Hoe kun je als dienstverlener duurzaam ondernemen? 10 tips

Duurzaam ondernemen is niet slechts een nieuwe trend of slim marketing trucje, maar een noodzakelijk middel om het welzijn van onze planeet en de mensen die erop wonen veilig te stellen. Ook wanneer je als bedrijf geen producten, maar diensten levert (zoals een dienstverlener), zijn er verschillende manieren waarop je op duurzame wijze kunt opereren. Het gaat hierbij niet alleen om het leveren van een positieve impact op het milieu, maar ook op sociaal en economisch vlak. In deze blog delen we 10 tips op basis van onze eigen ervaringen als vertaalbureau.

dienstverlener

1. Draag bij aan het welzijn van je medewerkers

In veel organisaties wordt de afdeling die zich bezighoudt met personeelszaken ‘human resources’ (of HR) genoemd. Dit kan de indruk wekken dat de mensen binnen het bedrijf slechts een middel (‘resource’) zijn waarmee (economische) doelstellingen kunnen worden gerealiseerd. Maar zoals John F. Kennedy zou hebben gezegd: “Don’t ask what your employees can do for you, but ask what you can do for your employees”. Als bedrijf heb je namelijk een enorme invloed op het geluk en de gezondheid van je medewerkers. Door dit een prioriteit te maken binnen je organisatie, draag je op een belangrijke manier bij aan het welzijn van je medewerkers, en daarmee de maatschappij.

Om deze reden heeft Fairlingo geen afdeling ‘HR’, maar de afdeling ‘People & Culture’. Het doel van deze afdeling is om te zorgen voor optimaal werkgeluk en een goede balans tussen zelfstandigheid en harmonie. Ons organisatiemodel is gebaseerd op collectief ondernemerschap, waarbij veel ruimte is voor eigen initiatief en er sprake is van een collectieve winstdeling. Door gebruik te maken van zelfsturende teams krijgt iedereen de vrijheid en ruimte om eigen ideeën en talenten in te zetten. Dit geeft niet alleen meer voldoening, maar komt ook de resultaten ten goede. We hanteren bovendien geen vaste werktijden, zodat medewerkers een goede balans kunnen houden tussen werk en privé.

2. Ontdek wat je lokaal kunt betekenen

Als ondernemer ben je onderdeel van een lokale gemeenschap, waar je een belangrijke bijdrage aan kunt leveren. Er zijn lokaal veel duurzame of maatschappelijke organisaties en initiatieven te vinden die de steun van jouw bedrijf goed kunnen gebruiken. Dit kan natuurlijk door een donatie te doen, maar je kunt ook tijd, inzet of expertise leveren. Bied medewerkers bijvoorbeeld de mogelijkheid een bepaald aantal uren per maand te besteden aan vrijwilligerswerk dat hen aanspreekt. Ook kun je zelf een actie opzetten om goederen in te zamelen voor een goed doel, samen een middagje straatafval opruimen, bedrijfsruimtes beschikbaar stellen voor een lokale organisatie of gratis advies geven op jullie vakgebied.

3. Ga voor duurzame groei

Als bedrijf wil je in de meeste gevallen graag groeien. Je kunt hierbij kiezen voor de snelste weg of je juist richten op betekenisvolle groei met de lange termijn als uitgangspunt. Dit betekent dus niet simpelweg groeien om het groeien, maar groeien met het belang van medewerkers, klanten en het milieu voorop.

4. Koop duurzaam in

Je kunt niet alleen een positieve impact maken met wat je verkoopt, maar ook met wat je inkoopt. Door leveranciers te selecteren op basis van de manier waarop zij rekening houden met het klimaat, het milieu en de maatschappij zorg je voor een duurzaam inkoopbeleid en ondersteun je bedrijven die dezelfde doelen nastreven. Dit kunnen bijvoorbeeld leveranciers zijn op het gebied van energie, meubilair en kantoorartikelen, maar ook leveranciers van zaken als koffie, thee, toiletpapier, zeep en fruit.

5. Geef duurzame klanten een steuntje in de rug

In het vorige punt bespraken we een duurzaam inkoopbeleid. Je kunt duurzaamheid echter ook een rol geven wanneer het gaat om je klanten. Ons vertaalbureau biedt bijvoorbeeld non-profitorganisaties en organisaties die aantoonbaar bijdragen aan maatschappelijke of ecologische verandering standaard vijf procent korting op onze vertaaldiensten. Op deze manier willen we organisaties die actief bijdragen aan een betere leefwereld helpen om sneller meer internationale impact te creëren.

