Start campagne ’Switch to Zero’ om CO2-uitstoot scheepvaart te reduceren

Bedrijven die hun goederen per schip importeren of exporteren hebben doorgaans weinig invloed op de brandstofkeuze van de (container)rederij. GoodShipping brengt hier verandering in met het concept ‘insetting’. Het Havenbedrijf Rotterdam en GoodShipping voeren samen campagne om bedrijven hiermee kennis te laten maken en (een deel van) hun zeevracht met duurzame brandstof te laten vervoeren.

campagne

Afbeelding via goordchipping.com 

‘Switch to Zero’ campagne

Doel van de ‘Switch to Zero’ campagne is zo’n twintig zeevrachtverladers aan boord te krijgen. Swinkels Family Brewers, bekend van onder andere Bavaria en Cornet, en Dille & Kamille zijn de eersten die aangekondigen mee te doen met deze actie. Zij laten volgend jaar (een deel van) hun containers verschepen op duurzame brandstof.

Insetting als impact mechanisme

Bij ‘insetting’ wordt CO2-reductie niet bereikt door compensatie (‘offsetting’ door bijvoorbeeld bomen aan te planten) maar door gebruik van duurzame brandstof door de scheepvaart zelf. Verladers, die vaak kleine aantallen containers op verschillende schepen laten vervoeren, kunnen met ‘insetting’ via GoodShipping een bepaalde hoeveelheid CO2-reductie kopen. GoodShipping zorgt dat die wordt gerealiseerd door een schip van duurzame brandstof te voorzien. Dat hoeft niet hetzelfde schip te zijn als waarop de containers worden vervoerd.

Campagne om nieuwe verladers aan boord te krijgen

Om de logistieke sector te stimuleren CO2 te besparen willen GoodShipping en het Havenbedrijf Rotterdam zo’n twintig nieuwe zeevrachtverladers vinden die van deze dienst gebruik willen maken. De campagne biedt een laagdrempelige manier om in te stappen en bij te dragen aan concrete CO2-reductie. Doel is met deze verladers gezamenlijk een schip te bunkeren, zodat er 2023 ton CO2 minder in de atmosfeer komt. Dit is vergelijkbaar met de hoeveelheid CO2 die vrijkomt bij het vervoer van zo’n 15.000 TEU containers tussen Rotterdam en Göteborg.

campagne 2

Allard Castelein, CEO Havenbedrijf Rotterdam: ‘De scheepvaart ligt nog niet op schema om CO2-neutraal te zijn in 2050. Samen met partners ontwikkelen we een reeks initiatieven om de logistiek te helpen verduurzamen: van binnenvaart op batterijen tot walstroom voor zeeschepen, en van de productie van bio-kerosine voor de luchtvaart tot zogenoemde Green Corridors voor de zeevaart. Die 2023 ton reductie door de inzet van duurzame brandstof is pas een begin. We willen laten zien dat het kan en de discussie op gang brengen, met als doel opschaling en steeds meer CO2-reductie. Het tempo van de transitie moet omhoog.’

Dirk Kronemeijer, CEO Dirk Kronemeijer, CEO GoodShipping:

‘We hebben afgelopen twee jaar de enorme versnelling gezien die verladers hebben teweeggebracht in het tempo van de energietransitie en om die reden willen we meer bedrijven de mogelijkheid geven om haar vracht duurzaam te laten verschepen. Het aanbod van het Havenbedrijf Rotterdam, dat de duurzaamste haven ter wereld wil zijn, om hierin te helpen was dan ook een makkelijke keuze. Met de Switch to Zero campagne maken we het voor bedrijven eenvoudig hun transport te verduurzamen, zonder ingewikkelde aanpassingen in de supply chain.’

Harold Reusink, Supply Chain Manager Dille & Kamille:

‘Bij Dille & Kamille streven we naar het verder verduurzamen van ons assortiment. Daarom werken wij voor ons transport overzee samen met GoodShipping. Wat mooi is aan deze samenwerking, is dat het ook anderen inspireert om verder te kijken naar mogelijkheden om te verduurzamen. Zo zorg je voor een kettingreactie binnen een keten die van oorsprong vrij conservatief is, simpelweg omdat er nieuwe vragen gesteld worden rondom de organisatie van het transport.’

Fred Hooft, global logistics manager bij Swinkels Family Brewers:

‘We hebben de ambitie om volledig circulair te ondernemen. Hierbij kijken we natuurlijk ook naar de CO2-uitstoot van ons transport. De Switch to Zero campagne is een mooie eerste stap om te verkennen hoe we ons zeetransport kunnen verduurzamen. Hopelijk beweegt dit initiatief meerdere bedrijven om de stap te wagen en kunnen we gezamenlijk het verschil maken om de belasting voor milieu en klimaat te verkleinen.’

De campagne van GoodShipping en het Havenbedrijf Rotterdam om zo’n twintig verladers mee te laten doen start op 5 december, maar Dille & Kamille en Swinkels Family Brewers hebben zich al gemeld als deelnemer. Deelnemende bedrijven kunnen kiezen voor een CO2 reductie van 75, 100, of 125 ton CO2-reductie. GoodShipping en het Havenbedrijf geven een substantiële korting per ton CO2-reductie, zodat het bedrijven aantrekkelijk gemaakt wordt kennis te maken met deze aanpak.

Alleen echt duurzame geavanceerde biobrandstoffen

De scheepvaart is verantwoordelijk voor zo’n 3% van de mondiale CO2-uitstoot, maar is tegelijkertijd een complexe sector die lange tijd buiten de internationale klimaatafspraken viel. Daarnaast is de keten versnipperd omdat bedrijven vaak slechts enkele containers op een schip verschepen.

Het Nederlandse bedrijf GoodShipping is wereldmarktleider in ‘insetting’, de dienst voor verladers en producenten om zeevracht op duurzame brandstof te laten vervoeren in plaats van traditionele, fossiele brandstof. Door deze vorm van ‘insetting’ wordt de energietransitie in de transportsector versneld. Het initiatief komt niet bij de rederijen te liggen, maar bij de ladingeigenaren. GoodShipping werkt al voor partijen zoals DHL, IKEA, BMW, Tony’s Chocolonely, Beiersdorf en Kings of Indigo. De brandstof wordt gemaakt van gecertificeerde duurzame stromen waaronder frituurvet en dierlijke vetten die als 100% afval zijn gelabeld en niet hoogwaardiger gebruikt kunnen worden. Ook concurreren deze zogenaamde geavanceerde biobrandstoffen niet met de voedselketen en tast productie niet belangrijke eco-systemen aan zoals het regenwoud aan. Dit wordt door een onafhankelijke duurzaamheidsboard gemonitord.

Bron: portofrotterdam.com/nl

 

Geef een antwoord