Bij onderzoeksinstituut MARIN is The Atmosphere in gebruik genomen, een hightech ‘ruimteschip’ voor maritiem en milieuonderzoek. Ook de verspreiding van virussen via aerosolen kan hiermee worden onderzocht. Tweede-Kamerlid Eppo Bruins (CU), die in 2015 als STW-directeur zijn handtekening zette onder de financiering van The Atmosphere, verrichte de openingshandeling in Wageningen.
Eppo Bruins, die de openingshandeling verrichte, was ‘blij weer even onderzoek en technologie op te snuiven’. Foto via marin.nl
MARIN: nieuwe testfaciliteit
De nieuwe testfaciliteit is een zogenoemde ‘autoclaaf’ met een lengte van 15 m en een diameter van 2,5 m, die onderzoekers “een nieuwe dimensie van controle biedt over variabelen zoals temperatuur, druk, gassamenstelling, vochtigheid en vloeistoffen. Hiermee simuleren ze een breed scala aan omstandigheden en onderzoeken ze oorzaken en oplossingen voor de uitdagingen van vandaag en morgen”, schrijft MARIN in een persbericht.
Klimaat verandert snel
The Atmosphere kan voor een breed scala aan onderzoek worden gebruikt, van fundamenteel onderzoek tot aan productontwikkeling en procesoptimalisatie. De testfaciliteit bestaat uit een nauwkeurig gecontroleerde omgeving waarin onderzoekers de druk, temperatuur en gassamenstelling kunnen regelen om een breed scala aan omstandigheden te simuleren. “Temperatuurstijging, broeikasgas, fijnstof, droogte, stijging van de zeespiegel, aerosolen… Het klimaat waarin we leven verandert snel, zonder dat we er enige controle over lijken te hebben. The Atmosphere gaat over het terugwinnen van controle door onderzoek te doen naar duurzame oplossingen”, zegt Hannes Bogaert, grondlegger van de nieuwe testfaciliteit.
Feiten en metingen
Vloeistoffen en gassen kunnen door de autoclaaf circuleren en hun temperatuur kan onafhankelijk worden geregeld binnen een bereik van 15° tot 200° C. In de autoclaaf kan de druk verlaagd worden tot 5 mbar absoluut en verhoogd worden tot 10 bar absoluut, met een nauwkeurigheid van ± 2,5 mbar. Gassamenstellingen van stikstof, helium, zwavelhexafluoride of stoom / waterdamp kunnen worden ingesteld met een nauwkeurigheid van ± 1 volumeprocent. De autoclaaf van 76,5 m3 is geschikt voor opstellingen tot 8000 kg die op gas- en vloeistofaansluitingen kunnen worden aangesloten.
Zeventien kijkglazen
De autoclaaf is uitgerust met 17 kijkglazen met een diameter van 200 mm, meerdere flenzen voor instrumentatie en doorvoeren voor asaandrijvingen die kunnen worden aangesloten op apparatuur in de autoclaaf. 23 sensoren meten de temperatuur in de vloeistof en het gas. Bovendien wordt de binnenkant van de autoclaaf geobserveerd met twee hogesnelheidscamera’s (tot 100.000 fps) en vier lagesnelheidscamera’s (tot 200 fps). Het vloeistofniveau in de opstellingen kan worden gemeten en gecontroleerd binnen een 0,1 mm nauwkeurigheid. De faciliteit is volledig geautomatiseerd en kan 24/7 metingen uitvoeren.
Samenwerking tussen fundamentele wetenschap en toegepast onderzoek
The Atmosfeer is het product van een samenwerking tussen fundamentele wetenschap en toegepast onderzoek. Het is ontworpen en gebouwd binnen SLING, een onderzoeks- en innovatieproject van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). Eppo Bruins: ‘Twintig jaar geleden waren dit twee verschillende werelden, maar we zijn erin geslaagd ze te ontwikkelen in een multidisciplinair veld. Deze regering heeft getoond overtuigd te zijn dat kennis de echte motor is van de toekomst van ons land. Het budget voor wetenschap en innovatie is de afgelopen jaren structureel gegroeid en het kabinet is voornemens de uitgaven verder te verhogen via het in september aangekondigde Groeifonds.’
“The Atmosphere is een unieke faciliteit voor de Nederlandse onderzoeksgemeenschap. En door de bijdrage van NWO staat het open voor alle NWO-partners tegen operationele kosten. Het is heel belangrijk dat dergelijke faciliteiten naar Nederland komen, en de onderzoekers die ermee werken”, zegt Herry Nijhuis, directeur NWO-domein Toegepaste en Technische Wetenschappen (TTW).
Cryogene brandstoftanks
De eerste prestatie van The Atmosphere is SLING, een project dat kennis verzamelt om een optimaal ontwerp en optimale werking van cryogene brandstoftanks mogelijk te maken. De internationale scheepvaartorganisatie IMO wil in 2050 vijftig procent minder C02 uitstoten en zet daarbij in op alternatieve brandstoffen als LNG en waterstof. Op zee moet men deze brandstoffen in vloeibare vorm opslaan door ze extreem te koelen. Hiervoor zijn speciale brandstoftanks nodig die de golfklappen van de klotsende ‘kokende’ brandstof in de tank moeten weerstaan. Met behulp van The Atmosphere werken universitaire onderzoekers samen met de industrie om de complexe fysica van die golfklappen te ontrafelen.
Mechanische sterkte en thermische efficiëntie van brandstoftank
Voor de Franse LNG-specialist GTT is dit onderzoek zeer relevant, zegt plaatsvervangend CEO Eric Dehouck. “De ontwerpbelastingen worden bepaald door klotsproeven op schaal 1 op 40. Metingen aan boord van een LNG-tanker lieten zien dat de resultaten van modelproeven op kleine schaal, conservatief zijn. Maar we wilden meer dan dat: we willen voor elk project een optimale balans tussen mechanische sterkte en thermische efficiëntie van de brandstoftank. De enige manier is om onze fysisch inzicht over klotsende cryogene vloeistoffen te verbeteren. Dit is het doel van SLING.’
Bron: maritiemnederland.com