Staatssecretaris: ‘Schone vrachtauto’s houden toegang tot stadscentra’

Schone vrachtauto’s moeten toegang houden tot binnensteden. Bevoorrading met vrachtauto’s is namelijk duurzamer en efficiënter dan met bestelauto’s. Dat vinden Tweede Kamer en staatssecretaris Van Veldhoven van IenW, bleek bij een Kamerdebat. TLN en evofenedex zijn blij met deze conclusie, want in veel gemeenten staat de toegang van vrachtauto’s tot de binnenstad onder druk. Ook wanneer het om schone of zelfs zero emission-vrachtauto’s gaat. Zowel TLN als evofenedex vroegen bij Kamerleden aandacht voor dit probleem, voorafgaand aan het debat over duurzaam vervoer.

Dertien bestelauto’s voor één trekker-oplegger

Een trekker met oplegger vervoert evenveel goederen als dertien bestelauto’s en in een bakwagen past zeven keer zoveel als in één bestelauto, rekende Kamerlid Remco Dijkstra (VVD) de staatssecretaris voor. In die vergelijking wint een trekker het glansrijk van de bestelauto rijdend op diesel. Bovendien heeft dit een positief effect op de bereikbaarheid en veiligheid in de stad. Hoe minder verkeersbewegingen, hoe beter.

Vrachtauto’s

Staatssecretaris Van Veldhoven onderschreef het pleidooi van Dijkstra en benadrukte de innovaties op het gebied van duurzamere voertuigen. Er zijn diverse elektrische voertuigen in ontwikkeling en ook de CO2-normen voor vrachtauto’s worden aangescherpt in Europa: ‘gewone’ vrachtauto’s met dieselmotoren worden dus ook steeds schoner. Daarnaast werken evofenedex en TLN nauw samen om het vervoer steeds efficiënter en dus duurzamer te maken. Denk hierbij aan samenwerking tussen verladers, vervoerders en binnenstedelijke hubs.

Harmonisering milieuzones

Van Veldhoven benadrukte nogmaals dat zij zich hard wil maken voor de harmonisering van milieuzones, om een lappendeken aan regels tegen te gaan. Dit wil ze onder meer doen door meer gemeenten te betrekken bij de Green Deal Zero Emissie Stadslogistiek (ZES). Want hoe meer gemeenten zich aan de richtlijnen van die Green Deal houden, hoe meer uniformiteit. Nu nemen er veertien gemeenten deel, maar dat wil de staatssecretaris uitbreiden naar alle veertig grote gemeenten in Nederland. Daarnaast komt ze met nieuwe plannen voor bestelauto’s en milieuzones. In die plannen schenkt Van Veldhoven onder meer aandacht aan voldoende laadpalen voor bestel- en vrachtauto’s.

Bron: www.tln.nl

 

Geef een reactie