Jumbo heeft primeur met MSC-gecertificeerde huismerklijn vis in blik

Jumbo introduceert deze week als eerste supermarktketen in Nederland een volledige eigen huismerklijn visconserven met MSC-keurmerk. De supermarkt zet daarmee een belangrijke volgende stap in het verder verduurzamen van haar visaanbod. Eerder al kregen verse vis en diepvriesvis van het Jumbo Huismerk het duurzaamheidskeurmerk toegewezen. Klanten kunnen met deze nieuwe lijn nu ook een duurzamere en voordelige keuze maken in het schap met visconserven.

MSC

Een aanhoudende stijging in het gebruik van het MSC-keurmerk, waarbij deze stap van Jumbo flinke impact heeft. Het is ingewikkeld om een volledig gecertificeerd assortiment conserven op te zetten; dat geldt met name voor tonijn en sardines. Afbeelding via jumbo.com 

Jumbo: met zorg voor mens, dier en milieu

Jumbo heeft als uitgangspunt dat producten geproduceerd moeten worden met zorg voor mens, dier en milieu. Om dat te waarborgen, streeft Jumbo naar steeds meer producten met een keurmerk in haar aanbod. Klanten kunnen zo een bewuste keuze maken voor vis die afkomstig is uit duurzame visserij (MSC) of van een verantwoorde kwekerij (ASC). Jumbo levert hiermee een belangrijke bijdrage aan het behoud van de visstand en de bescherming van zeeën en kusten.

Schap in beweging

Uit het ‘Stand van het schap’-onderzoek uit 2019 van de Marine Stewardship Council (MSC) is gebleken dat het conservenschap achterbleef in het gebruik van gecertificeerde vangst (48%) ten opzichte van vers (82%) en diepvries (94%). “Sindsdien is het schap volop in beweging,” legt Hidde van Kersen, Program Director Benelux bij MSC uit. “We zien een aanhoudende stijging in het gebruik van het MSC-keurmerk, waarbij deze stap van Jumbo flinke impact heeft. Het is immers ingewikkeld om een volledig gecertificeerd assortiment conserven op te zetten; dat geldt met name voor tonijn en sardines. We zijn daarom erg blij dat het Jumbo is gelukt. Zo heeft de consument weer meer opties om met een bewuste productkeuze de duurzame visserij te steunen.”

Betaalbare keuze

Met deze introductie laat Jumbo wederom zien dat klanten bij het supermarktbedrijf terecht kunnen voor een groot aanbod van duurzamere producten. Onlangs nog was Jumbo de eerste supermarktketen met eigen garnalenkroepoek uit Nederlandse wateren voorzien van MSC-keurmerk. “We zien dat klanten steeds vaker een bewuste keuze maken,” zegt Olaf de Boer, directeur Commercie bij Jumbo. “Met deze productintroductie helpen we onze klanten om een duurzame én betaalbare keuze te maken. We verkopen bij Jumbo nu bijna uitsluitend duurzaam gevangen of verantwoord gekweekte vis of vis die groen op de VISwijzer is. Van ons huismerk verse vis, diepvriesvis en gerookte vis heeft 96% het ASC- of MSC-keurmerk. Daar zijn we trots op, net zoals op het feit dat we nu een eigen lijn vis in blik hebben met het MSC-keurmerk.”

Acht producten

De nieuwe lijn visconserven bestaat uit acht verschillende producten: vier tonijnvarianten (water, zonnebloemolie, olijfolie, met groenten in tomatensaus), ansjovis, roze zalm, haring in tomatensaus en sardines. De tonijn en sardines liggen vanaf week 31 in het schap; de zalm, ansjovis en haring in tomatensaus volgen enkele weken later.

Bron: jumbo.com

 

One Response to Jumbo heeft primeur met MSC-gecertificeerde huismerklijn vis in blik

Geef een reactie