Zalon, de gratis stylingservice van Zalando, biedt vanaf november 2018 de mogelijkheid om een sustainable outfit-box te bestellen. De inhoud bestaat uit minstens twee duurzame items en een basisoutfit die langer meegaat dan één seizoen.
Sinds de lancering van Zalon in 2015 zijn er ruim 60.000 duurzame items in Zalon-boxen ingepakt en verspreid over alle landen waarin de stylingservice actief is. Met het introduceren van de sustainable outfit-box zet Zalon een belangrijke stap in het verduurzamen van de mode-industrie. Door sustainable items op deze manier aan te bieden, kunnen consumenten makkelijk een duurzame keuze maken. Ook Zalon-stylisten kunnen eenvoudig duurzame items vinden door bij het samenstellen van outfit-boxen de filter ‘duurzaamheid’ aan te vinken in de Zalando-shop. Daarnaast creëert Zalon bewustzijn over het belang van duurzaamheid, door het delen van handige tips over ‘upcyclen’ en andere manieren om je kleding langer mee te laten gaan.
Het verduurzamen van de mode-industrie is alleen mogelijk door samen te werken met designers, kledingmerken en andere spelers in het veld. Zalon verheugt zich op de samenwerking met G-Star waarin duurzaamheid centraal staat. Ook de samenwerking met stylisten is van groot belang. Zalon-stylisten Janneke en Helga leggen uit hoe volgens hen de kloof tussen fast-fashion en duurzame mode te overbruggen is: van persoonlijke keuzes tot sustainable items in je Zalon-box.
Wat houdt ‘duurzaamheid’ voor jullie in?
Helga: “Duurzaamheid betekent voor mij bewust kiezen. Als ik een product in mijn handen heb, kijk ik altijd naar het label. Niet alleen om te zien waar het van gemaakt is, maar ook om het verhaal áchter het product te leren kennen. Als ik dat overtuigend vind, koop ik het. Onlangs heb ik nog een mooie rugtas gekocht van overgebleven stukken bootzeil.”
Janneke: “Voor mij is dat vooral leven op een manier waarbij je het milieu niet onnodig of onherstelbaar uitput. Een belangrijk onderdeel daarvan is ‘upcyclen’. Als een spijkerbroek versleten is kun je hem in de prullenbak doen, óf je kunt er de pijpen vanaf knippen en je hebt een korte broek. Een jurk die niet goed zit kun je in plaats van weg te gooien laten verstellen door een kleermaker en hergebruiken.”
Lees hier het volledige interview met Zalon-stylisten Helga en Janneke
Over Zalon
Zalon is de stylingservice van Zalando en dé place to be voor individuen die van top tot teen gestyled willen worden zonder er hoofd over of spaarvarken voor te breken. In 2015 ontstaan in Duitsland, zette Zalon in 2016 voet aan Nederlandse grond, vanaf 2017 ook in Vlaanderen en vanaf 2018 in Zweden. Aan de hand van een aantal vragen op www.zalon.nl geeft een klant informatie over uiterlijk, persoonlijke stijl en favoriete merken. De stylist maakt op basis van die criteria gratis een selectie waarmee één of twee outfits te creëren zijn. Als een item niet past of kleurt kan een klant deze gratis retourneren.
Over Zalando
Zalando is Europa’s grootste online fashion-platform voor vrouwen, mannen en kinderen. Klanten vinden op één plek een praktische shopervaring met een uitgebreid aanbod aan mode- en lifestyle-artikelen, variërend van schoenen, kleding, accessoires en cosmetica, met gratis verzending en retournering. Het assortiment van ruim 2.000 internationale merken bestaat uit populaire internationale en lokale merken, aangevuld met artikelen van Zalando’s private labels. Het lokale aanbod richt zich op de verschillende voorkeuren van de klanten in elk van de 17 Europese markten waar Zalando actief is: België, Denemarken, Duitsland, Finland, Frankrijk, Ierland, Italië, Luxemburg, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Spanje, Tsjechië, het Verenigd Koninkrijk, Zweden en Zwitserland. Door het logistieke netwerk met vijf centraal gelegen distributiecentra in Duitsland worden klanten in Europa efficiënt bediend, ondersteund door distributiecentra in Noord-Italië, Frankrijk en Zweden waarmee Zalando inspeelt op de lokale wensen van de klant. Met de integratie van mode, bedrijfsprocessen en online technologie biedt Zalando een overtuigend aanbod aan zowel klanten als partners.