Koopman neemt eerste elektrische MAN eTGM in gebruik

De veelzijdige logistieke dienstverlener Koopman Logistics heeft onlangs de eerste MAN eTGM die in Nederland in het distributiewerk ingezet gaat worden, in gebruik genomen. Deze vol-elektrische bakwagen gaat voor PON Logistiek auto-onderdelen rijden op twee routes. “We willen heel graag, en liefst ook nog zo snel mogelijk, omschakelen op zero-emissie vervoer”, zegt Klaas Koopman die bij het bedrijf directeur Business Development &Innovatie is. “Wij kiezen, waar dat kan, voor duurzame oplossingen. De eTGM is er één van. Wij zijn ons bewust van onze CO2- voetafdruk en hebben als doelstelling dit te verlagen. We maken in ons wagenpark al gebruik van diverse elektrische wagens en tanken met een deel van onze vloot pure HVO. Voor ons was dit een mooie kans om samen met PON en MAN het initiatief aan te gaan om te kijken wat de elektrische vrachtwagen ons in de toekomst kan brengen.”

Koopman

Op de foto overhandigt commercieel directeur Jorrit-Jan van Gestel de sleutel symbolisch aan Wouter Renkema van Koopman. Foto via nieuws.man-trucks.nl

Koopman: rekenen

“Dit project is meer dan alleen de vrachtwagen. Het gaat daarnaast om het optimaal plannen van de rit, en de laad-, los-, en oplaadcycli. Dat laatste schept wel eens een spraakverwarring; het gaat om het laden van vracht, en laden van stroom. Dat moet zorgvuldig gepland worden, en de juiste rit versus locatie bij kiezen. Wij denken dat we die hiermee gevonden hebben, om een start te kunnen maken met elektrificatie van vrachtwagens binnen Koopman,” zegt Wouter Renkema, manager wagenpark en werkplaatsen bij Koopman.

Voorkeur

“We zullen altijd kiezen voor trucks van een OEM, oftewel een bestaande fabrikant. Alleen als de fabrikant er zelf achterstaat, en dit ondersteund wordt door een Europees dealernet, kunnen wij de voertuigen gebruiken waarvoor ze bedoeld zijn; transport in heel Europa, zonder beperkingen.

MAN eTGM inzet 24 uur

MAN bouwde op basis van de TGM een elektrische variant. Die heeft een actieradius van 200 kilometer. Dat past volgens Renkema keurig binnen de routes die voor deze elektrische truck worden ingepland. “We rijden er in de ochtend mee vanuit Leusden, wat in feite de standplaats is, naar diverse adressen op de Veluwe. In de nacht volgt dan nog een route naar Amsterdam. Ons doel is om praktijkervaring op te doen. Een ‘proef’ of ‘pilot’ zou ik het niet willen noemen. De komende vier jaar wordt deze truck gewoon in ons werk ingezet.”

Opladen

Voor elke rit worden de accu’s opgeladen aan het snellaadstation van Pon Logistics in Leusden. De bruikbare accucapaciteit bedraagt 185 kWh en het vermogen van de elektromotor bedraagt 265 kW. Deze MAN eTGM heeft een netto laadvermogen van 12,5 ton wat prima past bij de dagelijkse inzet.

Bron: nieuws.man-trucks.nl

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

One Response to Koopman neemt eerste elektrische MAN eTGM in gebruik

  • Transport in heel Europa, zonder beperkingen kan met Wisselbatterij. Laadstations langs snelwegen aangesloten op Zonnepark met Wisselbatterij. Een hectare produceert 1 miljoen kWh. Stop, Swap, Go.

Geef een antwoord

Duurzaam Actueel wordt mede mogelijk gemaakt door onze partners: 

Adverteren?

Wilt u op deze website adverteren neem dan contact met ons op voor de mogelijkheden.

Meld u aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief

Bij het aanmelden gaat u akkoord met ons privacybeleid.

© Copyright Duurzaam Actueel 2022 | Website is ontwikkeld door Sabos webdesign