Nieuwe leidingstrook Moezelweg voor extra transportcapaciteit waterstof en CO2

Het Havenbedrijf Rotterdam heeft, na het doorlopen van een Europese aanbestedingsprocedure, de aanleg van een nieuwe leidingstrook langs de Moezelweg gegund aan Swietelsky Rail Benelux B.V. Met het project wordt een belangrijke volgende stap gezet in het aanleggen van de infrastructuur voor de energietransitie. De leidingstrook biedt ruimte aan de buizen van HyTransport.RTM en Porthos voor het vervoer van waterstof en CO2.

leidingstrook

Vlnr. Egbert van der Wal (Hoofd Port Development Havenbedrijf Rotterdam), Boudewijn Siemons (COO Havenbedrijf Rotterdam), Niek Lentink (Operationeel directeur Swietelsky Rail Benelux B.V.) en John Weijtmans (Algemeen directeur Swietelsky Rail Benelux B.V.) Foto: Havenbedrijf Rotterdam. Foto via portofrotterdam.com/nl 

De nieuwe leidingstrook

Voor de uitbreiding van de capaciteit langs de Moezelweg in het Europoortgebied zijn de verlegging van de bestaande stamlijn, het plaatsen van een grondkerende constructie en het afgraven van een gedeelte van het talud nodig. De nieuwe leidingstrook zal 7,60 meter breed worden en ruimte creëren voor 6 tot 7 kabels en leidingen. Het project zal eind 2023 gereed zijn.

HyTransport.RTM en Porthos

De HyTransPort.RTM waterstofleiding, is een open access-leiding, voor alle bedrijven die waterstof willen afnemen of leveren. Shell heeft als eerste bedrijf een overeenkomst getekend om gebruik te maken van HyTransPort.RTM. Holland Hydrogen I, de elektrolyser die Shell gaat bouwen op de Maasvlakte, zal worden aangesloten op de leiding.

Porthos, een samenwerking tussen Havenbedrijf Rotterdam, Gasunie en EBN, ontwikkelt een project waarbij CO2 van de industrie in de Rotterdamse haven wordt afgevangen, getransporteerd en opgeslagen in lege gasvelden onder de Noordzee. Porthos gaat circa 37 Mton CO2 opslaan, dat is circa 2,5 Mton CO2 per jaar gedurende 15 jaar.

Klimaatdoelstellingen

Havenbedrijf Rotterdam heeft de ambitie om in 2030 de CO2 uitstoot in het haven industrieel complex met 55% te verminderen. In 2050 moet de haven klimaatneutraal zijn. De lopende projecten binnen de pijlers en de productie van waterstof en biobrandstoffen zorgen samen voor een CO2-reductie van 23 miljoen ton. Dat is 35% van de totale Nederlandse CO2-reductiedoelstelling voor 2030 (65 miljoen ton). Deze projecten vragen de komende jaren veel extra infrastructuur, zoals pijpleidingen en kabels. Het oplossen van het knelpunt in de leidingstrook aan de Moezelweg is daarom een belangrijke eerste stap.

Bron: portofrotterdam.com/nl

 

Geef een antwoord

Duurzaam Actueel wordt mede mogelijk gemaakt door onze partners: 

Adverteren?

Wilt u op deze website adverteren neem dan contact met ons op voor de mogelijkheden.

Meld u aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief

Bij het aanmelden gaat u akkoord met ons privacybeleid.

© Copyright Duurzaam Actueel 2022 | Website is ontwikkeld door Sabos webdesign