Havenbedrijf legt getijdepoelen aan in het Calandkanaal

Havenbedrijf Rotterdam brengt langs de noordzijde van het Calandkanaal 16 getijdepoelen aan. Het gaat om ruwe, betonnen kuipen die worden ingebed in de oevers van het kanaal. De ECOcrete® getijdepoelen zijn zo ontworpen dat water bij eb langer blijft staan. Ze vormen tijdelijke poeltjes die van nature horen bij een stenige kust, maar in een moderne haven grotendeels ontbreken.

getijdepoelen

Getijdepoeltjes in het Calandkanaal. Foto: Ries van Wendel de Joode (free of copyright)

Getijdepoeltjes of ecomodules

“Deze zogenoemde ecomodules passen in het streven van het Havenbedrijf om de biodiversiteit en de vestigingsmogelijkheden van organismen te vergroten. En daarmee de visstand en de kwaliteit van het water verder te verbeteren”, aldus Ronald Paul, COO van het Havenbedrijf. Naast de getijdepoelen trof het Havenbedrijf een reeks aan maatregelen. Het Havenbedrijf neemt – met het Wereldnatuurfonds, Rijkswaterstaat en de gemeente Rotterdam – deel aan het project De Groene Poort. In dit kader legt het met materiaal dat vrijkomt bij ander werk, langsdammen aan over een lengte van vijf kilometer langs de zuidzijde van de Nieuwe Waterweg. In de herfst plaatste het Havenbedrijf bij wijze van proef biohutten in het Calandkanaal; een kunstmatig gecreëerde leefomgeving voor opgroeiende vis. Bovendien worden aan de palen onder de bruggen in het Calandkanaal diverse structuurverrijkende maatregelen getroffen, zoals ‘paalhula’s’ en ‘getijdencups’.

PortXL

De getijdepoelen zijn ontwikkeld door ECOncrete tech ltd, een op wetenschap gebaseerd bedrijf dat biodiversiteit-verhogende betonproducten ontwerpt die de ecologische voetafdruk van kust- en maritieme projecten verminderen, terwijl de stabiliteit en levensduur behouden blijft of zelfs verhoogd wordt. Het bedrijf maakt onderdeel van het PortXL accelerator programma om innovatieve ondernemingen te versnellen.

Calandkanaal

De afgelopen tijd is het Calandkanaal heringericht, onder andere met boeien- en palenconfiguraties, een LNG-bunkerligplaats en zeven nieuwe ligplaatsen voor de binnenvaart. Een bijzonder initiatief in dit verband is de aanleg van de binnenvaartligplaats voor de toekomst. De initiatieven om de visstand en de kwaliteit van het water te verbeteren, passen hier bij.

Bron: www.portofrotterdam.com

 

Geef een reactie

Adverteren?

Wilt u op deze website adverteren neem dan contact met ons op voor de mogelijkheden.

Meld u aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief

Bij het aanmelden gaat u akkoord met ons privacybeleid.

© Copyright Duurzaam Actueel 2019 | Website is ontwikkeld door Sabos webdesign