URBAN MEDLEY – duurzaam, ethisch, exclusief, een balans tussen traditie en vooruitgang

Hoe is Urban Medley ontstaan als bedrijf?

Urban Medley is bedacht op basis van de eenvoudige filosofie iets terug te geven aan het land waar ik van houd en waar ik oorspronkelijk vandaan kom, India. Ik ben dit samengestelde platform gestart om duurzame, handgemaakte accessoires uit India te promoten en om producten van ambachtslieden, die traditie in balans brengen met hedendaags design, wereldwijd aan de consument te brengen. Onze producten vertegenwoordigen eeuwenoude vormen van weven en bedrukken. Ik wil proberen om deze traditionele kunstvormen, die inherent duurzaam zijn, nieuw leven in te blazen.

Wat nog belangrijker is, is dat indien dit ecosysteem niet behouden en beschermd wordt, het gewoon zal uitsterven en een enorme leegte in ons erfgoed zal achterlaten.

Urban Medley

Waarom de naam Urban Medley?

De naam van ons merk ‘Urban Medley’ weerspiegelt de mengelmoes of verzameling erfgoed, kunst en fijn vakmanschap die mooi en exclusief is en een beetje meer kleur en plezier aan het leven toevoegt.

Wat betekent het woord “duurzaamheid” voor jou?

Duurzaamheid is voor mij een concept van gelijkheid. Gelijkheid in termen van een gezond evenwicht tussen sociale, ecologische en economische perspectieven in de hele waardeketen van een product.

Voor ons merk betekent dit het maken van producten die rekening houden met het milieu en de gemeenschappen die bij het proces betrokken zijn.

Het omvat ook het begrijpen en behouden van traditionele vormen van weven en drukken die door het oprukken van snelle mode en grote merken zullen vergaan, tenzij ze worden beschermd en gepromoot.

Onze ambachtslieden zijn meestal niet professioneel geschoold. Hun techniek en vakmanschap geven ze vaak door via leerlingen, van meester op leerling of van de ene generatie op de volgende.

Overmatige commercialisering kan dit kwetsbare ecosysteem doorbreken. Daarom is het belangrijk om het te laten floreren binnen zijn oorspronkelijke vorm. Precies om deze reden werken onze ontwerpers samen met de ambachtslieden binnen hun gemeenschap. Zij begeleiden hen bij de keuze en het gebruik van dessins en kleuren, zodat hun producten aantrekkelijk zijn voor een wereldwijd consumentenbestand.

Urban Medley 1

Welke invloed hebben duurzaamheidskwesties op u als merk?

We leggen ons erop toe om alleen maximaal mogelijke duurzame producten te verkopen. Ik hou er niet van om 100% duurzaam te zeggen, want dat is moeilijk te realiseren binnen alle facetten van een bedrijf.

Duurzame producten zijn meestal duurder dan fast fashion-producten. Dit kan een enorme hindernis zijn voor kleinere merken omdat ze concurreren met de grotere spelers op de markt. Mensen hebben het idee dat duurzame producten niet de meest trendy zijn. Dit zijn kwesties waar we voortdurend tegen op moeten boksen.

Consumenten moeten begrijpen dat het van invloed is op de productprijs wanneer een product eerlijk is gemaakt en de maker een eerlijke vergoeding krijgt voor het werk. Wanneer een product handgemaakt is, maakt dat het op zichzelf zoveel exclusiever dan alles wat machinaal of in massa wordt geproduceerd. Het is voor ons dus ook niet mogelijk om grote kortingen te geven want dat schiet zijn doel voorbij.

Daarnaast hebben we te maken met ‘greenwashing’ hetgeen steeds vaker voorkomt in de mode-industrie. Een eenvoudig voorbeeld is het H&M ‘groene’ overhemd, een overhemd met lange mouwen gemaakt van “100% biologisch katoen”. Hoe kan iets dat gemiddeld zo’n 20.000 liter water nodig heeft voor productie duurzaam zijn? We hopen dat een bewuste consument deze ‘groene’ gimmicks kan doorzien en de juiste keuzes maakt.

Kun je uitleggen welke duurzame materialen door Urban Medley worden gebruikt?

Het merk Urban Medley richt zich momenteel op artikelen gemaakt van twee materialen: Peace Silk en Organic Kala-katoen.

Peace Silk is niet erg algemeen bekend. Het is een diervriendelijke manier om zijde te maken. In plaats van de cocon in heet water te koken terwijl de zijderups nog leeft, zoals bij conventionele zijde, wachten we tot de zijderups door de cocon snijdt terwijl deze in een mot verandert en de cocon weggooit. Het garen wordt gesponnen uit de afgedankte cocon en vervolgens geweven tot zijden stof. Het spinnen en weven gebeurt met de hand en de zijdeopbrengst bij deze methode is veel minder dan wanneer je de cocon kookt, maar als proces is het ethischer, natuur- en diervriendelijker en duurzamer. Het behoudt de puurste eigenschappen van zijde. Onze sjaals en capes zijn met de hand gedrukt op peace silk.

Katoen is, zoals we weten, niet het meest duurzaam, simpelweg vanwege de overmatige hoeveelheid water die nodig is voor de teelt. Maar KALA biologische katoen is een oude wereldkatoen die volledig met regenwater wordt geteeld zonder dat er synthetische mest of pesticiden worden gebruikt. Het is een veerkrachtige katoenvariant die traditioneel is voor de Kutch-regio Gujrat in West-India. Dit is de katoen die we gebruiken.

Urban Medley

Wat zou je beter kunnen doen op het gebied van duurzaamheid?

We willen onze klanten beter informeren over de hele productieketen. Niet alleen over de stof, maar ook meer in detail over de ambachtsman achter elk product. In de toekomst zouden we graag meer met gerecyclede materialen willen werken – bijvoorbeeld het maken van producten van gebruikte stoffen en kledingstukken. Momenteel werken we alleen met nieuwe stoffen en materialen

Op welk product ben je echt trots?

Vanaf het moment dat een product is bedacht tot het moment dat we klaar zijn om het te verkopen is een lang traject. Het omvat onderzoek, ontwerp, productie en het uiteindelijk in handen houden van het eindproduct. Elke stap is ons zo dierbaar en we investeren zoveel van onze tijd en passie dat we niet anders kunnen dan elk item even lief te hebben. Het is daarom erg belangrijk dat elk van onze producten een liefdevol huis en eigenaar vindt.

foto 3

Uw bericht aan onze lezers?

Door kleine en middelgrote duurzame bedrijven te ondersteunen, kunnen de bewuste consumenten bijdragen aan een verandering in de mode-industrie. Zonder de steun van consumenten kunnen we geen verschil maken. Koop beter, koop minder en steun kleine bedrijven.

Voor meer informatie over Urban Medley: https://www.urbanmedley.com/

 

(Vertaling door: Jolijne Viergever)

 

Geef een reactie

Adverteren?

Wilt u op deze website adverteren neem dan contact met ons op voor de mogelijkheden.

Meld u aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief

Bij het aanmelden gaat u akkoord met ons privacybeleid.

© Copyright Duurzaam Actueel 2021 | Website is ontwikkeld door Sabos webdesign