Lightyear en Deloitte partners voor de mobiliteit van de toekomst

Het nieuwe Nederlandse technologiebedrijf Lightyear en Deloitte Nederland zijn een ecosysteem aan het vormgeven om de toekomst van mobiliteit duurzamer te maken. De samenwerking is gericht op het vormgeven van de ‘future of mobility’ samen met een ecosysteem van betrokken bedrijven, zoals LeasePlan Nederland. De leaseconstructie met Leaseplan Nederland is hier een logische onderdeel van.

Lightyear

Martijn van Rensch (Deloitte), Oscar Snijders (Deloitte), Tom Selten (Lightyear) en Erik Henstra (Leasplan). Deloitte kiest voor 1 miljoen ‘zonne’-kilometers bij Nederlands automerk Lightyear. Foto via automotivecampus.com

Deloitte en Lightyear werken al enige tijd samen. Met de reservering van een miljoen duurzame ‘zonne’ kilometers onderstreept Deloitte haar vertrouwen in Lightyear en investeert ze zowel in de toekomst van mobiliteit als van energie. Naast het commitment voor de ‘zonne’-kilometers stelt Deloitte via haar Impact Foundation project uren aan Lightyear beschikbaar.

Lightyear, ontstaan uit jarenlange Nederlandse Wereldkampioenschappen met zonne-auto’s, heeft met de Lightyear One de meest energie efficiënte elektrische auto ontwikkeld. De Lightyear One hoeft minder vaak op te laden, heeft een actieradius van 725km (WLTP) en het lost het bijladen van niet-duurzame energie op. De auto is uitgerust met volledige geïntegreerde zonnecellen waarmee het zelf energie opwekt om op te rijden.

Martijn van Rensch van Deloitte:

“Het belang van duurzaamheid en nieuwe vormen van mobiliteit is evident. Wij geloven in de missie van Lightyear, en dragen hier graag actief aan bij. Met het ontdekken van nieuwe mobiliteitsvormen, zoals autodelen en door inhoudelijk binnen een ecosysteem samen te werken op toekomstgerichte vraagstukken.”

Lex Hoefsloot, Lightyear:

“Het is onze missie om een lichtjaar aan kilometers te rijden op duurzame energie. Deloitte laat met de keuze voor Lightyear zien dat ze daad bij woord voegen. We hopen dat ook andere organisaties het voorbeeld van Deloitte en LeasePlan volgen. Want Nederlandse innovaties hebben een ecosysteem van bedrijven nodig om tot toepasbare oplossingen te komen voor iedereen.”

Erik Henstra, Managing Director LeasePlan Nederland: “Deloitte is een belangrijke klant en met de samenwerking met Lightyear en Deloitte laten we zien dat LeasePlan toekomstige oplossingen voor duurzame mobiliteit mogelijk maakt. Elektrische auto’s die zichzelf voorzien van energie gaan veel impact hebben.”

Naast Deloitte hebben onder andere NXP en Randstad zich ook gecommitteerd aan het rijden van ‘zonne’-kilometers met Lightyears.

Over Lightyear

Lightyear heeft als missie schone mobiliteit beschikbaar te maken voor iedereen en overal ter wereld. Lightyear ontwikkelt elektrische auto’s met een energie-efficiënt ontwerp en geïntegreerde zonnepanelen. Hiermee kunnen automobilisten, afhankelijk van het klimaat, tot twintigduizend kilometer per jaar op zonlicht rijden.

Het snelgroeiende bedrijf werd opgericht in 2016 en heeft inmiddels meer dan honderd werknemers. Het team bestaat uit een mix van jong talent en ervaring uit de auto-industrie, waaronder ex-werknemers van Tesla en Ferrari. In minder dan twee jaar tijd haalde het bedrijf een funding op van meer dan twintig miljoen euro door reserveringen, investeringen en subsidies.

Lightyear won daarnaast de prijs als CES Climate Change Innovator, werd finalist van de Postcode Loterij Green Challenge en staat in de finale van de Nationale Iconen Wedstrijd. Onlangs ontving Lightyear de Horizon 2020 subsidie van de Europese Commissie onder subsidieovereenkomst nummer 848620. In de zomer van 2019 heeft Lightyear een nieuw kantoor geopend op de Automotive Campus en is het eerste prototype van Lightyear One gelanceerd. www.lightyear.one

Bron: www.automotivecampus.com/nl

 

Geef een reactie