Wat doet jouw bedrijf om duurzamer te worden?

Duurzaamheid is misschien wel de belangrijkste trend van de laatste jaren. Bedrijven uit allerlei sectoren willen graag zo duidelijk mogen aantonen wat er allemaal gedaan wordt om duurzamer  te ondernemen. Een groot deel hiervan zal zeker voor de bühne zijn, maar dit hoeft niet per se iets slechts te zijn. Bedrijven zijn zich namelijk wel meer bewust van het duurzaam zijn en proberen dan hier, ook al is dit voor de bühne, ook daadwerkelijk iets aan te doen. Weldegelijk een stap in de juiste richting dus.

duurzamer

Maar het overkomen van duurzaamheid naar potentiële- en huidige klanten is dus wel de belangrijkste drijfveer. Vaak zie je in de lobby van bedrijfspanden al vouwkaarten liggen die vol staan met allerlei info over wat het bedrijf doet qua duurzaamheid. Maar ook websites staan tegenwoordig vol met certificaten over duurzaamheid.

Horeca moet duurzamer in de toekomst

De sector die wellicht het, onbedoeld, meest de straten in steden vervuilt is de horeca sector. Veel artikelen zijn van plastic en belanden na gebruik regelmatig op straat i.p.v. in de prullenbak. Vanaf de zomer 2022 wordt al het plastic wegwerp afval verboden. Dit betekent dat plastic producten zoals wegwerpbestek, bordjes, tasjes etc. allemaal gaan verdwijnen uit de straten. In plaats hiervan komen biologisch afbreekbare producten die op den duur vanzelf zullen vergaan. Een ander nieuw product op de markt is de biologisch afbreekbare servet. De normale servetten zorgde voor veel afval en verstikking bij dieren. Servetten bedrukken is een trend die de laatste paar jaren veel vaker terugkomt vandaar dat dit nieuwe product een echte ‘gamechanger’ is.

Klant = Koning in Nederland

Een groot deel van de mensen dat iets gaat kopen of zaken gaat doen bij een bedrijf oriënteert zich op voorhand van hetgeen dat deze partij doet qua duurzaam beleggen. Milieuvriendelijk leven wordt een steeds belangrijker onderwerp in ons leven door de opwarming van de aarde. Doordat er steeds meer aandacht gaat naar dit onderwerp vinden mensen het ook steeds belangrijker worden en kan het een bedrijf daadwerkelijk ook de das omdoen wanneer hier totaal geen moeite in wordt gestoken.

Het is mooi om een ontwikkeling als deze te zien. Bedrijven hebben tegenwoordig bijna geen keus meer, ze zullen we duurzaam moeten ondernemen. Het gezichtsverlies wat een organisatie op dit moment leidt is gigantisch wanneer het uitkomt dat deze nul aandacht besteed aan het milieu of erger nog, daadwerkelijk meewerkt aan de vervuiling van het milieu.

Lange weg te gaan …

Hoewel dit natuurlijk een stap in de goede richting is, moet er wel nog een lange weg worden afgelegd om onze planeet te behouden. Het feit dat de consument grote bedrijven steeds meer onder druk weet te zetten is een ontwikkeling die wij zeker aanmoedigen. Waar grote bedrijven vroeger vaak veel regels aan hun laars lapte, is er tegenwoordig steeds meer controle door instanties waardoor deze problemen in het licht komen en klanten verdwijnen.

 

Geef een antwoord

Duurzaam Actueel wordt mede mogelijk gemaakt door onze partners: 

Adverteren?

Wilt u op deze website adverteren neem dan contact met ons op voor de mogelijkheden.

Meld u aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief

Bij het aanmelden gaat u akkoord met ons privacybeleid.

© Copyright Duurzaam Actueel 2022 | Website is ontwikkeld door Sabos webdesign