Eerste waterstof bunkervergunning van Nederland

In de haven van IJmuiden is onlangs de eerste waterstof bunkervergunning verleend. Met deze vergunning kan Windcat Workboats in de haven van IJmuiden de Hydrocat 48 met waterstof bunkeren. Het bunkeren van waterstof voor schepen is een belangrijke ontwikkeling voor de verduurzaming van de havens van IJmuiden en Amsterdam en de scheepvaart.

bunkervergunning

De Hydrocat 48 van Windcat Workboats. Foto via portofamsterdam.com/nl

Verduurzaming van havens en scheepvaart

Varen op waterstof draagt bij aan de ambitie van de provincie Noord-Holland om in 2050 klimaatneutraal te zijn. Windcat Workboats onderzocht samen met Omgevingsdienst IJmond, Zeehaven IJmuiden N.V. en Port of Amsterdam wat er nodig was om het bunkeren van waterstof mogelijk te maken. Omgevingsdienst IJmond heeft namens gemeente Velsen een omgevingsvergunning verleend voor deze activiteit.

Bunkervergunning

Willem van der Wel, Managing Director van Windcat Workboats: “Met deze vergunning is een belangrijke stap gezet om waterstof als brandstof voor schepen te kunnen gebruiken en ook deze industrie te vergroenen. Het bunkeren van waterstof voor de scheepvaart is een nieuwe ontwikkeling waardoor het vergunningsproces niet makkelijk was. Met deze eerste waterstof bunkervergunning verwachten we het gebruik van waterstof als groene brandstof te kunnen versnellen.”

Hydrocat 48

De Hydrocat 48 wordt ingezet om bemanning van en naar offshore windparken te vervoeren voor de bouw en het onderhoud van windparken. Het schip vaart in IJmuiden en daar is in de IJmondhaven de pilot met het bunkeren van waterstof succesvol verlopen. Hierna wordt het schip vanuit de haven van Oostende ingezet voor haar normale operationele werkzaamheden: het onderhoud van 44 Vestas turbines van het Belgische windpark Norther. Windcat Workboats heeft de ambitie om in de toekomst meer waterstof aangedreven schepen in de vaart te nemen.

Sleutelrol Noordzeekanaalgebied

De Noordzee wordt gezien als een belangrijke locatie voor de aanvoer van duurzame energie. Vanuit het Noordzeekanaalgebied zal een groot deel van de geplande 21 GW wind op zee voor 2030 worden gerealiseerd en onderhouden. Nu de schepen die richting windparken gaan op waterstof kunnen bunkeren, wordt het werken aan deze transitie zo schoon mogelijk gemaakt.

bunkervergunning 2

De duurzame haven

We kiezen voor duurzame ontwikkeling, zodat we in 2030 behoren tot de top van Europa’s duurzame havens. Economisch sterk en stabiel, met een goede marktpositie en met veel aandacht voor het milieu, onze directe omgeving en de maatschappij. Dat betekent ook dat we ons tot inspannen om fysieke overlast en milieubelasting tot een minimum te beperken. Een grootse haven met een minimale voetafdruk.

Bron: portofamsterdam.com/nl 

 

Geef een antwoord

Duurzaam Actueel wordt mede mogelijk gemaakt door onze partners: 

Adverteren?

Wilt u op deze website adverteren neem dan contact met ons op voor de mogelijkheden.

Meld u aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief

Bij het aanmelden gaat u akkoord met ons privacybeleid.

© Copyright Duurzaam Actueel 2022 | Website is ontwikkeld door Sabos webdesign