6. Waarborg een diverse en inclusieve organisatie

Een inclusieve samenleving, waarin mensen gelijk worden behandeld en gelijke kansen krijgen, begint bij jouw bedrijf. Door verschil te omarmen, drempels weg te nemen en diversiteit na te streven en te faciliteren, worden talenten en capaciteiten binnen de arbeidsmarkt optimaal benut en laat je alle medewerkers tot hun recht komen. Niet alleen draag je hiermee op een positieve manier bij aan de maatschappij, maar het verbetert ook de kwaliteit van je dienstverlening.

7. Roep een duurzaamheidsteam in het leven

Om ervoor te zorgen dat duurzaamheid een continue focus blijft houden binnen jouw organisatie en het benodigde draagvlak wordt gecreëerd, is het goed om een team samen te stellen van collega’s die hier een actieve rol in willen spelen. Door wekelijks of maandelijks bij elkaar te komen ontstaan mooie nieuwe ideeën en kunnen duurzame initiatieven worden uitgezet.

8. Onderzoek hoe je jouw kantoor kunt verduurzamen

Het ene kantoor biedt meer mogelijkheden tot verduurzaming dan het andere. Om te kijken welke kansen er op dit vlak voor jouw bedrijf zijn, kun je bijvoorbeeld de volgende vragen stellen:

  • Maakt je bedrijf al gebruik van groene stroom?
  • Zijn er richtlijnen met betrekking tot papiergebruik (paperless office)?
  • Wordt er gebruik gemaakt van energiebesparende apparatuur?
  • Worden lichten en apparatuur uitgedaan wanneer ze niet gebruikt worden?
  • Wordt er gebruik gemaakt van milieuvriendelijke schoonmaakmiddelen?
  • Worden er herbruikbare producten gebruikt (denk aan oplaadbare batterijen)?
  • Staan er veel planten op kantoor?
  • Wordt medewerkers gestimuleerd om met de fiets of het openbaar vervoer naar kantoor te komen?
  • Etc.

Tip: een leuk initiatief dat binnen ons bedrijf is ontstaan vanuit het duurzaamheidsteam is het gebruik van Bambooks: een duurzaam notitieboek waarvan de pagina’s uitwisbaar zijn. Je kunt dit notitieboek daardoor steeds weer opnieuw gebruiken en bespaart hiermee een hoop papier.

9. Reserveer een budget voor duurzaamheid

Verduurzamen brengt vaak kosten met zich mee. Om ervoor te zorgen dat investeringen in duurzaamheid niet worden ondergesneeuwd door andere kostenposten, is het goed een vast budget per jaar te reserveren voor duurzame doeleinden. Binnen onze organisatie hebben we er bijvoorbeeld voor gekozen om 10% van onze winst te gebruiken voor een collectieve winstdeling en 10% van de winst in te zetten voor duurzaamheid. Het duurzaamheidsbudget wordt verdeeld over de verschillende afdelingen. Elke afdeling kan hierdoor bijdragen aan de duurzame doelen die zij belangrijk vindt. Dit stimuleert de betrokkenheid van alle medewerkers en zorgt er bovendien voor dat uiteenlopende duurzame initiatieven worden uitgezet.

10. Sluit je aan bij de B Corp beweging

Wereldwijd een meer inclusieve en duurzame economie creëren is alleen mogelijk als zoveel mogelijk bedrijven uit alle landen zich aan dit doel committeren. Om een wereldwijde cultuuromslag mogelijk te maken is in 2006 de B Corp beweging in het leven geroepen. Hoewel het begrip B Corp in Nederland nog niet bij iedereen bekend is, stijgt het aantal organisaties dat zich wereldwijd bij deze beweging aansluit razendsnel. Er zijn meer dan 3.500 bedrijven in meer dan 70 landen die zich een B Corp mogen noemen. Als bedrijf doorloop je hiervoor een strenge certificeringsprocedure, die onder andere bestaat uit een uitgebreid assessment en achtergrondonderzoek.

Fairlingo is samen met ons zusterbedrijf Vertaalbureau Perfect het eerste B Corp gecertificeerde vertaalbureau van Nederland. Hiermee maken we onderdeel uit van een wereldwijde beweging die de kracht van het bedrijfsleven actief inzet voor een betere wereld. Wil je je ook aansluiten bij het B Corp netwerk? Op hun site lees je meer over de certificeringsprocedure.

In dit artikel hebben we slechts 10 voorbeelden genoemd van manieren waarop je als dienstverlener je bedrijf kan verduurzamen op het gebied van milieu én maatschappij. Uiteraard zijn er nog vele andere mogelijkheden en kansen. Wanneer alle bedrijven op deze manier hun krachten bundelen kunnen we de wereld gezamenlijk beter en mooier maken.

 

 

Geef een antwoord