Volgende stap binnen GREENFLEX for Trucks-project: HVO voor de zomer beschikbaar

Nog voor de zomer kunnen de eerste vrachtwagens bij Green Planet in Pesse HVO tanken. De toevoeging van deze fossielvrije en hernieuwbare diesel vormt tevens het begin van de realisatie van de speciale truckarena. De leidingen liggen in de grond en de eerste tank voor HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) is geplaatst. Met nog een paar maanden te gaan liggen de werkzaamheden op schema. En dat is goed nieuws voor transportbedrijven die op een eenvoudige, praktische en realistische manier willen verduurzamen. “Het mooie aan deze fossielvrije diesel is dat er geen aanpassingen aan de vrachtauto nodig zijn”, legt Emile Keuter uit.

HVO

Foto via greenplanet.nl 

Concurrerend blijven én duurzamer rijden

Keuter is bij Green Planet werkzaam als adviseur New Energy. “Zonder grote investeringen kunnen transportbedrijven met HVO toch CO2 besparen. Wat we zien is dat de bedrijven – volledig terecht – concurrerend willen blijven, maar ook duurzamer willen rijden. Dan is HVO gewoon een heel goed alternatief voor diesel.”

‘HVO: een mooie oplossing’

Dat vindt ook Harrold J. Dusseljee van Zuidema Groep. Een deel van de nieuwe vrachtauto’s van het bedrijf uit Hoogeveen rijdt op HVO: “We zijn een mkb-bedrijf. Dan ben je toch wat voorzichtig met flinke investeringen in nieuwe technieken, zoals een rupskraan op waterstof. Wij zijn daarin niet leidend, maar volgend. Als je toch op korte termijn wat wil, is HVO een mooie oplossing”, legt Dusseljee uit. Zuidema Groep is gecertificeerd op het hoogste niveau van de CO2-Prestatieladder en vindt het belangrijk om waar mogelijk te verduurzamen. “Ruim 90 procent van onze uitstoot zit in brandstoffen. Daarom zijn we op zoek gegaan naar duurzame alternatieven. Zo kwam HVO langs. Door met een paar auto’s op HVO te rijden, brengen we onze uitstoot met tonnen naar beneden en komen we op een reductie van zo’n 10 procent uit.”

Toekomst over op waterstof

Zuidema Groep is gespecialiseerd in onder meer infrastructurele werkzaamheden en werkt dus veel met machines. Daarvoor volgen ze de ontwikkelingen rond waterstof en elektrisch rijden. “We denken dat vooral waterstof de toekomst heeft en we zo verder kunnen verduurzamen. Dan kunnen we als bedrijf bijna uitstootvrij ons werk doen.”

HVO t

Foto via greenplanet.nl 

Truckarena

De speciale truckarena komt naast de dome van het tankstation. In de arena komen allerlei low- en zero-emission brandstoffen en energiedragers. Naast HVO worden later ook ‘Liquified Natural Gas’ (LNG), ‘High Power Charging’ (HPC) en waterstof toegevoegd. Zo komen er verschillende alternatieve brandstoffen beschikbaar voor het transport. Allemaal op één plek.

HVO en Green Planet

Green Planet heeft al jarenlange ervaring met HVO. Al sinds 2013 kunnen automobilisten de fossielvrije diesel tanken onder de bekende dome van het multifuel tankstation. Dat was pionieren, nog bijna niemand kende het immers. In acht jaar tijd is er veel veranderd! Diezelfde verandering verwachten we de komende jaren te zien bij waterstof. Ook daarin zal Green Planet een voortrekkersrol spelen.

Ook verduurzamen?

Bedrijven die ook willen verduurzamen en benieuwd zijn naar de mogelijkheden kunnen contact opnemen met adviseur Emile Keuter via adviseur@greenplanet.nl.

DKTI-Transport

Het project ‘GREENFLEX for trucks’ wordt uitgevoerd onder de regeling DKTI-Transport van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Bron: greenplanet.nl

 

Geef een antwoord