Hyundai en Forze Hydrogen Racing gaan krachten bundelen

Hyundai gaat zijn krachten bundelen met Forze Hydrogen Racing, het bekende waterstofraceteam van de TU Delft. Deze studenten zijn bezig met de ontwikkeling van de snelste waterstof-elektrisch aangedreven raceauto ter wereld, de Forze IX, en Hyundai deelt graag zijn kennis op het gebied van brandstofceltechnologie met dit briljante gezelschap.

Forze Hydrogen Racing

Foto via imotion.hyundai.nl

Waterstof-elektrisch aangedreven

Waterstof-elektrisch aangedreven voertuigen hebben de toekomst, vindt Hyundai. De brandstofceltechniek is dé oplossing voor emissieloze auto’s. Niet voor niets was Hyundai eind 2012 de allereerste autofabrikant die een auto met brandstofcel (Hyundai ix35 Fuel Cell) in productie nam. En sinds 2018 is er de NEXO, de bestverkochte auto met brandstofcel ter wereld.

race

De vierwielaangedreven raceauto Forze IX heeft een topsnelheid van 300 km/u en accelereert van 0-100 km/u in minder dan 3 seconden. Foto via imotion.hyundai.nl

Forze Hydrogen Racing: emissievrij racen sinds 2007

Forze Hydrogen Racing houdt zich sinds 2007 bezig met emissievrij racen. Het team is ontstaan vanuit de TU Delft en bestaat uit ruim zestig studenten. Forze Hydrogen Racing heeft al verscheidene waterstof-elektrisch aangedreven raceauto’s ontwikkeld. Het meest recente model is de Forze IX. Deze raceauto met een brandstofcel volgt de Forze VIII op die in 2019 nog tweede werd in een officiële race op het TT-circuit in Assen.

De Forze IX is geïnspireerd op moderne

langeafstandsracers uit het World Endurance Championship (WEC) en bedoeld om de grenzen van waterstofaandrijving te verleggen. Met de Forze IX wil het studententeam van de TU Delft deelnemen aan races en de strijd aangaan met de beste conventionele racewagens. Naar verwachting gaat de Forze IX voor een grote doorbraak zorgen in duurzaam racen.

Forze Hydrogen Racing 2

Forze Hydrogen Racing houdt zich al sinds 2007 bezig met emissievrij racen. Het team is ontstaan vanuit de TU Delft en bestaat uit ruim zestig studenten. Foto via imotion.hyundai.nl

Ingenieurs van Hyundai

Hyundai gaat zijn kennis op het gebied van brandstofceltechnologie delen met Forze Hydrogen Racing. De TU Delft-studenten kunnen voor de verdere ontwikkeling van hun raceauto’s een beroep doen op de ingenieurs van het Hyundai Motor Europe Technical Center (HMETC) dat gevestigd is in het Duitse Rüsselsheim.

De twee brandstofcelsystemen in de 1.500 kg wegende Forze IX hebben een totaal gecombineerd vermogen van 240 kW. De vierwielaangedreven raceauto heeft een topsnelheid van 300 km/u en accelereert van 0-100 km/u in minder dan 3 seconden. Volgens Forze Hydrogen Racing is de Forze IX revolutionair, aangezien deze technologie nog nooit eerder is gebruikt in zo’n krachtige waterstof-elektrische raceauto.

Bron: imotion.hyundai.nl

 

One Response to Hyundai en Forze Hydrogen Racing gaan krachten bundelen

  • ik heb zonnepanelen een laadpaal en een EV. rijden op stroom van het dak. 6 km per kWh. al jaren nooit meer tanken. Energiehuizen, Energiewijken, Energiesteden met laadstations rijden op stroom geproduceerd in de stad. inkomsten voor de stad met verkoop zonnestroom voor mobiliteit.
    Dacia Spring EV prijs 17.850 euro, met subsidie 13.850 euro. mobiliteit voor iedereen op stroom van de stad.

Geef een reactie

Adverteren?

Wilt u op deze website adverteren neem dan contact met ons op voor de mogelijkheden.

Meld u aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief

Bij het aanmelden gaat u akkoord met ons privacybeleid.

© Copyright Duurzaam Actueel 2021 | Website is ontwikkeld door Sabos webdesign