Snelladen nieuwe elektrische veerponten Amsterdam met ABB technologie

Het Gemeentelijk Vervoer Bedrijf (GVB) van Amsterdam zet nieuwe, elektrische veerponten in op drie drukke Noordzeekanaalroutes. Deze zetten meer dan 350.000 auto’s per jaar over. De nieuwe veerboten vormen een belangrijke stap in de strategie om een duurzaam, emissievrij transportbedrijf te worden. Rond 2023 zullen ze de bestaande dieselaangedreven vloot, die dateert uit de jaren dertig van de vorige eeuw, volledig hebben vervangen. De veerponten varen continu in 24-uursdienst, en hebben na elke 20 minuten durende vaarronde slechts drie minuten beschikbaar voor het opladen van de batterij. Snelladen is daarmee de kritieke factor bij het onderhouden van een betrouwbare dienst.

veerponten

Foto via publicrelations.nl

  • Het uit de vaart halen van oude dieselveerboten van het GVB Amsterdam reduceert CO2-uitstoot met 2.400 ton per jaar
  • Geavanceerde stroomconversiemodules van ABB maken automatisch snelladen mogelijk voor 5 nieuwe elektrische veerponten op het Noordzeekanaal

Volautomatische laadpalen

De opdracht voor de bouw van de volautomatische laadpalen is gegund aan BAM Infra Rail bv, onderdeel van de BAM Groep, een groot bouw-, vastgoed- en civieltechnisch bedrijf. Om veilig en efficiënt opladen te garanderen en de levensduur van de batterij te optimaliseren, mag de 750V gelijkstroom (DC) die door de laders wordt geleverd, niet worden beïnvloed door schommelingen in het elektriciteitsnet.

Stabiele stroomvoorziening voor de snellaadplaatsen

BAM benaderde ABB om de technologie te leveren die de wisselstroom-netspanning omzet naar een stabiele DC-voeding. De stroom­conversietechnologie van ABB zorgt voor een stabiele stroomvoorziening voor de snellaadplaatsen van de vijf nieuwe elektrische veerponten. ABB leverde drie ACS880-voedingsmodules, met vermogensconversie op basis van bipolaire transistor met geïntegreerde poort (IGBT)-technologie. Omdat op netwerkgebeurtenissen wordt gereageerd en spanningsdalingen worden gecompenseerd, zorgt dit voor een zeer stabiele DC-uitgang met minimale netvervorming.

Duurzaam in besparing milieu en levensduur

De veerponten zijn ontworpen als “plug-in hybride”, maar zullen normaal gesproken 100 procent elektrisch worden aangedreven door hun 680 kilowattuur batterijen. De generator wordt alleen gebruikt boven windkracht 8. “De snellaadoplossing van BAM en ABB is volledig geautomatiseerd en kan eenvoudig worden geïntegreerd in de dienstregeling van de veerpont. Door de elektrische aandrijving is er geen uitstoot van fijnstof of kooldioxide. Als alle vijf elektrische veerponten in de vaart zijn en de oude dieselponten eruit zijn, besparen we 800.000 liter diesel per jaar en elimineren we ruim 2.400 ton CO2-uitstoot”, zegt Alain Asin, projectmanager bij het GVB. “ABB heeft een bewezen staat van dienst in het leveren van stabiele en betrouwbare wal-naar-schipstroom voor een breed scala aan schepen”, zegt Marcel Zevenbergen van ABB System Drives. “Een belangrijke factor in dit succes is, dat we onze voedingsmodules onderwerpen aan uitgebreide interne en externe tests om een betrouwbare werking tijdens de lange levensduur te garanderen.”

De nieuwe veerponten

De nieuwe GVB-veerponten kunnen tot 400 passagiers en 20 auto’s of 4 vrachtwagens vervoeren. De eerste pont is in augustus 2021 in gebruik gekomen en passagiers hebben opgemerkt dat hun reis nu veel comforta­beler, stiller en schoner is dan voorheen.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex)

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) is een wereldwijde technologische marktleider op het gebied van elektrotechnische producten, robotica, aandrijvingen, industriële automatisering en energiedistributie met klanten in de energiesector, de industrie en op het gebied van transport en infrastructuur. Gebaseerd op een traditie van meer dan 130 jaar innovatie bouwt ABB aan de toekomst van de industriële digitalisering. ABB is de drijvende kracht achter de energietransitie en de vierde industriële revolutie. Als titelpartner van de Formule E, de volledig elektrische raceklasse van de FIA, verlegt ABB de grenzen van elektrische mobiliteit ter bevordering van een duurzame toekomst. Het ABB concern is actief in meer dan 100 landen en heeft ongeveer 105.000 medewerkers. www.abb.com

ABB Motion

ABB Motion houdt de wereld draaiende – en bespaart elke dag energie. We innoveren en verleggen de grenzen van technologie om een koolstofarme toekomst voor klanten, industrieën en samenlevingen mogelijk te maken. Met onze digitaal ondersteunde aandrijvingen, motoren en diensten presteren onze klanten en partners beter, veiliger en betrouwbaarder. We bieden een combinatie van domeinexpertise en technologie die de optimale aandrijf- en motoroplossing levert voor een breed scala aan toepassingen in alle industriële segmenten. Door onze wereldwijde aanwezigheid zijn we altijd dicht bij onze klanten. Voortbouwend op meer dan 130 jaar cumulatieve ervaring in elektrische aandrijflijnen, leren en verbeteren we elke dag.

 

Meer van ABB b.v.

ABB b.v. website
ABB bedrijfsprofiel

Bron: publicrelations.nl

 

2 Responses to Snelladen nieuwe elektrische veerponten Amsterdam met ABB technologie

  • Wisselbatterijcontainers voor veerboten. Laden met Zonnestroom. Opslag, Ontlasten Net, Netregulator, Allemaal voordeel, en het is er niet.

  • Alleszins een goede ontwikkeling.

    Om zo’n Lithium pakket een goede levensduur te geven zal het waarschijnlijk steeds benut worden in de 60 tot 45% ontladingsrange. Dat betekent dat er na elke 20 minuten varen 15% op het 680 kWh batterijpakket moet worden bijgeladen, te weten 102 kW. Als je dat in 3 minuten tijd wil doen noopt dat tot een netto laadstroom van 2.040 kW. Het batterijpakket kan best wel tegen zo’n laadstroom van 3C.

    Overigens past een verbruik van 102 kW in 20 minuten, dus 306 kW per vaaruur in relatie tot de prognose van te besparen 800.000 liter diesel in 24 uurs dienst, dus 91 liter per uur.
    Bij kruissnelheid en met nog 3 start stops per uur verbruikt een moderne scheepsdiesel immers 250 gram diesel per kW. Dat zou dus uitkomen op 76,5 kg = 95,6 liter diesel per uur.

    De vraag blijft wel, of je dit laden rechtstreeks uit het net moet doen, want de afwijkingen in de laadstroom lijken dan minder kritisch dan de dip die zo’n laadbelasting op het net geeft.
    Beter, maar ook kostbaarder, is te laden vanuit een batterijpakket op de wal, al bespaar je dan wel veel op je netaansluiting kosten en je capaciteitstarief.

    Waar energetisch nog wel winst te halen valt lijkt het scheepstype, Bouw als multi-hull in aluminium gaat daarbij helpen!

Geef een antwoord