De verduurzaming van de koffiebranche

Het belang van duurzaam ondernemen beseffen steeds meer organisaties in Nederland en in de rest van de wereld. Door klimaatverandering en de groeiende vraag naar koffie komt de wereldwijde koffievoorziening in gevaar.

De basis van het verduurzamen van de koffiebranche is een juiste balans van people, planet en profit. Oftewel de balans tussen sociale, milieu- en economische aspecten. Om dit te bewerkstelligen moet er met respect worden omgegaan met de mensen doormiddel van goede arbeidsomstandigheden en mensenrechten. Daarnaast moet de koffie op een milieuvriendelijke manier worden geteeld en geproduceerd. Tenslotte moet ook de opbrengst van de koffieboer goed zijn. Degene moet een eerlijke prijs ontvangen voor zijn product.

koffiebranche

Ook de consument kan bijdragen aan meer duurzaamheid in de koffiebranche. Allereerst door het kopen van koffie met een duurzaamheidskenmerk, zoals bijvoorbeeld Rainforest Alliance of Max Havelaar. En misschien nog wel de eenvoudigste tip: maak gebruik van een herbruikbare beker. In dit blogartikel lees je alles over de laatste ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid in de koffiebranche.

In de koffiebranche valt er circulair gezien nog veel winst te behalen. Het komt erop neer dat je in een circulaire economie zoveel mogelijk grondstoffen in de biologische loop wil hebben en houden, en ze in de technische loop eindeloos wil hergebruiken. Verpakkingsmateriaal zit bijvoorbeeld nog in de technische loop en kan worden verbeterd met alternatieven voor het plastic dat wordt gebruikt.

Circulariteit in de koffiebranche

Consumenten willen graag eerlijke producten. Op dit vlak kun je als bedrijf natuurlijk niet achter blijven als het gaat om koffie. Een belangrijk trend op het gebied van koffie is dan ook circulariteit. Ofwel: het vinden van oplossingen voor voedselverspilling en het hergebruiken van materialen. Het streven is om zo min mogelijk waarde van grondstoffen en producten te vernietigen tijdens het gebruik. Het doel is om uiteindelijk zero waste en 100% duurzaam te ondernemen. Deze trend zal de komende jaren alleen maar groter worden.

Starbucks test beker-recycling in Nederland

In elf vestigingen in Nederland is Starbucks reeds gestart met een nieuw recyclinginitiatief. Klanten kunnen gebruikte papieren bekers inleveren. Ze worden vervolgens verwerkt tot nieuwe papierproducten.

In Britse winkels werd het verzamelproces voor recycling al eerder met succes geïntroduceerd. Het gaat vooralsnog om een test in Amsterdam, Utrecht en Den haag. Volgens Starbucks zijn er al plannen om het initiatief uit te breiden naar meer locaties door het hele land. Starbucks neemt niet alleen bekers in, maar alle gebruikte papieren bekers.

koffiebranche 2

Herbruikbare bekers (take- away bekers)

Starbucks biedt al langer dertig eurocent korting aan klanten die een herbruikbare beker meenemen. Ook worden zulke bekers voor twee euro in de vestigingen verkocht.
Niet alleen Starbucks neemt de recycling en het gebruik van herbruikbare bekers serieus. Ook steeds meer barista’s starten dergelijke initiatieven. Bijvoorbeeld de koffiebar Back to Black. ’Een trend is dat steeds meer klanten zelf een beker meenemen. Wij doen mee aan dit initiatief en zien dat het enorm aanslaat. Ik denk dat ongeveer al 30% van onze klanten dit doet’, zegt Sybilla Jimmink, manager van Back to Black.

Composteren of bio-energie ontwikkelen van koffiedik

Koffie kan wat dat betreft niet duurzaam genoeg zijn. Duurzaamheid is meer dan enkel een duurzame koffieboon. In de gehele koffieproductieketen kan duurzaamheid worden doorgevoerd. Niet alleen tijdens het productieproces, maar ook na het produceren en consumeren van koffie kunnen we een bijdrage leveren aan een duurzame wereld. De restanten die overblijven na het koffiezetten, koffiedik, kan een tweede leven krijgen. Het kan op diverse manieren worden ingezet.

Zo verwerkt het bedrijf Coffee Recycling bijvoorbeeld koffiedik tot biobrandstof. Door het om te zetten in eco-koffiebrikketten en bio-pellets zijn flinke besparingen op CO2-uitstoot mogelijk. De eco- koffiebriket is gemaakt van 25 kopjes koffie en bevat ongeveer 20% meer energie dan hout- wat betekent dat het warmer en langer brandt dan hout.

Elke jaar worden duizenden tonnen koffiedik verzameld bij koffiebars, bedrijven en koffiebranderijen. Recycling van koffie helpt de uitstoot van broeikasgassen te verminderen, leidt afval weg van kostbare stortplaatsen en gee” je kopje koffie een nuttige tweede leven.

Daarnaast kan koffiedik worden gebruikt om te composteren. Partners van Gro-together verzamelen koffiedik. Gro-together gebruikt het koffiedik als meststof voor het kweken van oesterzwammen. De oesterzwammen worden weer gebruikt om producten van te maken.

Starbucks mikt op groene winkels

In 2025 wil Starbucks wereldwijd tienduizend duurzame vestigingen hebben. Ze willen met het openen van duurzamere winkels een nieuwe standaard zetten voor ‘groene retail’. Het beheer en de bouw van nieuwe en te renoveren panden moet duurzaam zijn. Daarbij nodigt Starbucks andere retailers uit om mee te doen aan dit initiatief. In 2019 beginnen ze met het ontwikkelen van een programma om alle winkels te testen aan de hand van nieuw opgestelde criteria.

De groene Starbucks-winkels worden voorzien van zon- en windenergie. De materialen worden allemaal aangeleverd uit duurzame bronnen. En door nieuwe technologieën toe te passen moet het energieverbruik met een kwart naar beneden gaan en het waterverbruik met dertig procent. Ook wil de keten meer hergebruiken en overgebleven voedsel aan lokale voedselbanken doneren.

Dit artikel is geschreven door Marthijn van Oostveen, content marketeer bij Offerte.nl.

 

Geef een reactie