Lamb Weston / Meijer kiest voor duurzamer fritestransport met een LZV op LNG tussen fabriek en vrieshuis

Dit levert de aardappelverwerker een besparing op van ruim 31.000 kg CO2 per jaar.

Lamb Weston / Meijer (LW/M) gaat samen met logistiek partner Visbeen, een nieuwe stap zetten in het zo duurzaam mogelijk vervoeren van haar producten naar klanten. Het overstappen van diesel naar LNG voor de LZV (Langere en zwaardere vrachtauto, ook wel Eco-combi; maximaal 25,25 meter lang en maximaal 60 ton zwaar) shuttle die 24/7 pendelt tussen de fabriek in Oosterbierum, met een volcontinue productieproces, en de vriesopslag in Bergen op Zoom levert jaarlijks een CO2 besparing op van ruim 31.000 kg.

Lamb Weston / Meijer

“Dat we het nu op LNG gaan proberen, is omdat wij vinden dat we anders moeten gaan denken. Met dergelijk grote aantallen kilometers kunnen we onze CO2-uitstoot zo behoorlijk terugdringen”, aldus aandeelhouder Adrie Visbeen. Foto via www.lambweston.eu/nl

Lamb Weston / Meijer: zo duurzaam mogelijk vervoeren

De internationale aardappelverwerker LW/M blijft zich inzetten voor het zo duurzaam mogelijk vervoeren van haar producten naar de klanten, om de CO2 emissie in de totale keten te verlagen. In de afgelopen twee jaar is, in nauwe samenwerking met de logistieke partner Visbeen, het gemiddeld aantal wegkilometers per ton vervoerd eindproduct verlaagd met bijna 6% (van 459 km naar 432 km per ton) via verdere optimalisatie van routes. Daarnaast is het vervoer via water en over het spoor uitgebreid.

Klimaatneutrale toekomst

“Het is belangrijk dat we ketenpartners hebben die met ons meedenken richting een klimaatneutrale toekomst. Dit omvat zowel het duurzaam telen van aardappelen, het productieproces, maar zeker ook het transport van onze producten naar klanten” zegt Jolanda Soons, verantwoordelijk voor het duurzaamheidsprogramma bij LW/M. “Ook hier kunnen we impact maken en deze nieuwe LNG-truck is het rijdende bewijs”.

Anders gaan denken

“Dat we het nu op LNG gaan proberen, is omdat wij vinden dat we anders moeten gaan denken. Met dergelijk grote aantallen kilometers kunnen we onze CO2-uitstoot zo behoorlijk terugdringen”, aldus aandeelhouder Adrie Visbeen. Deze Scania R410 is voorzien van een elektrische koeling van zowel de bakwagen als de trailer, waarvan de stroom wordt opgewekt via de versnellingsbak van de truck. Dat vergroot de CO2-besparing nog verder.

Trots

De LZV (Langere en zwaardere vrachtauto, ook wel Eco-combi; maximaal 25,25 meter lang en maximaal 60 ton zwaar) gaat rijden via een uitgekiende planning waarbij er steeds drie chauffeurs voor twee voertuigen beschikbaar zijn. “Het is echt een heerlijke wagen. Echt iets om trots mee rond te rijden. En rijden op LNG is ontzettend stil”, aldus chauffeur Leon de Blok van Visbeen.

Bron: www.lambweston.eu

 

Geef een reactie

Adverteren?

Wilt u op deze website adverteren neem dan contact met ons op voor de mogelijkheden.

Meld u aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief

Bij het aanmelden gaat u akkoord met ons privacybeleid.

© Copyright Duurzaam Actueel 2019 | Website is ontwikkeld door Sabos webdesign