aan te schaffen, overwegen over te stappen op een hybride (25%) of een elektrisch exemplaar (14%), zo blijkt uit de ANWB Onderweg Monitor. Voor dit doorlopende onderzoek ondervraagt de ANWB twee keer per jaar 1500 Nederlanders.

ANWB

De ANWB wil je zo goed mogelijk informeren en bovendien het elektrisch rijden voor jou zo aantrekkelijk mogelijk maken. Afbeelding via ANWB

ANWB met cijfers

Uit de cijfers blijkt verder dat het milieu voor 17% van de Nederlanders een belangrijke reden is om hun benzineauto te laten staan. Maar liefst 43% vindt een wagenpark dat geen luchtvervuiling veroorzaakt het ideaalbeeld van duurzame mobiliteit. Nu is het aandeel hybride en elektrische auto’s nog minimaal – respectievelijk 6% en 2% – maar Marco van Eenennaam, al sinds 2012 expert elektrisch rijden bij de ANWB, verwacht dat deze percentages de komende jaren alleen maar toenemen. Hij voert onderzoek uit en ontwikkelt nieuwe producten en diensten die elektrisch rijden faciliteren. “Tussen 2019 en 2020 verdubbelde het aantal elektrische auto’s op de Nederlandse wegen. Ook de interesse in elektrisch rijden neemt toe.”

Niet altijd duurder

Het grootste obstakel bij de aanschaf van een elektrische auto blijft de prijs: slechts 21% van de Nederlanders is bereid meer te gaan betalen. Toch worden ook brandstofauto’s alleen maar duurder: begin juli kondigde eurocommissaris Frans Timmermans aan dat tanken flink meer gaat kosten. Daarom is het zo belangrijk dat mensen naar meer kijken dan alleen de aanschafprijs van een elektrische auto, zegt Marco. “In onderhoud, energie en belastingen is de elektrische auto veel voordeliger, dus een hogere aanschafprijs zou je binnen een aantal jaar terug kunnen verdienen.”

Actieradius

Ook de actieradius moet meegenomen worden in de beslissing: veel mensen laten zich afschrikken door het idee om onderweg te moeten opladen, maar dat is niet nodig. Uit de Onderweg Monitor blijkt dat Nederlanders gemiddeld 177 kilometer per week rijden en dat de meeste autobezitters (46%) hun auto 1 tot 6 keer per week gebruiken. Een elektrische auto is dan prima geschikt: de gemiddelde actieradius in het laagsegment is 221 kilometer. Marco: “Als je er een gewoonte van maakt dat je je auto aan de lader hangt zodra hij stilstaat, hoef je nooit meer ergens aan te denken.” En bij langere ritten? “Ook opladen langs de weg wordt steeds efficiënter. In de ANWB Onderweg app kun je bijvoorbeeld alle laadpunten op je route te zien.”

ANWB doorlink

Beter informeren

Marco stipt ook het belang van het stimuleringsbeleid van de overheid aan. “De aanschafsubsidie trekt bijvoorbeeld veel particuliere kopers over de streep, maar lang niet iedereen weet er nog vanaf.” Meer dan een kwart van de Nederlanders verwacht daarnaast dat het aanschaffen van een elektrische auto ingewikkelder is dan een benzineauto. De ANWB wil daarom zo goed mogelijk informeren en bovendien het elektrisch rijden voor iedereen zo aantrekkelijk mogelijk maken. Marco: “Dat doen we bijvoorbeeld door scherpe leaseaanbiedingen, het trainen van de wegenwacht op het repareren van elektrische auto’s, ANWB-laadpalen en het leveren van groene energie.”

Bron: anwb.nl

One Response to ANWB: duurzame mobiliteit belangrijk maar mag niet teveel kosten

  • Zonneparken langs snelwegen aangesloten op een Laadstation. Elektrische Auto producenten worden ook Energieleverancier. De EV wordt verkocht met Laadpas abonnement. Jarenlang winst voor de EV Producent.

Geef een antwoord

Adverteren?

Wilt u op deze website adverteren neem dan contact met ons op voor de mogelijkheden.

Meld u aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief

Bij het aanmelden gaat u akkoord met ons privacybeleid.

© Copyright Duurzaam Actueel 2021 | Website is ontwikkeld door Sabos webdesign