Exceptionele groei 95,9% verkochte elektrische bestelwagens 2023

Verkoop van lichte bestelwagens in de lift. De verkoop van lichte bestelwagens in Nederland is weer in de lift. Waar er in 2022 63.435 bestelwagens werden geregistreerd op kenteken, waren dit er in 2023 68.902. Opvallend is dat er in 2021 nog 73.649 bestelwagens werden geregistreerd. Het aantal verkochte elektrische bestelwagens kent daarentegen al wel een groei sinds 2021 en groeide afgelopen jaar met maar liefst 95,9% ten opzichte van 2022, blijkt uit de cijfers van het RDW. Wat drijft deze groei?

bestelwagens

Er wordt fors geïnvesteerd in de laadinfrastructuur in Nederland, om de groei van totale elektrische voertuigen aan te kunnen en elektrisch rijden aantrekkelijker te maken. Foto via routelogic.nl 

Veranderende regelgevingen stimuleert de groei in totaliteit

Dat de algehele verkoop van lichte bestelwagens weer in de lift zit, komt overeen met de verwachtingen. BOVAG en RAI Vereniging verwachten zelfs dat het aantal nieuwe bestelwagens op kenteken in 2024 toeneemt tot 78.000 stuks. Deze prognose wordt gedreven door verandering in regelgeving, waaronder het vervallen van de BPM-vrijstelling (aanschafbelasting) voor bestelwagens in 2025.

Elektrische lichte bestelwagens al jaren in de lift

De verwachting is ook dat de invoering van de Zero-Emissiezones zijn invloed uit gaat oefenen in de verkoop van de lichte bestelwagen in 2024. Een ontwikkeling die eigenlijk al een aantal jaren in gang is blijkt uit de cijfers van RouteLogic. In 2021 werden er 3288 nieuwe lichte bestelwagens op kenteken gezet, in 2022 waren dit 4.942 stuks en in 2023 zelfs 9.682.

De vrijstelling van BPM blijft voor elektrische bestelwagens nog wel bestaan na 2025. Hierdoor wordt het financieel interessanter om een elektrische bestelwagen aan te schaffen, dan een CO2-uitstotende bestelwagen. De totale cost of ownership van een elektrische bestelwagen zal dan dichter bij die van een CO2-uitstotende bestelwagen liggen.

Verbeterde laadinfrastructuur moet elektrisch rijden aantrekkelijk maken

Er wordt fors geïnvesteerd in de laadinfrastructuur in Nederland, om de groei van totale elektrische voertuigen aan te kunnen en elektrisch rijden aantrekkelijker te maken. In 2021 waren er in totaal nog 84.742 publieke laadpalen, blijkt uit cijfers van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL).

In november 2023 werden de nieuwe cijfers gepubliceerd en hieruit blijkt dat Nederland op dat moment over 142.708 publieke laadpalen beschikt. Hiermee heeft Nederland de grootste laaddichtheid van Europa. Uit een vorig onderzoek van RouteLogic bleek dat de laadinfrastructuur één van de voornaamste redenen was om nog niet voor een elektrische bestelwagen te kiezen, naast de aanschafkosten en de beperkte actieradius … Lees verder

Lees verder op bron: routelogic.nl

Bron: routelogic.nl

 

Geef een reactie